وبگردی 13:46 - 09 اسفند 1395
یکی از بخش های مهم شهربانی قدیم اداره آگاهی آن بود که با استفاده از بهترین کارآگاهان پرونده‌های جنایی را کشف کرده و قاتلان، سارقان و تبهکاران را به دام می‌انداختند.

پرونده‌های جنایی در زمان شهربانی قدیم چگونه کشف می‌شد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سادس نوشت: بیش از ۸۰ سال قبل، تهران قدیم در منطقه ۱۲ خلاصه می شد. بنای نخستین ساختمان شهربانی در همین در باغ ملی نهاده شد. عملیات احداث این ساختمان ۴ مرداد ۱۳۱۴ پس از تهیه نقشه و مقدمات کار آغاز شد و باگذشت این همه سال هنوز هم به همان شکل باقی مانده است.

شهربانی در عهد سرلشکر آیروم دستگاهی بسیار هولناک بود. پس از سقوط تیمورتاش وزیر دربار رضاپهلوی سرلشکر آیروم می خواست جای او را بگیرد. پس از عزیمت او به اروپا سرپاس مختاری در سمت معاون کل شهربانی امور شهربانی را اداره می کرد. سرپاس مختاری بعدها به عنوان رئیس کل شهربانی منصوب شد. یکی از بخش های مهم شهربانی اداره آگاهی آن بود که با استفاده از بهترین کارآگاهان پرونده های جنایی را کشف کرده و قاتلان، سارقان و تبهکاران را به دام می انداختند.

ریاست اداره آگاهی شهربانی بر عهده سرهنگ علی اکبر فهمی بود که در دوران خدمتش توانست بسیاری از پرونده های جنایی مهم را به سرانجام برساند. اکنون پس از گذشت سال ها فرزند سرهنگ فهمی دست به قلم شده و می خواهد خاطرات پدر را زنده کند . بیژن فهمی که با پشت سر گذاشتن ۷۶ بهار معتقد است در آن زمان کارآگاهان شهربانی بدون داشتن امکانات و تنها براساس تجربه و هوش بالا بسیاری از پرونده های جنایی را کشف کردند.

او که سلسله خاطراتی به عنوان ۴۰ سال خدمت در پلیس و آگاهی گشور را به چاپ رسانده، برای ما از اولین کلانتری ها و پاسگاه هایی که در منطقه ۱۲ احداث و فعال بودن می گوید: سال ۱۳۳۲ که پاسگاه ها و کلانتری ها راه اندازی شد بیشترین تعداد متعلق به همین منطقه بود. پاسبانها و فرماندهان این پاسگاه ها و کلانتری ها نظارت گسترده ای بر پایتخت داشتند. کلانتری ۲ در میدان بهارستان و در همین مکان فعلی که هم  اکنون قرار دارد راه اندازی شد و ریاست این کلانتری نیز برعهده سرهنگ سید جعفر شهرستانی بود.

فهمی سابقه همه کلانتری های آن دوران را خوب به خاطر دارد: کلانتری ۶ در خیابان مولوی در نزدیکی میدان قیام فعلی احداث شد، کلانتری ۷در خیابان ری کوی آبشار احداث شد و یکی از کلانتری های مهم تهران بود. کلانتری ۸ هم در خیابان خیام مقابل سید نصرالدین بود. در خیابان سیروس در سه راهی سیروس کلانتری ۹فعالیت می کرد و حوزه کلانتری ۱۵ میدان اعدام سابق بود. کلانتری ۱۶و ۲۱ هم به ترتیب در میدان سپه سابق و دروازه غار بودند. کلانتری سوار آخرین کلانتری منطقه بود که در خیابان مازندران فعالیت می کرد. اسب سواران شهربانی در این کلانتری حضور داشتند و بعدها این کلانتری تبدیل به اداره آگاهی شد و پس از مدتی به خیابان وحدت اسلامی منتقل شد. الان البته از این کلانتری در خیابان مازندران فقط یک تابلو و کوچه به اسم (کلانتری سوار) باقی مانده است.

 

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.


8864193
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اردیبهشت ۱۴۰۱ جایگاه «برترین پهلوان قرن» ایران به «سیدحسن رزاز» رسید که جهان‌پهلوان «غلامرضا تختی» گفته بود که من هرچه دارم از او دارم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هر ساله میلیون‌ها نفر از افراد بی‌خبر قربانی کلاهبرداری‌های آنلاین می‌شوند. کلاهبرداران می‌توانند صدمات جبران ناپذیری به موجودی بانکی، شهرت و زندگی شما وارد کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر به معماهای تصویری علاقه دارید مطلب زیر را از دست ندهید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اعتماد به نفس وابسته به سن نیست، بلکه به رفتار بستگی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خاطرات جبهه و جنگ تحمیلی ایران با رژیم بعث عراق تنها به چهار دهه قبل ختم نمی شود و حالا هم نقل این محفل و آن مجلس است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اولین نمونه بومی سازی شده ۶سیلندر بنزینی خورجینی ۴لیتری که چند روز پیش رونمایی شد، ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به نمونه‌های دیگر منحصربه‌فرد می‌کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موسیقی متن و تیتراژ سریال تلویزیونی دلیران تنگستان از جمله ملودی‌های ماندگار و با کیفیت مربوط به مجموعه‌های تلویزیونی سیما است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موضوع خطا‌های افراد در مأموریت‌های اجرایی مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است و در همه مشاغل و اقدامات اجرایی محتمل است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ در ۵ گروه صبح دیروز آغاز شد و امروز ۷ اردیبهشت به پایان رسید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش به روش‌های کاهش دمای تلفن همراه و خطرات استفاده از آن در دما‌های بالا پرداخته شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است