سیاسی 07:00 - 01 آبان 1395
نحوه مناظره ترامپ و کلینتون در رسانه‌ها،حکایت از ماهیت پلید سیاست ورزان دو جناح می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به فاصله کمتر از یک ماه مانده تا انتخابات بحث انگیز ایالات متحده، اکران صورت زشت دو حزب رقیب در رسانه‌های آمریکایی و جدال آنها بر سر بدست گرفتن کلید کاخ سفید، حکایت از سیرت پلید سیاست ورزان دو جناح می‌دهد.


درحالی مناظره ترامپ و کلینتون بعنوان به اصطلاح نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات طی روزهای گذشته از شبکه سی ان ان آمریکا نمایش داده شد که؛ فساد اخلاقی نامزد جمهوری‌خواه و نیز پرونده جنسی همسر هیلاری کلینتون فضای حاکم بر انتخابات را کاملا متشنج نموده است.


نامزدهای انتخاباتی آمریکا با


پیرامون این موضوع، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به «قلم ناتانیل پرسیلی و جان کوهن» نوشت: اگر تردیدی وجود داشت اکنون روشن شده است که مبارزات انتخاباتی اخیر در آمریکا چیزی بیش از انتخاب یک رئیس جمهور است: ارزش‌هایی که از دموکراسی آمریکایی حمایت می‌کند رو به کاهش است. تعداد کثیری از آمریکایی‌ها اعتماد خود را به دموکراسی کشورشان از دست داده‌اند و بسیاری مشروعیت این انتخابات را نخواهند پذیرفت.


این سخنان حاصل نتیجه نظرسنجی موسسه Survey Monkey Election Tracking است که در فاصله زمانی ششم تا هشتم اکتبر از بیش از سه هزار رای دهنده ثبت نام کرده، انجام شده است. در این نظرسنجی چهل درصد از شرکت کنندگان گفتند: «اعتمادم را به دموکراسی آمریکا از دست داده‌ام.»


نامزدهای انتخاباتی آمریکا با


 شش درصد گفتند، هرگز به این سیستم اعتمادی نداشته‌اند. به طور کلی، کمی بیش از نیمی از آنها یعنی فقط 52 درصد گفتند به دموکراسی آمریکا اعتماد دارند. (بسیاری از شرکت کنندگان در این نظرسنجی پیش از انتشار ویدئویی که دونالد ترامپ درباره زنان صحبت های ناشایستی بیان کرده بود، نظر خود را اعلام کرده بودند اما پاسخ‌های کسانی که پس از آن در این نظرسنجی شرکت کردند، نسبت به کسانی که روز قبل نظر خود را گفته بودند تفاوت بارزی ندارد.»


از هر ده نفر حامی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیش از شش نفر گفتند به دموکراسی آمریکا اعتماد دارند. در حالی که از هر ده نفر حامی ترامپ، رقیب جمهوری خواه وی فقط چهار نفر چنین نظری داشتند. بسیاری از حامیان ترامپ می‌گویند اعتماد خود را به ساز و کار اصلی حکومت آمریکا از دست داده‌اند.


"استفن زونس" استاد مطالعات بین‌الملل دانشگاه سانفرانسیسکو


وی در مورد میلیاردر نیویورکی می‌گوید: با توجه به این‌که ترامپ خود را را فردی ضد ساختار رسمی در آمریکا معرفی کرده، در واقع نماینده بخشی از نخبگان سرمایه‌دار جناح راست است که ماهیت سرمایه‌داری نظام آمریکا را در قبضه خود دارد. طرفداران او فرد قوی را می‌خواهند که با قدرت دیکتاتوری خود بتواند تمام امور را به تنهایی انجام دهد. ترکیب نظارت‌های قانونی و همچنین قدرت تاثیرگذاری مشارکتی می‌تواند تغییری واقعی را به وجود آورد.


در همین حال؛"حسن هانی‌زاده" کارشناس سیاست خارجی، انتخابات پیش روی آمریکا را یکی از سخت‌ترین و دشوارترین دوران رقابت انتخاباتی ایالات متحده برشمرد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: یکی از مسایلی که در انتخابات آمریکا شکل گرفت، افشاگری هر دو نامزد علیه یکدیگر بود.


