دهکام «یخزده» را به روی صحنه برد
بهکام درباره داستان این تئاتر عنوان کرد: تئاتر «یخزده» روایت ناپدید شدن کودکی است که هرگز به خانه بازنمیگردد و در این خلال مخاطب نمایش از سویی شاهد اضمحلال و فروپاشی بنیان یک خانواده در طول دورهای پانزده ساله است و از سویی دیگر در زمان حال روایت شاهد شکلگیری یک سری از تحقیقات علمی و بررسی فیزیولوژیکی و تراپی (آسیبشناسی) روانکاوانه روی یک مجرم زنجیرهای است؛ در واقع دو داستان موازی روایت «یخزده» را به سازوکاری واحد نزدیک میکند تا اوج دراماتیک و البته تراژیک قصه در پرده دوم و در دو صحنه پایانی حاصل گردد.
این هنرمند با اشاره به رقابتی شدن بخش بعلاوه فجر عنوان کرد: رقابتی شدن این بخش در روند بهبود کیفیت اجراهای خصوصی مؤثر است بدین دلیل که آثار در یک فرآیند رقابتی همواره سعی در بهینهسازی و نوسازی محتوا و فرم خود خواهند داشت تا بهترین نسخه نمایشی خود را عرضه کنند و از سفارشی بودن و ویترینی ماندن محض پرهیز کنند که این خود ذات و سرشت یک تئاتر مدرن است تا پویایی و نوگرایی را برای تماشاگرانش به ارمغان آورد؛ به طور مثال من در اقتباس از نمایشنامه بریتانیایی «یخزده» تلاش کردم تا بر پایه ذهن مادر کودک قربانی یکی از دو داستان را بر اساس سیال ذهن در مسیری پانزده ساله روایتپذیر کنم و داستان را از تکگویی محض و مونوتن بودن خارج کنم و در زمان حال روایت نیز روایت علمی و روانشناسانه یک روانپزشک را با ادوات دیجیتالی، چون ویدیو مپینگ و لایو پروجکشن شکل تازهای از روایت مدرن را برای مخاطب به امر تماشایی بدل کنم و خب این حاصل تجربه کردن و نو آوریهای است که در بخش رقابتی ممکن است برای گروه نمایش امکانات جدیدی را فراهم آورد.
او با بیان اینکه ویترین جشنواره ا محلی برای عرضه و رقابت و دیده شدن است، گفت: آثار پایتخت و سایر استانها در آوردگاه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور دارند که این میتواند برای دیده شدن آثار هنرمندان سایر استانها هم اتفاق مهمی قلمداد شود تا آنها هم در این گردونه هر آنچه را که در چنته دارند به معرض نمایش بگذارند، بلکه مسیری پربارتر رقم خورده و اعتلای فرهنگی غنیتری شکل بگیرد.
این هنرمند در پایان بیان کرد: حمایت دولتمردان وقت از جبهه هنر و شاخه تئاتر که همواره از منظر اقتصادی در مضیقه است میتواند علاوه بر کمک به توانمندسازی گروههای نمایشی، مشوق آنها در جهت اغنای فرهنگی و استحکام مسیر تعاملاتی و گفتوگو محور قلمداد شود لذا من نیز خواستار نگاهی ویژه به جامعه تئاتری که همواره از آسیبپذیرترین اقشار جامعه هنر به شمار میآیند، هستم.
بخش بعلاوه فجر در حاشیه چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از سوم تا دهم بهمن به دبیری داود نامور برگزار شد.
12148221