بازار 20:46 - 21 مرداد 1399

چگونه از نقشه حرارتی نیافام برای بهینه سازی طراحی پورتال استفاده کنیم؟

سازمان‌های بزرگ برای تولید و مدیریت وبسایت ها و سامانه های تحت وب خود از نرم افزارهای پورتال سازمانی استفاده می‌کنند. طراحی پورتال سازمانی یکی از ارکان محوری برنامه‌های هر سازمان در زمینه استفاده از راهکارهای فناوری اطلاعات است چراکه تعامل و ارتباط با مخاطبان و مشتریان از طریق پورتال انجام می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیتِ توجه به فرایند طراحی یک پورتال این نکته است که وبسایت‌های سازمان همانندِ ویترین‌هایی هستند که وظیفۀ نمایش ماهیت و کیفیت مدیریت، محصولات، خدمات و ساختار تشکیلاتی سازمان را به عهده دارند و از این حیث، هرگز نباید در پیشبرد برنامه‌های ایجاد و توسعۀ پورتال‌ها سهل‌انگاری شود.

برای راه اندازی و استقرار پورتال‌ها باید شناخت دقیق و صحیحی نسبت به ابعاد مختلف آنها بدست آورد لذا در این راستا می‌بایست از دو منظر آنها را مورد ارزیابی قرار داد.  پورتال سازمانی یک ماهیت بیرونی دارد که در حقیقت، قالب و پوستۀ وبسایت است و در مقابل، ماهیت درونیِ آن،  موتور تولید و مدیریت محتوا و فرایندهای پورتال است.

 

امروزه طراحیِ سایت‌ها با رویکردِ واکنشگرا بودن انجام می‌شود. طراحی واکنش‌گرا به نوعی طراحی گفته می‌شود که در آن ارکان تشکیل‌دهندۀ یک قالبِ طراحی‌شده، با تغییر ابعادِ نمایشگرِ مرورگر اینترنت، تغییر اندازه و تغییر مکان می‌دهند چراکه پوسته‌ها می‌بایست بر اساسِ آخرین رویکردهای طراحیِ وب و کاملاً کاربرمحور طراحی شوند. طراحی تجربه کاربری یا UX Design در دنیای امروز به یک امر واجب در تولید و طراحی محصولات پیشرفته می‌باشد و طراحی یک پورتال سازمانی نیز می‌بایست از این رویکرد پیروی نماید تا سازمان در جلب رضایت کاربران پورتال، موفق ظاهر شود.

 

 

همانطور که مطرح شد، پورتال‌ها یک ماهیت درونی نیز دارند که ممکن است از دیدِ مشتریان و مخاطبانِ آنها پنهان بماند. سازمان‌هایی در سطحِ Enterprise، همانندِ هولدینگ‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که در جهتِ انسجام و یکپارچگیِ خدمات و توسعۀ دولت الکترونیک حرکت می‌کنند، برای توسعه و  پورتال سازمانی خود از نرم افزارهای مدیریت پورتال سازمانی استفاده می‌کنند. این نرم‌افزارها، سیستم‌هایی تحت وب هستند که مجموعه‌ای از امکانات و ماژول‌های متنوع را برای مدیر پورتال مهیا می‌کنند. ابزارهایی همانندِ سیستم تحریریه الکترونیک، مدیریت کاربران و گروه‌های کاربری، فرمساز، گزارش‌ساز، فرایندساز، سیستم مدیریت قالب و پوسته‌های پورتال، و سیستم‌های امنیتی و پایش کاربران پورتال می‌توانند بخشی از امکانات ثابت یک سیستم ساخت و مدیریت پورتال به حساب آید.