نامزدهای انتخاباتی آمریکا با


هانی زاده با اشاره بر اقبال کلینتون در نظر سنجی‌ها گفت: وضعیت کلینتون هشت نقطه بالاتر از همتای انتخاباتی خود ترامپ است اما با این حال پیش بینی‌ها در مورد اینکه چه کسی پیروز انتخابات خواهد بود بسیار دشوار است.


وی با تأکید بر گرایشات نظامی‌گری ترامپ ابراز داشت: با توجه به بافت جامعه آمریکا و اینکه یک جامعه کاملا هژمونیک و دوستدار قدرت و برتری نظامی است، به نظر می‌رسد علی رغم نظر سنجی ها، شانس دونالد ترامپ بالاتر باشد. هر چند که ادبیات و طرز برخورد کلینتون با طرفداران خود و همچنین نوع گفتمان وی در جریان مناظرات کاملا پخته‌تر و سنجیده‌تر است.


سه عنصر تأثیرگذار در انتخابات آمریکا


مستأجران احتمالی کاخ سفید با


 این کارشناس سیاست خارجی در خصوص سایر عناصر تأثیر گذار در شخص پیروز انتخابات آتی ایالات متحده اظهار داشت: در این میان نقش لابی صهیونیستی بسیار پررنگ می‌باشد. از طرفی دارندگان کارت الکترال و جامعه سفید پوستانی که خواهان برتری نظامی آمریکا هستند؛ سه عنصر تأثیر گذار در انتخابات ارزیابی می‌شنود. .


وی افزود: به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ آنطور که گفته شد، با یک فاصله اندکی از هیلاری کلینتون انتخاب خواهد شد.


نامزدهای انتخاباتی آمریکا با


با این وجود، این تحلیل‌گر مسایل سیاسی ضمن پیچیده خواندن فضای انتخاباتی کاخ سفید گفت:  هر چند هنوز بطور قطع پیروز این کارزار مشخص نیست، چرا که جامعه آمریکا یک جامعه کاملا پیچیده است و نمی‌توان روی نظر سنجیها یک عنوان یک پایه و اساس علمی حساب باز کرد


هانی زاده به لحاظ روان شناختی جامعه آمریکا و بافت اجتماعی آن، نگرش سفید پوستان را برتری جویانه عنوان داشت و گفت: در طی چند سال گذشته شهروندان آمریکایی بر این باورند، باراک اوباما رییس جمهور کنونی آمریکا در قبال بحران‌های منطقه خاورمیانه به شدت ضعف نشان داده و دولت این کشور را به شدت از لحاظ نظامی در برابر روسیه و ایران تضعیف کرده است. بنابراین مردم آمریکا خود را نیازمند یک رئیس جمهور قدرتمند و مقتدر می‌بینند که در واقع توان بازسازی قدرت نظامی کشور را داشته باشد.


نامزدهای انتخاباتی آمریکا با


وی در پاسخ به این سوال که رفتار انتخاباتی دو نامزد رقیب چه تأثیری بر روی جامعه ایالات متحده خواهد گذاشت گفت: بطور کلی اکثریت روسای جمهور قبلی آمریکا به نوعی دارای یکسری گذشته‌های مبهمی بوده‌اند. حتی در مورد خود اوباما هم گفته می‌شود که در سالیان پیش مواد مخدر استعمال می‌کرده؛ لذا مردم  به این موضوعات عادت داشته و به سهولت از آن عبور خواهند کرد.


هانی زاده خاطر نشان کرد: شهروندان سفید پوست، بیشتر دغدغه روی کار آمدن یک رییس جمهور اقتدارگرا را دارند که هژمونی نظامی کشورش را به رخ دیگران بکشد؛ بنابراین آنها چندان نسبت به مسایل اخلاقی ترامپ و کلینتون توجه‌ای نمی‌کنند.


عروسک‌های خیمه شب بازی کاخ سفید


مستأجران احتمالی کاخ سفید با


اما پس از سومین و آخرین مناظره پر سر و صدای ایالات متحده؛«هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ» دو نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوی آمریکا بامداد چهارشنبه (سه‌شنبه شب به وقت محلی) به مناظره رو در رو با هم پرداختند. دو نامزد در حالی به سالن محل برگزاری مناظره در دانشگاه نوادا لاس وگاس پای گذاشته‌اند که در تمام نظرسنجی‌های مهم، کلینتون با اختلاف نسبتا قابل توجهی از رقیب جمهوری‌خواهش پیش افتاده است.


