اقتصادی 00:00 - 16 دی 1403
افزایش تاخیرات و همچنین فرود‌های اضطراری پرواز‌ها در چند ماه گذشته باعث شده مسافران از حقوق مسافری خود در پرواز‌ها بیشتر آگاهی پیدا کنند.

رعایت حقوق مسافری در پرواز‌ها به فراموشی سپرده شده است

 باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - چند وقتی است  که شاهد افزایش میزان تاخیرات در پروازهای مختلف هستیم که همین امر زمینه ساز اعتراضات بسیاری از مسافران بخش هوایی شده است. این درحالیست که طبق قانون حقوق مسافر باید در پروازهای که بیش از ۴ساعت تاخیر داشته باشد شرکت‌های هواپیمایی پاسخگوی‌ مسافران و بازگرداندن بخشی از مبلغ بلیت و یا در نظر گرفتن پرواز جایگزین باشد.

اما در طی هفته‌های‌گذشته شاهد آن هستیم که‌ متاسفانه حقوق مسافر در پروازهای با ایرلاین های داخلی رعایت نشده و سه پرواز ایران ایرتور، کاسپین و کیش ایر با فرودهای اضطراری و تاخیرات چندین ساعته باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای مسافران شده و از سوی دیگر بسیاری از مسافران به دلیل پاسخگو نبودن نمایندگان شرکت های هواپیمایی با ناراحتی بسیار زیادی همراه بودند. همین امر باعث شد که مدیرکل بازرسی وزارت راه وشهرسازی ورود کند.

ورود سازمان بازرسی وزارت راه وشهرسازی به فرود اضطراری پروازها

در همین رابطه حسین مذنب رئیس مرکز بازرسی وزارت راه وشهرسازی در فضای مجازی در خصوص تاخیرات این پروازها و مشکلات ایجاد شده گفت: بر اساس پیگیری های صورت گرفته شرکت‌های هواپیمایی  کاسپین،  ایران ایرتور، کیش ایرمطابق موارد قانونی شیوه نامه ۱۹۴۰ حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشوری عمل کرده اند. 

وی ادامه داد: اطلاعات تکمیلی درباره پرواز کیش تهران حاکی از آن است که باتوجه به نقص فنی هواپیما و فرود در اصفهان رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی کیش ایر با حضور در میان مسافران و اعلام بازگشت هزینه کامل بلیت همه مسافران، دو راه را برای ادامه سفر پیشنهاد داده است.

او تاکید کرد: راه حل اول انتظار برای ورود هواپیمای جایگزین با توجه به نیمه شب بودن رخداد و تعطیلی شبانه، با توجه به آنکه مهرآباد با چند ساعت تاخیر انجام میشود و بعد تهیه تاکسی فرودگاه برای انتقال مسافرین به تهران  بوده است ،از ۱۵۰ نفر مسافر پرواز ۱۳۰ نفر با تاکسی فرودگاه به تهران انتقال یافته و ۲۰ نفر منتظر پرواز جایگزین میمانند. صبح روز بعد و پس از پذیرایی صبحانه این ۲۰ مسافر با پرواز اختصاصی جایگزین، به تهران منتقل میشوند.

مسافران پروازهای دارای تاخیر اعتراضات خود را در سازمان هواپیمایی ثبت کنند

همچنین در همین زمینه صدیق نیا مدیرکل نظارت بر فعالیت فرودگاه‌، شرکت های هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص مشکلات ایجاد شده برای مسافران این پروازها گفت: پس اعتراض مسافران ایران ایر تور و کیش ایر و کاسپین به پاسخگو نبودن این شرکت ها در پی فرود اضطراری در محلی به جز مقصد سازمان هواپیمایی کشوری به این موضوع ورود کرده و زیان مسافران به طور قطع طبق قانون حقوق مسافری جبران می‌شود. نقص فنی علت بروز برای دو پرواز کیش و کاسپین و مسافران شکایت را ثبت کنند.

صدیق نیا اظهار کرد : پرواز کاسپین در مسیر ایروان به فرودگاه امام خمینی به علت نقص فنی‌در فرودگاه‌ تبریز به زمین می‌نشیند و پس از ایمن شدن شرایط پروازی بدون آنکه مسافران پیاده شوند دوباره پرواز انجام می شود.

