اقتصادی 01:12 - 22 مهر 1400
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی صعود قیمت هر بشکه نفت به ۱۰۰ دلار را کاملا امکان پذیر اعلام کرد.

پوتین: صعود نفت به ۱۰۰ دلار کاملا ممکن است

 به گزارش ایسنا، تقاضا برای انرژی با بازگشایی اقتصادها پس از پاندمی افزایش چشمگیری پیدا کرده و قیمتهای نفت، گاز و زغال سنگ را بالا برده و متعاقبا رشد فشارهای تورمی را به دنبال داشته و در نبرد علیه گرمایش جهانی، تلاش‌ها برای کاهش استفاده از سوختهای فسیلی آلاینده را تضعیف کرده است.

چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین انتشار دهنده گازهای گلخانه‌ای است، تولید و واردات زغال سنگ را در واکنش به صعود کم سابقه قیمت‌های زغال سنگ در بازار داخلی افزایش داده و نیروگاه های این کشور  برای حفظ روشنایی در خانه ها و کارخانه ها به سختی تلاش می کنند.

کمبود انرژی به درخواست روز چهارشنبه آژانس بین‌المللی انرژی برای سه برابر شدن سرمایه گذاری در تجدیدپذیرها به منظور حفظ ثبات بازارها و مقابله با تغییرات اقلیمی اهمیت بیشتری بخشید.

کمبود گاز در اروپا، روسیه را که یک سوم از گاز مورد نیاز این منطقه را تقویت می کند، در کانون توجه قرار داده و باعث شده است که سیاستمداران اروپایی مسکو را برای تامین نکردن گاز کافی مقصر بدانند.

پوتین در یک کنفرانس انرژی در مسکو اعلام کرد که بازار گاز به خصوص در اروپا متوازن یا قابل پیش بینی نشده اما روسیه به تعهدات قراردادی خود به منظور تامین نیاز مشتریانش عمل می‌کند و آماده است اگر آنها درخواست کنند، میزان عرضه را افزایش دهد. رییس جمهور روسیه این اتهامات که روسیه از انرژی به عنوان سلاح استفاده می کند را رد کرد و گفت این صحبتها با انگیزه سیاسی مطرح می شود که هیچ پایه و اساسی ندارد.

روسیه و اروپا در خصوص خط لوله گازی جدید نورد استریم ۲ که گاز روسیه را مستقیما به آلمان منتقل می‌کند دچار اختلاف شده‌اند. ساخت این خط لوله تکمیل شده اما در بحبوحه مخالفت‌های آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی که نگرانند اروپا وابستگی بیشتری به روسیه پیدا کند، در انتظار مجوز برای آغاز انتقال گاز است.

 بعضی از سیاستمداران اروپایی می گویند مسکو از بحران سوخت به عنوان یک اهرم استفاده می‌کند؛ اتهامی که روسیه مکررا منکر آن شده است.

گاز زدایی در اروپا

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه تدابیری را تشریح کرد که اتحادیه اروپا برای مبارزه با بحران انرژی به کار خواهد بست و شامل بررسی خرید گاز مشترک می شود. کشورهای اتحادیه اروپا در ۲۶ اکتبر یک دیدار فوق‌العاده برای گفتگو درباره افزایش قیمتهای انرژی برگزار می‌کنند.

 کادری سیمسون، رئیس سیاست انرژی اتحادیه اروپا در این باره گفت: تنها راه برای جدا کردن گاز از برق این است که دیگر از آن برای تولید نیرو استفاده نشود. این هدف بلندمدت اتحادیه اروپاست که تجدیدپذیرها جایگزین سوخت های فسیلی شوند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که جهان باید تا سال ۲۰۳۰ به میزان چهار تریلیون دلار در انرژی پاک و زیرساخت مربوط به آن سرمایه‌گذاری کند که سه برابر سطح سرمایه گذاری فعلی محسوب می‌شود تا به صفر کردن انتشار آلایندگی ها و محدود کردن گرمایش جهانی به یک و نیم درجه تا ۲۰۵۰ که هدف تعیین شده در توافق اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس است، نائل شود.

