اقتصادی 02:09 - 04 آذر 1401

۱۴۰۳ ایستگاه آخر ابر پروژه چابهار زهدان

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه ریلی چابهار به زاهدان با هدف ایجاد یک کریدور شمال به جنوب و اتصال بندر بهشتی به شبکه ریلی طراحی شده، که با بهره برداری و افتتاح به ترتیب آسیای میانه و افغانستان را به آب‌های آزاد اقیانوسی متصل می‌کند.

در عین حال، این مسیر ترانزیتی چابهار را به قطب تجارت و ترانزیتی در منطقه تبدیل می‌کند، احداث این خط ریلی در دو بخش شمال و جنوب تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و به زاهدان منتهی می‌شود.

با توجه به نقش بندر چابهار در توسعه ترانزیتی کشور، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان می‌تواند سهم این بندر در بخش ترانزیتی کشور را افزایش دهد. برآورد درآمدی این طرح حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان در سال در نظر گرفته شده است. از مزایای این طرح اشتغال ۶ هزار و ۳۰۰ نفر در دوره ساخت و اشتغال ۶۰۰ نفر در دوره بهره برداری است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که حمل و نقل ریلی دوستدار محیط زیست و همچنین بار ترافیکی و سوانح جاده‌ای را نیز کاهش می‌دهد.

نکته دیگر در خصوص اهمتی این خط ریلی، اینکه ۱۵۶ کیلومتر از این پروژه به راه آهن خاش – زاهدان اختصاص داده شده است. با توجه به اینکه کارفرمای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل است و پیمانکار این نیز قرارگاه خاتم الانبیا، برای ساخت ۱۵۵ کیلومتر از این پروژه حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. نکته دیگر اینکه خط ریلی سبب تسریع حمل بار برای معادن منطقه نیز باشد.

گفتنی است، خط ریلی چابهار زاهدان از آسیای میانه از طریق شرق روسیه به دریای عمان متصل و اهمیت نقش این پروژه بیش از پیش بینی‌ها خواهد بود.

وزیر اقتصاد در نشست خبری اخیر خود با اشاره به پروژه چابهار- زاهدان گفت که وجود اعتبار کافی برای یک پروژه‌ای مانند چابهار- زاهدان در مدت پنج سال قابل اجرا است و به طور میانگین سالانه برای اجرای چنین طرحی ۲۰ درصد حجم عملیات اعتبار لازم است تا در مدت پنج سال پایان یابد.

وزیر اقتصاد در بخشی دیگر از نشست خود در خصوص محل تأمین اجرای پروژه هم گفت، برای طرح راه آهن چابهار-زاهدان با موافقت مقام معظم رهبری از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده شده و بخش زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر را اخیراً به بهره برداری رسانده‌ایم.

نیمی از ابر پروژه ریلی به پایان رسیده است

خیر اله خادمی؛ معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درخصوص پیشرفت ریلی چابهار- زاهدان به خبرنگار مهر در ن باره گفت: تاکنون ۶۲ درصد پروژه تکمیل شده است، این پروژه با طول ۶۳۰ کیلومتر بزرگترین پروژه ریلی کشور است.

وی در ادامه اظهارداشت: قسمت اول پروژه که زهدان به خاش بوده، با حضور رئیس جمهور در آبان ماه افتتاح شد که البته هدف اصلی این پروژه رسیدن زاهدان به چابهار است که بندر چابهار به یک گلوگاه باری در منطقه تبدیل شود، چرا که سبب افزایش ظرفیت‌های باری این بندر نیز می‌شود.

لازمه اعتبار ۱۲ هزار میلیاردی تا پایان کار

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در خصوص اعتبار برای پایان بخشیدن به این پروژه بیان کرد: برای به اتمام رسیدن این پروژه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که نزدیک به ۲ هزار میلیارد آن توسط صندوق توسعه ملی در سال ۹۷ پرداخت شد که این پروژه سال ۹۸ به بهره برداری رسید این ۲ هزار میلیارد به صورت ۳۰۰ میلیون یورو بوده که البته در آن زمان ۲۵۰ میلیون یورو پرداخت شد و اگر ۵۰ میلیون یورو پرداخت شود باز همم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۵۰ میلیون یورو برای به اتمام رسیدن ابر پروژه لازم است.

