محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد؛ گفت:در فرایند طرح سوالات امتحانات بیش از ۴۰۰ نفر همکاری کرده و این افراد حدود ۷۲ ساعت در قرنطینه قرار داشتند.
وی با بیان این که ۵۹ هزار دبیر در فرایند تصحیح اوراق امتحانی مشارکت کردند؛ افزود: بیشاز ۶۰ میلیون برگه تصحیح شد. آزمونها در ۶هزار و ۲۹ حوزه برگزارشد و همچنین ۳۷۰ حوزه تصحیح وجود داشته است.
او با بیان این که تصحیح اوراق امتحانی الکترونیکی بود و همکاران برگ امتحانی دانش آموزان استان های دیگر را انجام می دادند؛ ادامه داد: ۳۸ هزار همکار در حوزه های امتحانی و برگزاری آزمون مشارکت کردند، محاسبه نمره کل برای هزار ۶۵۰ درس توسط آموزش و پرورش انجام شد.
زارعی گفت: امنیت آزمون برعهده وزارت کشور بوده و شورای تامین استانها امنیت آزمون ها داده شده است. پلیس فتا و فراجا همکاری خوبی با آموزش و پرورش داشتند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین نظام آموزش و پرورش افزود: کانالها و شبکههایی که خبرها کذب را منتشر میکردند، شناسایی و با آنها برخورد شد. همچنین ۶ کارگروه از جمله استاندارسازی، ارزیابی عملکرد حوزه ها، پشتیبانی ، سازمان نوسازی با ارسال تجهیزات به مدارس ، تشکیل شد.
زارعی اظهار کرد: حدود ۱۸ میلیون و ۵۲۰ و ۲۰۰ هزار نفر داوطلب به تفکیک پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در خرداد ۱۴۰۳ آزمون دادند و میانگین معدل دانشآموزان در رشته تجربی پایه دهم، ۱۲/۶۴، یازدهم ۱۱/۵۲ و دوازدهم ۱۲ شد. میانگین معدل دانشآموزان در رشته ریاضی و فیزیک پایه دهم ۱۲/۶۹، یازدهم ۱۱/۲۶ و دوازدهم ۱۱/۸۲ است.
وی ادامه داد: میانگین نمرات دانشآموزان در رشته علوم انسانی در پایه دهم ۹/۴۴، در پایه یازدهم ۹/۰۷ و در پایه دوازدهم ۹/۱۳ است. میانگین معدل دانشآموزان در پایه دهم نسبت به پایه یازدهم و دوازدهم بهتر از سایر پایهها است. این امر حاکی از آن است که دانشآموزان در این پایه به معلم و کتاب درسی رجوع داشتهاند.
زارعی گفت: میانگین نمرات دروس امسال نسبت به سال ۱۴۰۲ دانش آموزان در حداکثر دروس رشد داشته و عملکرد دانش آموزان درس زبان این رشد انجام نگرفته است. دانش آموزان میدانستند که اگر به کتاب رجوع کنند، می توانند نتایج خوبی را کسب کند.
وی افزود: در نقشه ارتقا، معدل یزد دارای بیشترین رشد نمره را داشته و همچنین استان های هرمزگان، فارس خراسان رضوی، خوزستان نسبت به سال گذشته نمره معدلشان افزایش یافته است.
وی با بیان این که سهیمه مدارس دولتی، غیر دولتی، مدارس سمپاد در رتبههای برتر کنکور امسال نسبت به سال ۱۴۰۱ که سوابق تحصیلی در نتایج آزمون سراسری تاثیری نداشته افزایش یافته؛ ادامه داد: مدرسه عادیدولتی در ۱۴۰۱ هیچ سهمی در کرسی نداشته و هم اکنون دارای ۲ کرسی در رتبههای برتر بوده و همچنین مدارس دولتی دارای یک کرسی در رتبههای برتر بوده است.
زارعی اظهار کرد: سهم مدارس غیردولتی از ۷ کرسی به ۵ کرسی تغییر پیدا کرده است. رتبههای مدارس دولتی از ۳۰ کرسی به ۲۵ کرسی رسیده است و ۵ کرسی مربوط به مدارس دولتی است.
در ادامه این نشست محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: کیفیت بخشی به نظام آموزشی یک امر مهم آموزش و پرورش است که به صورت ناگهانی صورت نمیگیرد، می توانیم با اقدامات مقطعی نتایج خوبی را دریافت کنیم و کیفیت بخشی نیازمند برنامه بلند مدت است.
وی با بیان این که دوره توانمند سازی معلمان در چهار درس برگزار و انجام شده است افزود: سال گذشته امتحانات نهایی با شیوه متفاوتی برگزار شد و به همین دلیل نمرات دانش آموزان پایین آمد که در این راستا نظارت بالینی صورت گرفت که می تواند به ارتقای کیفیت نظام آموزشی کمک کند.
او ادامه داد: در این راستا ۶۸۰۰ نظارت بالینی ویژه برای دروس امتحان نهایی دورههای توانمند سازی در استانها برنامهریزی شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: طرحی الگو سوالات استاندارد بود که به دانش آموزان و معلمان در خرداد ابلاغ شد، این طرح برای دانش آموزان موثر بود، برگزاری امتحانات شبه نهایی گام دیگری بود که در سال ۱۴۰۳ قبل از امتحانات نهایی برگزار شد که با این کار دانش آموزان با سوالات امتحانات نهایی و نقاط قوت و ضعف خود آشنا شدند.
کاظمی بیان کرد: طرحی با عنوان همیار معلم در ۷۰ درصد مدارس اجراشده و در این طرح دانش آموزان در امر آموزش مشارکت کردند. تلاش کردیم تا این طرح را برای سال تحصیلی جدید در همه مدارس برگزار شود.
وی افزود: عملکرد دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی در ۴۰ رتبه برتر آزمون سراسری می توان مشاهده کرد. اقدامات ما بر توانمندسازی معلمان متمرکز است و برنامه های دراین راستا به استان ها ابلغ شده است که دوهفته پیش در استان قم مراسم افتتاحیه برگزارشد. ما می خواهیم این دروس و دروسی که در امتحان نهایی عملکرد پایینی داشتهاند؛ تقویت شود.
12090708