اقتصادی 11:52 - 03 فروردین 1404
تحلیلگر بازار سرمایه گفت: شاخص گروه خودرویی از دیدگاه تکنیکال و بلندمدت شرایط ایجاد یک روند جدید را ندارد و اصطلاحا در حالت خنثی یا رنج به سر می‌برد.

فاصله چشمگیر شاخص صنعت گروه خودرویی بازار سهام با سقف تاریخی خود+ عکس

علی ملک لی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: گروه خودرویی شامل ۲۷ شرکت است که از شاخص‌ترین آنها می‌توان ایران خودرو و سایپا را نام برد. این گروه معمولا حجم معاملات و حجم نقدینگی بالایی را به خود اختصاص می‌دهند و برای معامله گران جذاب است.

او می‌گوید: عدد شاخص این گروه ۲۸ اسفند در ارتفاع ۳۳۶۵۳۰ واحد قرار داشت که با سقف تاریخی خود در سال ۹۹ (عدد ۶۳۰۰۰۰) بیش از ۸۳ درصد فاصله دارد و بین تمامی صنایع مختلف افت بسیار زیادی را متحمل شده است. این شاخص با عدد حدود ۳۵۰۰۰۰ واحد وارد سال ۱۴۰۳ شد. کمترین مقدار این شاخص در سال ۱۴۰۲ عدد ۲۳۴۰۰۰ واحد بوده است و بیشترین مقدار این شاخص نیز عدد ۳۷۹۰۰۰ واحد بوده است.

او بیان کرد: این شاخص از شروع سال ۱۴۰۳ و تا آبان ماه روندی نزولی داشت به طوری که حدود ۳۳ درصد کاهش پیدا کرد و پس از آن روند صعودی خود را آغاز و در انتهای دی ماه به عدد ۳۷۹۰۰۰ واحد رسید. در کل این شاخص در سال ۱۴۰۳ تغییر خاصی را شاهد نبوده است. این در حالی است که شاخص کل در سال ۱۴۰۳ موفق شد رکورد جدیدی را برای خود ثبت کند (عدد ۲.۹۵۰.۰۰۰ واحد) و در کل سال ۱۴۰۳ رشد حدود ۲۵ درصدی را تجربه کند.

ملک لی اظهار کرد: گروه خودرویی از ابتدای سال ۹۸ تا مرداد سال ۹۹ رشد بیش از ۳۴۰۰ درصدی را تجربه کرده است که این رشد عجیب و پرشتاب، باعث شده بیشتر از صنایع مختلف افت پیدا کند. شاخص گروه خودرویی از دیدگاه تکنیکال و بلندمدت شرایط ایجاد یک روند جدید را ندارد و اصطلاحا در حالت خنثی یا رنج به سر می برد. مهم ترین اهداف پیش روی این شاخص به ترتیب ۵۰۰.۰۰۰ و ۶۳۰.۰۰۰ واحد و حمایت‌های این شاخص نیز به ترتیب اعداد ۲۳۴.۰۰۰ و ۱۷۵.۰۰۰ واحد است.

او می‌گوید: از نقاط قوت این صنعت می‌توان به وجود مواد اولیه در کشور (سنگ، آهن و ...) و وجود صنایع وابسته در داخل کشور نام برد و از ریسک‌های این گروه نیز می‌توان از حاکم بودن مدیریت دولتی و ضعیف و عقب ماندن از تکنولوژی روز دنیا نام برد. همچنین بحث آزادسازی واردات خودرو و حذف قرعه کشی‌ها و ... می‌تواند بر این گروه تاثیر زیادی بگذارد.

خودرو

در تحلیل تکنیکال این بخش از روش‌های پرایس اکشن، ایچیموکو، فیبوناچی و اندیکاتور RSI استفاده شده است.


12169884
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ورود به دنیای ارز‌های دیجیتال، می‌تواند فرصت‌های سودآوری بی‌نظیری ایجاد کند؛ اما بدون دانش و مسیر آموزشی صحیح، خطر زیان‌های بزرگ همیشه وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر صمت گفت: به طور متوسط روزانه حدود ۸۸۰ دستگاه خودرو در کشور از رده خارج می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت:با توجه به قیمت گواهی اسقاط که برای موتورسیکلت‌های معمولی ۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و برای موتورسیکلت‌های برقی ۲۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده، استقبال اولیه کمی بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت:وجود ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور نشان می‌دهد که روش‌های گذشته دیگر قادر به مدیریت این حجم عظیم از خودرو‌های سبک و موتورسیکلت نیستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه صنعت شیشه گفت:سرانه مصرف شیشه از ۳ تا ۴ کیلو به حدود ۱۵ کیلو رسیده که نشان دهنده نوآوری، اشتغال و توسعه صنعت است. پ
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور گفت:سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر در تصادفات کشته و بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مصدوم می‌شوند که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آن‌ها دچار معلولیت‌های دائمی می‌شوند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور گفت:سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر در تصادفات کشته و بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مصدوم می‌شوند که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آن‌ها دچار معلولیت‌های دائمی می‌شوند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور وزیر بهداشت گفت:سال گذشته مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات راکبان موتورسیکلت ۵۰ درصد افزایش داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر صمت گفت: حدود ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور در مرحله فرسودگی هستند که در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، در حالی‌که با جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های انژکتوری، مصرف سوخت بین ۲.۵ تا ۳.۵ لیتر کاهش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر صمت گفت: حدود ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور در مرحله فرسودگی هستند که در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، در حالی‌که با جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های انژکتوری، مصرف سوخت بین ۲.۵ تا ۳.۵ لیتر کاهش می‌یابد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است