رقابت‌های انتخاباتی آمریکا در دو ماه اخیر بیش از هرچیز تحت تأثیر افشاگری‌های مداوم ویکی‌لیکس از ایمیل‌های خصوصی کلینتون از یکسو و انتشار پی در پی ادعاهای جنسی علیه ترامپ بوده است. در مناظره آخر کلینتون و ترامپ، دو طرف درباره مسائل مختلفی از قبیل داعش، سوریه، ایران، روسیه و ایمیل‌های جنجالی کلینتون صحبت کردند. بر همین اساس دو نظرسنجی درباره برنده مناظره آخر نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا انجام شده است.


طبق نظرسنجی‌های اولیه، هیلاری کلینتون توانسته بر دونالد ترامپ پیروز شود؛ موضوعی که کمتر از 20 روز تا موعد اصلی انتخابات سراسری(18 آبان)، می‌تواند موقعیت نامزد دموکرات‌ها را در برابر رقیب جمهوریخواهش تحکیم بخشد. نظرسنجی مشترک شبکه سی ان ان و موسسه او آر سی از مخاطبان و بینندگان مناظره آخر حاکی است که از نظر 52 درصد کلینتون عملکرد بهتری از ترامپ در مناظره آخر داشت.


مستأجران احتمالی کاخ سفید با


بر اساس نتیجه منتشر شده این نظرسنجی، تنها 39 درصد اعتقاد داشتند که ترامپ عملکرد بهتری در برابر کلینتون در مناظره آخر نامزدها داشت. اختلاف 13 درصدی نامزد دموکرات در برابر رقیب جمهوریخواهش در این نظرسنجی در حالی صورت گرفته که بر اساس یک نظرسنجی دیگر هم کلینتون، پیروز مناظره سوم و نهایی نامزدها بوده است.


 چند روز بعد از افشاگری کلینتون علیه نامزد جمهوریخواهان، رسانه‌های آمریکایی از شکایت چندین زن برضد ترامپ خبر می‌دهند. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت اخیراً دو زن گفته‌اند دونالد ترامپ جمهوریخواه برای آنان مزاحمت ایجاد کرده بود.


مستأجران احتمالی کاخ سفید با


به هر جهت، در روزهای سپری شده اتهامات جنسی نامزد‌های انتخابات، وجه غالب رقابت‌های انتخاباتی مدعی بزرگ‌ترین دموکراسی دنیا شده است.


ابعادی که شاید بزرگترین خدمت را به خود شهروندان آمریکایی ارائه داد، چرا که چهره واقعی حکام و سیاستمداران جاه طلب کاخ سفید را بر همگان نمایان کرد.


گزارش : محمدرضاشجاعیان


انتهای پیام/











8238992
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اسکپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی بیشتر مسئولان آفریقا با ظرفیت‌های ایران دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور گفت: توسعه روابط با قاره آفریقا از اولویت‌های ایران است و در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل را دنبال می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع کشور‌های عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: نظام اسلامی مقابل «بی حجابی» در جامعه می‌ایستد. کسی را به زور به بهشت نمی‌برند، اما در مقابل ناهنجاری، نظام عقب‌نشینی نخواهد کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه رئیس جمهور چین در دیدار با علی باقری در مسکو ضمن قدردانی از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین گفت که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: گام اول برای موفقیت و تحقق اهداف اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا وجود اراده میان طرفین است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی گفت: در سایر مکاتب کارگر را ابزار تولید می‌دانند اما ما کارگر را خالق تولید، محور تولید و صاحب نظر در امر تولید می‌دانیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: پاکسازی تروریسم از درون جغرافیای سازمان شانگهای به عنوان یک اولویت مهم، یک اصل راهبردی به شمار می‌رود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که به مسکو سفر کرده، با دستیاران ویژه روسای جمهور روسیه و چین دیدار و رایزنی کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است