سازمان‌های پیشرو همواره در پیِ دریافت بازخورد مشتریان و مخاطبان خود هستند تا از آن داده‌ها، اطلاعاتی مفیدی را تولید کنند که این اطلاعات، بعدها می‌تواند در اصلاح فرایندها و سیاست‌ها و تعیینِ اثربخشیِ استراتژی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. تعاملاتِ مخاطبان پورتال سازمانی حاوی داده‌های ارزشمندی است که از دیدگان بسیاری از مدیران دور مانده‌است. این داده‌ها در صورتی که توسط ابزارها و روش‌های بهینه مورد استخراج قرار گیرد، می‌تواند در فرایند طراحی تجربه کاربری یا UX Design مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این اطلاعات می‌تواند سازمان را نسبت به رویه‌ها و اشتباهات جاری و سنتی در توسعه پورتال‌ها مطلع سازد و با توجه به شناخت عادات و خواسته‌های مخاطبانِ پورتال، اثربخشیِ اقداماتِ اصلاحیِ سازمان را به مراتب بالاتر ببرد.

برای شروع فرایند طراحی تجربه کاربری در یک پورتال نیاز به اطلاعات تعاملات کاربران پورتال، اولین گام به حساب می‌آید و بدون دسترسی به چنین داده‌هایی تمامِ اقداماتِ سازمان، کورکورانه بوده و سعی و خطا محسوب می‌شود لذا بهره‌مندی از فناوری‌های برای استخراج و دسترسی به این داده‌ها، ابزاری ویژه و حیاتی می‌باشد.

 

نقشه حرارتی ابزاری بسیار پیشرفته و سودمند برای ارائه آمار تصویری و انیماتیک از کیفیت تعاملات بازدیدکنندگان صفحاتِ وبسایت است که بواسطۀ فناوریِ پردازش تصویری دیجیتال، محلِ کلیکِ کاربران در قالب پورتال و زمان این گونه تعاملات را ثبت کرده و نمودارهایی تصویری را برای ارائۀ نتایج پایش‌ها فراهم می‌کند. اطلاعاتی که توسطِ نقشه حرارتی تهیه می‌شود بسیار ویژه می‌باشد چراکه با آمار و ارقامی که بطورِ سنتی تهیه و ارائه می‌شود، نمی‌توان به چنین آگاهی و بصیرتی از اثربخشی طراحی صفحات دست یافت.

 صاحبان وبسایت‌ها و طراحان وب به منظورِ بهینه‌سازی نحوه ارائۀ محتوا و افزایش تجربۀ کاری (UX) همواره به دنبال شناسایی اثربخشی وضعیتِ معماری اطلاعات و طراحی صفحاتِ وب هستند تا با علم به بازخوردها و شرایطِ موجود، نسبت به ضعفها و فرصت‌های پیشرفت شناخت پیدا کرده و رویکرد توسعۀ پورتال سازمانی را به سمتِ ارتقا و اصلاحاتِ سازنده تنظیم نمایند. یکی از مفاهیمی که می ‌تواند از این قابلتی بهره‌برداری کند CRO یا بهینه‌سازیِ نرخ تبدیل است. برخی این نرخ را نرخ موفقیت هم می‌نامند. به طور کلی در فرآیند CRO در دنیای وب، سعی می‌شود همه چیز در وبسایت به‌گونه‌ای تغییر یابد که در نهایت مخاطبان بیشتری فعالیت مورد نظر سازمان را انجام دهند. به عنوان مثال، افراد بیشتری بر دکمۀ "اضافه به سبد خرید"، "دانلود"، ثبت نام"، "بیشتر بدانید" و مواردی از این قبیل کلیک کنند. مقصد این دکمه ‌ها که در واقع لینک‌هایی به یک صفحه از وبسایت و یا آدرس یک فایل هستند، سازمان را به سمت هدف خود از راه‌اندازی وبسایت نزدیک‌تر می‌کنند و در حقیقت، ترافیک ورودی به وبسایت را از یک بازدید عادی به یک بازدید مفید و سودمند برای سازمان تبدیل می‌کند و بازدیدکننده را به سمت  هدف مورد نظر مدیران پورتال هدایت می‌کند. طراحان وب می‌توانند پس از راه‌اندازی اولیه وبسایت، با استفاده از اطلاعات بدست آمده از نقشه حرارتی، اثربخشیِ طراحی عناصرِ تعاملی صفحات (دکمه‌ها و لینک‌ها) را ارزیابی نموده و برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل، با بینشی صحیح، نسبت به اِعمال اصلاحات طراحی اقدام کنند.