 مدیر کل سازمان هواپیمایی تاکید کرد: پرواز کیش _ تهران کیش ایر با توجه به بروز نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در اصفهان می‌شود که زمینه ساز تاخیر بیش از ۴ساعت است مسافران با توجه به شیوه نامه حقوق مسافر در صورت انجام شکایت رسیدگی و جبران خسارت می شود‌. 

طبق قانون حقوق مسافر چنانچه تأخیر تا دوساعت به طول بینجامد، شرکت‌های هواپیمایی موظفند از مسافران پذیرائی نوع اوّل انجام دهند. ارائه این پذیرائی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم افزایش تأخیر بیشتر است. درصورتی که تأخیر بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت طول بکشد، شرکت های هواپیمایی موظف به انجام پذیرائی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمائی در صورت درخواست مسافر(در صورت وجود پرواز در همان مسیر ویا انتقال به مقصد نهائی ازطریق مسیرهای جایگزین به جز مسیر درج شده دربلیت) و استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز هستند.

 چنانچه تاخیر بیش از ۴ ساعت باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف است، علاوه بر رعایت مواردی که در بالا عنوان شد، نسبت به جبران خسارت به میزانی که از قبل تعیین شده است بپردازد. در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی و یا اضطراری فرودگاه مبداء، مقصد و مسیردچار تأخیر یا ابطال بیش از دو ساعت می شود، شرکت های هواپیمائی با رعایت مقررات پذیرائی از نوع اوّل ،صرفاً موظف به استرداد کامل وجه به مسافرین هستند.

فرسودگی ناوگان علت اصلی تاخیر پروازها است 

در همین زمینه ابوالحسنی کارشناس حمل‌ونقل هوایی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر به دلیل کمبود ناوگان هوایی در کشور شاهد  کاهش تعداد پروازها و همچنین تاخیرات چندین ساعته در این حوزه هستیم. گفت: در حال حاضر باید تمامی شرکت های هواپیمایی را ملزم به اجرای قانون حقوق مسافر کنیم‌ و از سوی دیگر مسافران بخش هوایی هم از تمامی حق و حقوق خود در بخش هوایی و در حوزه تاخیرات آگاهی کامل داشته باشند چراکه اگر مسافری از حقوق خود در بخش تاخیرات باخبر نباشد در صورت تاخیر نمی‌داند که به کجا مراجعه کند. 

براساس این گزارش رعایت حقوق مسافری در شرایط کنونی پروازی کشور می تواند زمینه ساز افزایش انگیزه بیشتر مسافران و همچنین بهبود وضعیت صنعت هوایی شود‌.


12136410
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» پنجاه و هفتمین حراج سکه طلا در حالی با تخصیص ۱۰ هزار و ۲۰۲ قطعه انواع سکه طلا به پایان رسید که ۱۳ هزار و ۹۳۱ قطعه سکه ثبت سفارش شده بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیات‌مدیره انجمن موبایل ایران گفت: شناسه تجاری آیفون‌های سری ۱۴، ۱۵ و ۱۶ در سامانه جامع تجارت فعال شده است و بازرگانان توانسته است ثبت سفارش کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر بازار‌های مالی بورس کالای ایران می‌گوید: سرب و روی، کالای بعدی هستند که انشالله روی آنها گواهی سپرده کالایی راه اندازی خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کانون و انجمن صنفی کامیون‌داران گفت: مشکل کامیونداران در مرز ترکیه که اعلام شده بود موقت حل شده رفع نشده و همچنان رانندگان در مرز گرفتار هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب با ورود سامانه بارشی شاهد تشدید بارش در نواحی غرب کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب با ورود سامانه بارشی شاهد تشدید بارش در نواحی غرب کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی نهایی طرح مالیات بر عایدی سرمایه با حضور وزیر اقتصاد در مجلس خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» صنعت برق به ازای گزارش هر دستگاه ماینر غیرمجاز، مبلغ یک میلیون تومان و برای گزارش مزارع بزرگتر تا سقف ۵۰ میلیون تومان پاداش می‌دهد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۷۵ درصد جمعیت دام علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قیمت روغن نباتی تا پایان سال افزایش پیدا نخواهد کرد و تولید و توزیع روغن نباتی به روال سابق ادامه دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است