افزایش قیمتها در زمستان

شکست تجدیدپذیرها برای پر کردن شکاف کمبود عرضه در بحبوحه تقاضای رو به رشد، به صعود چشمگیر قیمت‌های نفت و گاز منجر شده است. اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را پایین ببرد اما اعلام کرد افزایش قیمت‌های گاز به معنای آن است که مشتریان به نفت روی خواهند آورد.

 قیمت پایه بازار جهانی نفت نزدیک به رکورد ۸۴ دلار هفته گذشته معامله می شود که بالاترین قیمت در بیش از سه سال اخیر بوده است. قیمت پایه گاز اروپایی امسال بیش از ۳۵۰ درصد افزایش یافته و بالای ۳۱ دلار به ازای هر واحد  mmBtu معامله می‌شود هر چند نسبت به قیمت بالای ۵۲ دلار در هفته گذشته کمتر شده است.

بانک سیتی پیش بینی خود از قیمت پایه گاز اروپایی و آسیایی در سه ماهه چهارم امسال را حدود سه دلار افزایش داد و اعلام کرد قیمت‌های فعلی بسیار بالاتر از سطحی هستند که از نظر بنیادین قابل توجیه باشد و اگر نوسانی بمانند در صورت سردتر بودن هوا ممکن است به ۱۰۰ دلار به ازای هر واحد mmBtu یا بالاتر صعود کنند.

پوتین روز چهارشنبه اظهار کرد: صعود قیمت هر بشکه نفت به ۱۰۰ دلار کاملا ممکن است. ما و شرکایمان در اوپک پلاس نهایت تلاشمان را برای تثبیت بازار انجام می‌دهیم.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که هشدار داد گرمایش خانه های آمریکایی در زمستان امسال ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد، آمریکا نیز احتمالا با پیامدهای افزایش هزینه‌های انرژی روبه‌رو می‌شود.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند: کاخ سفید در روزهای اخیر با تولیدکنندگان نفت و گاز آمریکا درباره کمک برای پایین بردن هزینه‌های سوخت صحبت کرده است. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مذاکرات داخلی درباره افزایش هزینه‌های سوخت داشته است.

طبق آمار انجمن خودروی آمریکا، میانگین قیمت خرده‌فروشی یک گالن بنزین به ۲۳ دلار و ۲۹ سنت افزایش پیدا کرده است.

اپراتورهای سیستم شبکه اروپایی انتقال گاز (ENTSOG)  که امنیت تامین را رصد می‌کند، اعلام کرد زمستان سرد در اروپا افزایش واردات گاز به میزان حدود ۵ تا ۱۰ درصد در مقایسه با سطح حداکثری قبلی را ایجاب می کند.

کادری سیمسون، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا، اظهار کرد که ما با شرکای تجاری خود درباره امکان پذیر بودن عرضه بیشتر در بازار تماس گرفتیم. این کمیسیون انتظار دارد قیمت‌ها تا آوریل سال ۲۰۲۲ بالا بماند.

در چین بهای معاملات زغال سنگ حرارتی ژنگژو برای تحویل در ژانویه روز چهارشنبه به رکورد ۱۶۴۰ یوان (معادل ۲۵۴ دلار و ۵۴ سنت) به ازای هر تن رسید که بیش از ۱۹۰ درصد افزایش از ابتدای سال جاری تاکنون نشان می‌دهد. دولتهای محلی در مناطق شنکسی و مغولستان داخلی به حدود ۲۰۰ معدن دستور دادند تولیدشان را افزایش دهند اما باران باعث جاری شدن سیل در ۶۰ معدن در شنکسی شد. واردات زغال سنگ چین در سپتامبر ۷۶ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش رویترز، چین به منظور رفع کمبود نیرو اعلام کرده به نیروگاه ها اجازه خواهد داد از مشتریان تجاری خود هزینه ای مبتنی بر قیمتهای بازار دریافت کنند. این برخلاف سیاست قبلی است که به صنعت اجازه داده بود از قراردادهای برق با قیمت ثابت بهره مند شود.

انتهای پیام


11270772
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور وزیر اقتصاد گفت: کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت؛ ۳ میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است