به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، در یادداشت سوم سلسله مباحث "حضرت فاطمه سلام الله علیها الگوی بیخاتمه" به موضوع حضرت فاطمه(س) الگوی مقاومت میپردازیم.
مقاومت به عنوان یک راهبرد کلیدی در مواجهه با دشمنان یکی از لوازم زیست اجتماعی برای رسیدن به اهداف و ارزشهای انسانی است. انسان همچنانی که در زندگی نیاز دارد با محبت و خوشرویی و جذب افراد زندگی مسالمت آمیزی داشته باشد در کنار حب، بغض انسان هم باید به توازن خودش برقرار باشد و امام صادق علیه السلام حب و بغض را دو رکن دینی میداند و انسان در کنار جاذبه نیاز به دافع امن دارد.
أُم المقاومة زیباترین عناونی است که برای نسبت آن حضرت با مقاومت میتوان مطرح کرد یعنی همان طور که ایشان أم ابیها و أم الایمة هستند، مادر و ریشه تفکر و گفتمان مقاومت وپایداری برای ایستادی پای حق هستند.
نمونههایی از مقاومت در سیره فاطمی میتوان به خطبه آتشین آن حضرت در مسجد نبوی معروف به خطبه فدکیه که مهندسی تبیین است اشاره کرد. ایشان آمدند جریان حق و باطل را یک بار تفسیر و تبیین کردند و از طرفی به پای ولایت ایستادند تا حتی فرزند خودشان را در این راه فدا کردند و با فدای جان پرقابلش اولین شهیده راه ولایت شدند.
امروزه مقاومان جهان اگر بخواهند یک الگوی کامل برای خود ترسیم کنند میتوانند به حضرت زهرا(س) اقتدا کنند و در واقع هر کسی اهل ایستادگی است از فاطمیون(مکتب فاطمی) است چرا که تداوم راه مقاومت و ایستادگی در جبهه حق، سیره فاطمی است. نکتهای که از شرایط مقاومت وجود دارد، صحیح آن است که انسان بتواند به موقع تشخیص بدهد، تکلیف خودش را بشناسد و اقدام به هنگام داشته باشد.
حضرت زهرا(س)؛ الگوی اهل مقاومت و الگوی تمام آزادگان جهان که بخواهند پای حق و حقیقت ایستادگی کنند میباشد. امیدوارم که خدای متعال به ما این توفیق را نصیب و ارزانی بدارد که جزو رهروان راه آن حضرت باشیم.
از جمله مصادیق دیگر مقاومت حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها این بود که آنچه که به عنوان فناوری اجتماعی مثل تشییع جنازه، عیادت، گریه در مصیبت، زیارت اهل قبور و رفتارهای اجتماعی بود اینها را همه در راستای مقاومت در جبهه حق به کار گرفتند تا جایی که وصیت کردند تشییع ایشان شبانه و مخفیانه باشد و قبر ایشان مخفی بماند. حتی کسانی که جزو جبهه باطل بودند وقتی که قصد عیادت سیاسی داشتند حضرت به آنها اجازه عیادت ندادند و گریههای شب و روز حضرت در دفاع از ولایت، اینها همه نمادی از مقاومت بود که ما میتوانیم این شعار را سرلوحه سیره اجتماعی خودمان حتی در مسائل دیپلماسی فعال بین المللی قرار بدهیم که مثل حضرت زهرا(س) پای حق میایستیم.
کسی که میخواهد مانند حضرت زهرا(س) در جبهه حق حضور داشته باشد باید ایستادگی پای حق حقیقت داشته باشد. وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَی الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا.
به هر تلاشی جهاد گفته نمیشود بلکه تلاشی که در میدان مبارزه با دشمن باشد جهاد گفته میشود؛حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در میدان رویارویی حق و باطل پای نماد حق و حقیقت یعنی امام علی علیه السلام ایستاد و اولین شهیده راه ولایت شد.
نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر ولدان، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه
انتهای پیام/
12124024