نظام آموزشی در تربیت نیروی کار ماهر ناکارآمد است

باشگاه خبرنگاران جوان - غلامحسین محمدی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: نیروی کار ماهر از طرف کارفرما دیده نمیشود، اما در مقابل نیروی کار هم در جستجوی کار است، چون اگر در سال به طور میانگین یک میلیون ۳۸۵ هزار نفر نیروی کار داریم در مقابل همواره ۹۹۳ هزار و ۷۸۷ نفر تقاضای نیرو وجود دارد.
محمدی اظهارکرد: بخشی از علت این فاصله، این است که نیروی کار ماهر نیازمند پرداختی مناسب است، اما، چون در بازار کار این شرایط وجود ندارد فرد به سمت بازارهای غیر رسمی و نامتناسب میرود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از سوی دیگر در آموزش عالی نیز تناسبی میان آموزش و نیاز بازار کار وجود ندارد. ارائه آموزشیهای ترکیبی میان سیستم آموزش عالی، یادگیری حین کار، کارآموزی با حمایت کارفرما و بهره گیری از سیستمهای برخط آموزشی راهکار این موضوع است.
وی خاطر نشان کرد: در آینده باید بخش عمدهای از تمرکزمان را به ارائه آموزشهای مهارت محور متناسب با نیاز بازار کار ارائه کنیم.
محمدی ادامه داد: اغلب افراد آموزشهایی دیدهاند که پاسخگوی نیاز بازار کار نیست.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای بر لزوم شکل گیری چرخه اشتغال بر اساس نظام شایستگی تاکید کرد و گفت: در این فرآیند، توانمندی کارجو به طور مداوم سنجیده میشود و متناسب با وضعیت وی، آموزشهای لازم ارایه و فرد با کسب مهارت وارد بازار کار میشود.
وی اعلام کرد: معتقدیم برای شکل گیری چنین نظامی در ایران باید دست به هم آفرینی بزنیم و به تقویت سیستم آموزشی متناسب با نیاز کار و مهارت مورد نیاز بپردازیم.
محمدی اضافه کرد: نظام آموزشی فنی و حرفهای نیز باید خود را با این طرحهای هم آفرینی تطبیق دهد و مشارکت جو و عرضه محور باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با بیان اینکه امسال برنامه متفاوتی در حوزه آموزش داریم، از راهاندازی مراکز آموزش هیات امنایی برای آموزش بهتر و بیشتر به افراد جویای کار خبر داد.
وی طرح کنسرسیوم مهارت را یکی از طرحهای پیشرو و در دست اجرای این سازمان دانست و افزود: مهارتها متناسب با نیاز شرکتهای هر منطقه، آموزش داده میشود و به این ترتیب شرکتها نیروی کار خود را به دست میآورند و در مقابل نیروی کار نیز آموزش متناسب با نیاز بازار کار را دریافت میکند.
محمدی تاکید کرد: آمایش آموزش صنعتی را ارایه کردیم تا بازار کار را به بازار تقاضا و اشتغال پیوند دهیم و این همان طرح هم آفرینی است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای از تدوین کتاب یکصد فرصت مشارکت و سرمایه گذاری خبر داد و گفت: باقی بخشهای کشور نیز باید درهای خود را برای جلب مشارکت و سرمایه گذاری در حوزه آموزش مهارت محور بگشایند.
وی یادآورشد: بر اساس این کتاب در همه استانها شاهد حضور سرمایه گذارانی هستیم که وارد مذاکره با مراکز فنی و حرفهای برای تربیت نیروی کار شدهاند.
محمدی یکی دیگر از اقدامات در این زمینه را توسعه زیرساختهای آموزشی مراکز فنی و حرفهای سراسر کشور دانست و گفت: هم اکنون برای نوسازی و تجهیز این سازمان به حداقل ۲۰ همت منابع نیاز داریم که چنین بودجهای در اختیار نداریم، اما برای اجرای آن به سمت جلب مشارکت بخشهای مختلف مانند سهم مسئولیت اجتماعی رفتیم.
به گفته وی؛ با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم مسئولیت اجتماعی تمامی شرکتهای زیر مجموعه وزارت کار نیز به بحث توسعه زیرساختها اختصاص مییابد.
محمدی به طرح همنوا اشاره و اظهارکرد: طرح همنوا به معنای همکاری مراکز آموزشی فنی و حرفهای با هنرستانهاست و به معنای گشودن درهای سازمان فنی و حرفهای به سوی دانش آموزان کشور است و بخشی از سهم مسئولیت اجتماعی نیز برای همین منظور هزینه میشود.
وی تاکید کرد: امسال بنا داریم ۱۰ نظام آموزش حرفهای را اجرا کنیم و آموزش در این حوزه را سامان بخشیم تا افراد با کسب مهارتهای مورد نیاز اقدام به راه اندازی کسب و کار خود کنند.
محمدی از راه اندازی مراکز آموزش توسعه نیروی ماهر در اقتصاد دیجیتال خبر داد و گفت: هدف، تربیت ۵۰۰ هزار نیروی کار در زیست بوم بازار کار است.
وی طرح آخر را کارافن معرفی کرد و ادامه داد: ما به دنبال توسعه خود اشتغالی و کسب و کارهای کارآفرینی هستیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با بیان اینکه در ایران جای خالی زنجیره آموزش تا کارآفرینی و برند سازی خالی است، گفت: ما طرح کارافن با همین هدف را اجرا میکنیم که در آن افراد آموزش، تولید، برندینگ، فروش و عرضه محصول را انجام میدهند.
به گفته وی هدف اشتغال ۵۰ هزار نفر در قالب طرح کارافن است.
محمدی مهارت را یکی از کلیدهای جدی تغییر در اشتغال و بهبود زندگی افراد خواند و خاطر نشان کرد: راهی جز ارایه ابزارهای متناسب با مهارت آموزی برای تامین نیاز بازار کار نداریم.
12175078