وی درباره اینکه این اعتبار این پروژه از کجا تأمین خواهد شد نیز اظهارداشت: اعتبارات این پروژه قرار است ازدرامدهای نفتی از محل صندوق توسعه ملی باشد و در حال حاضر برای اعتبارات این پروژه پیگیری‌های لازم صورت گرفته که این پروژه زودتر به پایان برسد با توجه به اینکه تأمین اعتبار به سازمان برنامه بودجه اعلام شده است.

خیراله خادمی وضعیت اشتغالزایی این پروژه را اینگونه بیان کرد: در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار نیروی انسانی و ۱۷۰۰ ماشین آلات در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته‌اند با توجه به اینکه این پروژه می‌تواند اشتغالزایی داشته باشد البته اگر منابع مالی شکل گیرد منابع انسانی برای ادامه پروژه وجود دارد.

اتمام پروژه در شش ماه سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درخصوص ظرفیت این پروژه اظهارداشت: این پروژه پس از اتمام در سال حدود ۱ میلیون مسافر و ۳ میلیون تن بار در نظر گرفته شده است با توجه به اینکه ظرفیت باری این پروژه حدود ۸ میلیون تن است اما تعبیر بر این است که حدود ۳ میلیون تن بار استفاده شود با توجه به اینکه بندر چابهار در ظرفیت ریلی را افزایش خواهد داد.

وی در پایان زمان اتمام پروژه را نیز اعلام کرد: پس از اعتبار بخشی این پروژه با توجه به اینکه نیمی از این پروژه به پایان رسیده است در شش ماه اول سال ۱۴۰۳ به اتمام خواهد رسید.


11747361
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر سلطان‌نشین عمان از عملکرد حرفه‌ای، محترمانه و انسانی سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در رسیدگی به مسافران پرواز سلام‌ایر تقدیر کرد‌.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در نود و دومین نشست هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار اعلام کرد: ضوابط و کاربرگ صدور مجوز «سامانه معامله برخط طلا و نقره»، کاربرگ مجوز‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گواهینامه صلاحیت و رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیکی به تصویب رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: از روز جمعه تا یکشنبه در اغلب مناطق کشور جوی آرام حاکم است
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست شرکت شهر فرودگاهی گفت: بازآفرینی ترمینال ۱ حداکثر در مدت یک سال به انجام خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از آمادگی این شرکت برای اجرای مصوبه انتقال سهمیه سوخت از کارت شخصی به کارت بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر راه و شهرسازی گفت: در دوره جدید این وزارتخانه گام‌های عملی و جدی برای افراد دارای معلولیت برداشته شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: لار برای تأمین آب شرب تهران ساخته شده و تلاش می‌کنیم با تأمین منابع مالی، زمان اصلاح مخزن را از چهار سال به نصف کاهش دهیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» روستا گفت:نرخ رشد جمعیت شهری ناشی از رشد طبیعی شهرها نیست. در تهران نرخ رشد کمتر از ۱.۵ درصد است اما در شهرهایی مانند رباط‌کریم ۱۶ درصد، اسلامشهر ۱۲ درصد و پردیس حدود ۹.۸ درصد ثبت شده که نشان‌دهنده مهاجرت گسترده است
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» روستا گفت:نرخ رشد جمعیت شهری ناشی از رشد طبیعی شهرها نیست. در تهران نرخ رشد کمتر از ۱.۵ درصد است اما در شهرهایی مانند رباط‌کریم ۱۶ درصد، اسلامشهر ۱۲ درصد و پردیس حدود ۹.۸ درصد ثبت شده که نشان‌دهنده مهاجرت گسترده است
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون شرکت بازآفرینی شهری گفت: در طرح کلید به کلید شناسایی واحد‌ها و افرادی که تمایل به اجرای این طرح را دارند آغاز شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است