اقتصادی 00:08 - 05 خرداد 1402
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس جزئیات تشکیل شرکت‌های سهامی عام پروژه برای تأمین مالی از بازار سرمایه را تشریح کرد.

جزئیات تأمین مالی شرکت‌ها از بورس/ 2شرکت‌ پروژه محور در راه بورس

وحید روشن‌قلب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد شرکت‌های سهامی عام پروژه محور گفت: در راستای تأمین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه برای تکمیل پروژه‌ها، سازمان بورس اقدام به تصویب دستورالعمل نحوه پذیره‌نویسی شرکت‌های سهامی عامل پروژه کرد که البته این دستورالعمل در سال 1400 تصویب شده بود، اما با توجه به درخواست‌های ارائه شده در مورد تسهیل فرآیندها، سال گذشته این دستورالعمل در سازمان بورس اصلاح شد.

وی افزود: فرایند تأمین مالی پروژه‌ها از بازار سرمایه مطابق با این دستورالعمل به سه طریق انجام می‌شود و امکان تأمین مالی برای تکمیل پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه به سه روش قابل انجام است. یکی از روشها از طریق تاسیس یک شرکت‌ سهامی عام جدید است که پروژه موجود به ارزش کارشناسی شده به عنوان آورده غیر نقد موسسان به این شرکت منتقل شده و از طریق پذیره نویسی بخشی از سهام این شرکت مبالغ مورد نیاز برای تکمیل پروژه جمع آوری می‌شود. روش دوم، از طریق انجام افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم از سهامداران در شرکتی که پروژه در آن در حال اجرا است، انجام می‌شود که این فرآیند پس از تبدیل شرکت موجود به سهامی عام انجام می‌شود.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: رویه سوم این است که اگر یک شرکت چندین پروژه نیمه تمام داشته باشد، می‌تواند با تاسیس یک هلدینگ سهامی عام، وجوهی را از طریق پذیره‌نویسی از بازار تأمین کند و صرف تکمیل پروژه‌های این هلدینگ نماید.

به گفته وی، همه این فرایندها منوط به داشتن طرح توجیهی و برنامه کسب و کار مناسب است که می بایست به تایید هیأت پذیرش بورس یا فرابورس برسد.

روشن قلب ادامه داد: تاکنون دو شرکت اقدامات لازم برای تامین مالی از این طریق انجام داده‌اند و در شرف نهایی شدن صدور مجوز برای پذیره‌نویسی سهام قرار دارند و تعدادی از شرکت‌ها هم فرایند ایجاد شرکت سهامی عام پروژه را شروع کردند و مدارک تکمیل می‌کنند. 

وی در مورد اینکه چگونه می‌توان از منابع خرد دست مردم برای اتمام پروژه‌های زیربنایی کشور استفاده کرد، گفت: اقدامات لازم مانند شرکت‌های سهامی عام پروژه و انتشار اوراق بدهی شرکت‌ها می‌تواند وجوه آزاد دست عموم مردم را جمع‌آوری کرده و از آنها برای پیشبرد اهداف و انجام پروژه‌ها استفاده شود، چون برخی سهامداران مبالغ کوچکی جهت سرمایه‌گذاری در اختیار دارند که با آن امکان راه‌اندازی کسب و کار را ندارند، اما با مشارکت در شرکت‌های سهامی عام پروژه می‌توانند در تکمیل طرح‌های نیمه تمام مشارکت کرده و از ارزش افزوده آن استفاده کنند.

مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس گفت: پیش‌بینی می‌شود، امسال حداقل پنج شرکت سهام عام پروژه وارد بازار سرمایه شود و در صورتی که تعداد درخواست‌ها بیشتر باشد، آمادگی بررسی مدارک متقاضیان در سازمان بورس وجود دارد.

روشن قلب در پاسخ به این پرسش که اگر مردم سهام شرکت‌های عام پروژه را خریداری کردند، چگونه می‌توانند نسبت به برگشت وجوه سرمایه‌گذاری خود اطمینان حاصل کنند، اظهار داشت: یکی از مفاد دستورالعمل شرکت‌های سهامی عام پروژه این است که مؤسسان شرکت سهامی عام پروژه باید یک متعهد اعلام کنند و اگر طرح براساس زمان اعلام شده به بهره‌برداری نرسد، یا اینکه 20 درصد انحراف از برنامه پیدا کند، متعهد مؤظف است سهام مردم را باز خرید کند و اصل مبلغ سرمایه‌گذاری مردم به علاوه سود بانکی را به پذیره نویسان متقاضی بازخرید، بپردازد که مشارکت‌ کننده متضرر نشود.

وی در مورد روشهای تکمیل پروژه‌های استانی از طریق شرکت سهامی عام پروژه، افزود: با روش شرکت‌های سهامی عامل پروژه می‌توان در همه استان‌ها پروژه‌های نیمه‌تمام را از طریق جمع‌آوری وجوه در بازار سرمایه تکمیل و پروژه‌ها را اجرا کرد.

پایان پیام/


11900060
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور وزیر اقتصاد گفت: کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت؛ ۳ میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان توسعه تجارت، بخشنامه حقوق ورودی گوشی‌های با قیمت بالاتر از ۶۰۰ دلار را ابلاغ کرد که بر اساس آن، این نرخ برای واردات تجاری ۱۵ درصد تعیین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت دارو ۴۳ نماد در بازار سرمایه دارد که سهم شناور این صنعت حدود ۱۶.۵ درصد است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری با افزایش یک درصدی رسما به ۱۰ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارساز بعد از مدت‌ها یک غافلگیری برای فروشندگان ایجاد کرد تا کم کم شاهد غلبه ترس در بازار باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون برنامه ریزی و نظارت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: فرصت مناسبی جهت واگذاری احداث برقابی به بخش خصوصی فراهم شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است