بین‌الملل 01:31 - 29 دی 1400

مالی خواستار تجدیدنظر در توافق دفاعی با فرانسه شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، کشور مالی روز سه شنبه از فرانسه خواسته است تا در توافق‌های دفاعی دوجانبه بازنگری کند. این خبر را وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه نیز تائید کرد و گفت درخواست تجدیدنظر در توافقات دفاعی را از مقامات مالی دریافت کرده است.

پیشتر در روز یکشنبه، «عبدالله دیوپ»، وزیر امور خارجه مالی، به شبکه فرانس ۲۴ گفته بود که این کشور آفریقایی رسماً از پاریس درخواست کرده است که پیمان دفاعی دوجانبه خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به این درخواست مالی گفت: «ما درخواستی در این ارتباط دریافت کرده‌ایم [و] در حال بررسی آن هستیم.»

وزارت خارجه فرانسه اما به طور دقیق اعلام نکرده که کشور مالی دقیقاً خواستار تجدیدنظر در چه مواردی بوده‌اند.

مالی طی دو سال گذشته دو کودتای نظامی را تجربه کرده است. اولین کودتا، که در اوت ۲۰۲۰ رخ داد، منجر به برکناری «ابراهیم بوباکار کیتا»، رئیس جمهور سابق و انتصاب «با نداو» به عنوان رئیس جمهور موقت شد.

با نداو در ۲۴ مه ۲۰۲۱ توسط سربازان دستگیر شد و شورای نظامی به رهبری معاون رئیس جمهور «آسیمی گویتا»، کشور را به دست گرفت و انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را به سال آینده موکول کرد. دادگاه قانون اساسی مالی نیز، گویتا را رئیس دوره انتقالی معرفی کرده است.

روابط مالی و فرانسه طی چند ماه گذشته پرتنش بوده است و هفته گذشته دولت مالی اعلام کرده بود که نقض آشکار حریم هوایی این کشور توسط هواپیمای نظامی فرانسه را محکوم می‌کند.

در بیانیه صادره از سوی دولت مالی در این خصوص آمده که قابلیت‌های دفاع ملی اخیراً به دست آمده امکان شناسایی و ردیابی مسیر هواپیما را فراهم کرده است.

«عبدالله مایگا»، سخنگوی دولت مالی در این ارتباط گفت: پس از پرواز یکی از هواپیماهای نظامی فرانسه بین «ابیجان» پایتخت ساحل عاج و شهر «گائو» واقع در شمال مالی به فرانسه شکایت شد. این نقض آشکار حریم هوایی ما است.

سخنگوی دولت مالی در ادامه افزود: ما مسئولیت هرگونه خطری علیه عاملان چنین اقداماتی را در صورت نقض مجدد حریم هوایی مالی نمی‌پذیریم.


11416472
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک رسانه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش داد که ارتش آمریکا هزاران موشک را پس از حمله ایران به اسرائیل ارسال کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص تحریم‌های جدید علیه کشورمان، به گستردگی مقیاس حمله ایران علیه اسرائیل اذعان کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه الجزایر تأکید کرد که زمان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد فرا رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده چین در سازمان ملل خواستار برقراری آتش‌بس در غزه و عدم حمله زمینی به شهر جنوبی رفح شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است