اقتصادی 07:00 - 01 بهمن 1403
نرخ عوارض آزاد راه‌های دولتی از امروز همزمان با مصوبه شورای اقتصاد از امروز ابتدای بهمن ماه تغییر کرد.

افزایش ۱۵ برابری نرخ عوارض آزاد راه‌های دولتی اعمال شد

عدم روکش آسفالت آزاد راه‌ها، کمبود روشنایی و وجود ناهمواری‌ها در طول مسیر  آزاد راه‌ها  یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های مردم و بسیاری از رانندگان در طول سال‌های گذشته بوده است که با پیگیری‌های که از دستگاه‌های مسئول از جمله سازمان راهداری صورت گرفت علت اصلی این مشکلات عدم نوسازی وبهسازی و نبود منابع مالی  بوده است.

همین موضوعات و درخواست سازمان راهداری از شورای اقتصاد برای تغییر نرخ عوارض آزادراهی باعث شد که بعد از ۵ سال نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی تغییر پیدا کند به طوری که از امروز اول بهمن ماه شاهد تغییر نرخ عوارض ۵ آزاد راه دولتی از  جمله قزوین -زنجان، تهران-ساوه، تهران- قم و بندرعباس -شهید رجایی هستیم.

افزایش ۱۵برابری نرخ عوارضی آزاد راه ها

براساس این مصوبه نرخ عوارضی آزاد راه ها ۱۵ برابر شده به طوری که عوارضی آزاد راه کرج_ قزوین به طول ۱۰۰کیلومتر ۱۵ هزار تومان، نرخ عوارض آزادراه تهران - قم به طول ۱۳۵ کیلومتر ۱۵ هزار تومان، آزادراه بندرعباس _ شهید رجایی به طول ۳۵ کیلومتر ۸۹۰۰ تومان، آزاد راه قزوین_ زنجان به طول ۱۸۹ کیلومتر ۳۵ هزار تومان و عوارض آزادراه تهران - ساوه به طول ۱۱۵ کیلومتر ۲۰ هزار تومان تعیین شد و این نرخ عوارض براساس پیمایشی که کاربران جاده‌ای انجام میدهند تغییر میکند به طور مثال نرخ عوارض در آزادراه تهران- قم تا مسیر فرودگاه امام خمینی یک نرخی تعیین شده و برای کاربرانی که تا قم تردد میکنند نرخ کامل در نظر گرفته شده است.

 پنج آزادراه برای نگهداری به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

در همین زمینه رضا اکبری رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چندی پیش در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص چرایی افزایش نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی گفت:  نرخ عوارض این پنج آزادراه دولتی چهار - پنج سال تغییر نکرده بود ولی در این مدت هزینه پروژه‌های عمرانی و هزینه نگهداری به شدت افزایش یافته بود. در حقیقت همواره فرض بر این است که آزادراه‌ها هزینه‌های خود را خودشان درآورند و هرچه از عوارض گرفته می‌شود خرج خود آزادراه شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  با بیان اینکه این پنج آزادراه برای نگهداری به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارند گفت: برخی روکش آسفالت سراسری  و برخی نیز روکش آسفالت مقطعی نیاز دارند. همچنین ایمن سازی، تجهیزات، علائم ایمنی، روشنایی، خط کشی، حفاظ و... در این آزادراه‌ها هزینه‌های سرسام آوری دارد. در حقیقت این ۵۰۰۰ میلیارد تومان مبنای این بود که باید نرخ عوارض این آزادراه‌ها افزایش یابد.

وی با با بیان اینکه نرخ‌هایی که اخیرا مصوب شده با نرخ‌های محاسبه شده فاصله بسیاری دارد، گفت:عدد و رقمی که بتواند هزینه نگهداری را پوشش دهد حداقل دوبرابر نرخ‌هایی است که مصوب شده و این نرخ تنها می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌ها را پوشش دهد؛ بنابراین می‌توان محاسبه کرد که چقدر نرخ عوارض در طول این سال‌ها پایین بوده است به طوری که میزان بازگشت هزینه از عوارض سالانه  آزادراه قم - تهران که ۱۲۰۰ تومان بوده، به۷۰میلیارد تومان رسیده در حالی که هزینه‌های نگهداری بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان است این در حالیست که  این اتوبان‌ها کار‌های زیربنایی زیادی نیاز دارند که آنها هم نیازمند منابع مالی هستند.

هزینه های افزایش عوارض آزاد راه های دولتی صرف بهسازی می شود

همچنین در این زمینه دغاغله مدیرکل سرمایه گذاری و امور آزادراه‌های سازمان راهداری در خصوص هزینه‌های افزایش نرخ عوارض آزاد راه‌های دولتی گفت: سازمان راهداری بسته‌ای را در خصوص افزایش نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی آماده کرده است و بخش زیادی از این عوارض  صرف روشنایی، خط کشی، بهسازی و ایجاد حفاظ‌های میانی و کناری می‌شود که به مرور در این ۵ آزاد راه دولتی هزینه خواهد شد.