 

شرکت خدمات انفورماتیک نیافام که بواسطۀ تولیدِ اولین و تنها نرم‌افزار پورتال سازمانی هوشمند در ایران، عنوان دانش بنیان را کسب نموده‌است، یکی از پیشروترین برندهای تولید چنین سامانه‌هایی به شمار می‌آید و سیستم تولید نقشۀ حرارتی نیز برای اولین بار توسط این سیستم در پورتال‌های سازمانی مورد استفاده قرار گرفته‌است. این شرکت با امکانات ویژه‌ای که در سیستم خود توسعه داده، با سرعت چشمگیری، نظر سازمان‌های بزرگ و نامدار دولتی را به خود جلب نموده‌است.

نرم افزارِ شرکت دانش بنیان نیافام با نام تجاری "اسپریت پورتال" جهت استفادۀ سازمان‌های بزرگ در سطح Enterprise و برای توسعه و مدیریت پورتال سازمانی تولید شده‌است و هدف از توسعۀ این نرم‌افزار، ارائه برترین تجربه کاربری و قابلیت‌های هوشمند در سطحی رفیع‌تر از پورتال‌های سازمانی موجود است.

 

 


10662781
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» آجر به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد در ساخت و ساز، تنوع بالایی دارد و در حال حاضر کارخانه تولید آجر سنتی در نقاط مختلف ایران و همچنین در شهر تهران برای تولید این محصول مشغول به کار هستند. در این بین تولید آجر سنتی بصورت دست ساز با خاک مرغوب و با فر...
بازار
«پارسی نیوز» بهترین هتل های 5 ستاره مشهد نزدیک حرم شامل هتل ضیافت الزهرا، هتل قصر الضیافه قدس، هتل مدینه الرضا، هتل نگین مصلی، هتل پارسیس، هتل بین المللی قصر، هتل الماس 2، هتل درویشی، هتل سی نور و هتل گلدن پالاس (قصر طلایی) می شوند. این هتل ها با ارائه امکانات لو...
بازار
«پارسی نیوز» چکیده : این مطلب یک راهنمای عملی از زیرسازی تا آب‌بندی کامل ایزوگام است: تمیزکاری و خشک‌کردن سطح، شیب‌بندی استاندارد به‌سمت ناودان، اجرای پرایمر/قیر رقیق برای چسبندگی بهتر، نصب رول‌ها با مشعل صنعتی و رعایت همپوشانی ۱۰ سانتی‌متری، سپس بندکشی و تست ...
بازار
«پارسی نیوز» وقتی پای انتخاب صرافی ارز دیجیتال به میان می‌آید، اکثر تریدرها اول به یک چیز نگاه می‌کنند: تعداد رمزارزها! اما آیا واقعاً هر چه تعداد رمزارز بیشتر باشد، بهتر است؟ در این مطلب قصد داریم با نگاهی واقع‌بینانه به مقایسه دو صرافی محبوب ایرانی بپردازیم:...
بازار
«پارسی نیوز» سنگ تراورتن طرق یکی از شناخته شده ترین سنگ های ساختمانی اصفهان است که توسط پالس استون بزرگترین تامین وتولید کننده سنگ ساختمانی با شماره 09130046585 و دارنده انحصاری معدن تراورتن طرق در کشور است. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که سنگ تراورتن طرق ...
بازار
«پارسی نیوز» وقتی می‌خواهید خودرویی بخرید، انتخاب درست می‌تواند تأثیر عمیقی بر زندگی روزمره‌تان بگذارد. نه تنها باید به ظاهر و جذابیت خودرو توجه کنید، بلکه فاکتورهای کلیدی مانند بازار دست‌دوم (که نشان‌دهنده نقدشوندگی و افت قیمت است)، خدمات پس از فروش (شامل دسترسی...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است