۱۶۸ هزار و ۸۸۱ کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۶۰ دانشآموز دوره ابتدایی امسال ثبتنام کردهاند، گفت: ۴۳۸ هزار نفر از این دانش آموزان اتباع هستند که ۴.۷۵ درصد دانش آموزان دوره ابتدایی را تشکیل میدهند.
وی افزود: ۶ هزار و ۴۷ کلاس داریم که تعداد جمعیت دانش آموزان آنها بیش از ۴۰ نفر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره تعداد بازماندگان از تحصیل خاطر نشان کرد: تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی یعنی ۶ پایه تحصیلی، ۱۶۸ هزار و ۸۸۱ نفر است.
حکیم زاده تاکید کرد: بازماندگان از تحصیل پایه اول ۷۱ هزار و ۶۱ نفر هستند.
وی خاطر نشان کرد: در دوره ابتدایی، تعداد دانشآموزان بازمانده از تحصیل شناسایی شده به ۷۶ هزار و ۱۷۵ نفر میرسد و ۲۴ هزار و ۸۴۹ نفر از آنها با آغاز سال تحصیلی به مدارس جذب شدهاند. همچنین، برای ۶ سال تمام، حدود ۱۵ هزار و ۶۸۰ دانشآموز شناسایی و جذب کلاسهای درس شدهاند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: از مجموع دانشآموزان بازمانده در پایه اول، آمارها نشان میدهد که حدود ۱۰۰ هزار دانشآموز وضعیتشان پیگیری شده است، این اطلاعات در سامانهای مشخص ثبت شده و اقدامات اولیه برای شناسایی و جذب آنها انجام شده است، برخی از این دانشآموزان به مدارس بازگشتهاند و پیگیری وضعیت سایرین نیز ادامه دارد.
حکیم زاده ادامه داد: در معاونت آموزش ابتدایی، برنامههای ما بر اساس سه محور اصلی توسعه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی، ارتقا کیفیت آموزشی و پرورشی با تأکید بر مدارس دولتی، تقویت هویت و احساس تعلق و ارزشمندی در دانشآموزان است که برای هر یک از این اهداف برنامههای دقیقی تعریف شده است که جزئیات آنها در آینده ارائه خواهد شد.
وی افزود: در ارتباط با اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش، نقشه راه سند تهیه و دستورالعملهای مربوط به مدارس نیز تدوین شده است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش تاکید کرد: هدف ما این است که با اجرای سند تحول، مدرسهای پویا و خلاق ایجاد کنیم که در آن دانشآموزان به صورت فعال در فرآیند یادگیری مشارکت کنند، این مدرسه باید با بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی و فناوریهای روز به پرورش تفکر انتقادی و مهارتهای حل مساله بپردازد.
حکیم زاده گفت: از نظر تربیتی نیز مدرسه باید محیطی صمیمی باشد که ارزشهای اسلامی و تعلق به هویت ملی را در دانشآموزان نهادینه کند، توجه به تربیت تمامساعتی دانشآموزان نیز یکی دیگر از اهداف ما است تا آنان بتوانند علاوه بر رشد علمی، در ابعاد اجتماعی و عاطفی نیز پیشرفت کنند.
وی یادآورشد: ویژگیهای آموزشی و تربیتی مورد نظر ما بر اساس گزارههایی استخراج شده است که رویکردهای اصلی ما را بیان میکند. تمامی ادارات مناطق آموزشوپرورش نسخهای از این برنامهها را دارند تا همگان بدانند مقصد نهایی چیست.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکردهای مهم ما توجه به خانوادهها به عنوان شرکای یادگیری است، بیان کرد: نقش تربیتی معلمان به عنوان الگوهای تأثیرگذار بر سلامت روانی آنان، ارتقا شایستگی سواد پایه دانشآموزان، تقویت حس تعلق به مدرسه و ایجاد محیط مثبت یادگیری برای تمامی دانشآموزان است.
حکیم زاده خاطر نشان کرد: همچنین ترویج وفاق ملیت از طریق فعالیتهای کنونی و یادگیری مشارکتی نیز مدنظر قرار دارد تا صدای ذینفعان خصوصاً خود دانشآموزان شنیده شود؛ چراکه نسل امروز ویژگیها و نیازهای خاص خود را دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در راستای بهبود برنامههای آموزشی و ارتقا کیفیت یادگیری کودکان، بر اهمیت مشارکت در فعالیتهای گروهی و رقابتی تأکید میکنیم، در دوره گذشته نیز بر این موضوع تأکید شد و در این دوره نیز به توسعه مدارس کارآمد و متناسب با نیازهای صنعتی توجه ویژهای داریم.
حکیم زاده یادآورشد: از جمله نکات حائز اهمیت، توجه به اقتضائات دوره کودکی و بهرهگیری از بسترهای مناسب مانند داستان، هنر، ادبیات، نمایش و بازی است. همچنین، ایجاد شبکهسازی نظاممند در اجتماعات یادگیری از دیگر اولویتها است.
وی عنوان کرد: در این دوره برای نخستین بار شناسنامه جامع عملکردی برای دوره ابتدایی تدوین شده است که شامل تمامی شاخصهای کلیدی این دوره است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: هدف ما این است که اطلاعات مربوط به نرخ تکرار پایه، نرخ ترک تحصیل، تعداد دانشآموزان جذبشده در سن ۶ سالگی و تعداد بازماندگان را به تفکیک استانها و مناطق مختلف کشور جمعآوری کنیم تا بتوانیم برنامهریزی بهتری برای استانها انجام دهیم.
حکیم زاده بیان کرد: به همین منظور، تفاهمنامهای میان معاونتهای آموزش کل استانها طراحی شده است که نیازهای هر منطقه را شناسایی کرده و هدفمند به ارتقا کیفیت شاخصها منجر شود، اطلاعات زمینهای نیز برای اولین بار به طور کامل در اختیار استانها قرار گرفته است.
وی افزود: سعی کردهایم برنامههایی را تدوین کنیم که واقعاً قابلیت اجرا داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش عنوان کرد: یکی از برنامههای جدی ما توانمندسازی معلمان جدیدالورود است. همچنین طرحی داریم که هدف آن ارتقای توانمندیهای قرآنی آموزگاران و مدیران مدارس ابتدایی است. این طرح که در دوره قبل نیز اجرا شده بود، با پیگیری کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور مجدداً در چهار استان خراسان رضوی، سمنان، قزوین و زنجان برای معلمانی با سابقه کمتر از ۱۰ سال پیادهسازی خواهد شد.
منبع: ایرنا
12151673