گلایه رانندگان از افزایش نرخ عوارضی آزاد راه ها 

براساس این گزارش بسیاری از رانندگان و کاربران جاده‌ای بعد از شنیدن خبر افزایش نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی از افزایش هزینه‌های تردد خود ابراز نگرانی کردند به طوری که سالاری یکی از رانندگان تاکسی که اقدام به جابه جایی مسافر در مسیر تهران - قم می‌کند به باشگاه خبرنگاران گفت: از زمانی که نرخ عوارض آزاد راه تهران- قم را شنیده‌ام بسیار نگران شدم چراکه نرخ کرایه‌ها همواره ثابت بوده و از سوی دیگر اگر بخواهیم نرخ را تغییر دهیم با ناراحتی و برخورد مسافران رو‌به‌رو خواهیم شد بنابراین این افزایش نرخ عوارض برای ما رانندگان بسیار مشکل ساز خواهد شد.

در همین زمینه هم دغاغله مدیرکل سرمایه گذاری و امور آزادراه‌های سازمان راهداری گفت: برای رانندگان و کاربران دائمی که بخواهند از این مسیر  ۵ آزادراه دولتی تردد کنند تخفیفاتی را در نظر گرفته‌ایم به طوری که برای رانندگان که در طول ماه ۲۰ تا ۴۰ بار به صورت رفت وبرگشت تردد کنند  تخفیف‌های ۱۵ تا ۳۰ درصدی در نظر گرفته شده است بنابراین در این زمینه رانندگان چندان نگران نباشند.

همچنین پیش از این هم اکبری رئیس سازمان راهداری به باشگاه خبرنگاران از دریافت عوارض به صورت پیمایشی خبر داده بود به طوری که اگر راننده‌ای در آزاد راه تهران - قم تا مسیر فرودگاه بخواهد تردد داشته باشد نرخ عوارض کمتری را پرداخت می‌کند بنابراین در این زمینه هم تدابیر لازم در نظر گرفته شده تا به کاربران دائمی این ۵ آزاد راه فشار کمتری وارد شود.

براساس این گزارش امیدواریم با اجرای این طرح شاهد ارتقا و بهسازی و نوسازی معابر باشیم  که نتیجه آن  افزایش کیفیت تردد خودرو‌ها در معابر اصلی و آزاد راه‌های دولتی باشد.

افزایش 15 برابری نرخ عوارض آزاد راه


12143302
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تهران خبر داد: سهمیه سوخت هیچ خودروی حذف نمی‌شود و روند عادی سوخت‌گیری در حال انجام است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: سامانه بازارگاه با هدف اصلاح بهبود عرضه نهاده و حذف واسطه‌ها شکل گرفته است، کارایی لازم را ندارد و خود یکی از عوامل برهم زدن نظم بازار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» صادق گفت:به عنوان وزیر راه وشهرسازی با نرخ‌گذاری دستوری مخالف هستم؛ اما در عین حال، نرخ‌گذاری بدون در نظر گرفتن ملاحظات فنی و کیفیت خدمات‌دهی در شأن مردم نیز کاملاً مغایر اصول است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر گفته مسئولان، با ورود هر ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی به مدار تولید سالانه از مصرف بیش از ۴۴ هزار متر مکعب آب و افزون بر ۵۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی جلوگیری می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: با حذف ارز ترجیحی پیش بینی می‌شود که قیمت ۱۰ درصد افزایش یابد و در نهایت با ایجاد رقابت میان واردکنندگان بازار به ثبات برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» طرح سه‌نرخی شدن بنزین از بامداد امروز، ۲۲ آذر ماه، به صورت رسمی در کشور اجرایی شد. این طرح با تثبیت سهمیه یارانه‌ای ۶۰ لیتری با نرخ ۱۵۰۰ تومان و اعمال نرخ آزاد ۵۰۰۰ تومانی برای سوخت‌گیری با کارت جایگاه، توزیع سوخت سهیمه‌ای را متحول ساخت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» طرح سه‌نرخی شدن بنزین از بامداد امروز، ۲۲ آذر ماه، به صورت رسمی در کشور اجرایی شد. این طرح با تثبیت سهمیه یارانه‌ای ۶۰ لیتری با نرخ ۱۵۰۰ تومان و اعمال نرخ آزاد ۵۰۰۰ تومانی برای سوخت‌گیری با کارت جایگاه، توزیع سوخت سهمیه‌ای را متحول ساخت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: روز سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی جدید به کشور در غالب مناطق شاهد بارش باران خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از اقدام حرفه‌ای کنترلر‌های مراقبت پرواز پس از ترکیدن لاستیک هواپیما یک شرکت هواپیمایی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ترافیک سنگین در تمامی محور‌های شمالی کشور از جمله چالوس را شاهد هستیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است