سیاسی 10:30 - 29 خرداد 1403
آیت‌الله رئیسی در بیش از یک‌هزار روز ریاست جمهوری، جهاد اقتصادی را معنا کرد و خستگی‌ناپذیر و بدون تعطیلی، خدمات کم نظیری ارائه کرد.

گام‌های میدانی رئیسی در ۱۰۰۰ روز جهاد اقتصادی

دولت سیزهم ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد به طوری که در برخی از حوز‌های اقتصادی که میراث دولت قبل بود با ناترازی‌های مختلف و مواجه بود. 

زمانی که دولت به دست آیت الله رئیسی قرار گرفت زمانی بود که بیماری کرونا و فشار‌ها و جنگ اقتصادی که بر کشور حاکم بود اما وی با وجود رشد منفی اقتصادی، تلاش کرد تا کشور از این نقطه فائق بیاید.

 رئیسی که سابقه موفقی در قوه قضائیه داشت سعی کرد با وجود همه چالش‌ها، بارقه‌های امید را در توده‌های مردم به‌وجود آورد.

در ادامه این گزارش به نقاط مثبت رئیسی رئیس جمهور می‌پردازیم:

رشد اقتصادی مثبت ۴ درصدی پس از ۱۰ سال

دولت سیزدهم توانست رشد اقتصادی کشور را پس از یک رکود ۱۰ ساله با رشد اقتصادی صفر درصد مثبت کند به طوری که در گام اول به ۳ درصد و بعد از آن به ۴ درصد برساند.

۲. جهش صادرات نفت خام و میعانات گازی

دولت رئیسی توانست در این مدت جایگاه سوم اوپک را از آن خود کند به طوری که فروش نفت را به ۳ میلیون بشکه رساند همچنین دستیابی به این هدف در حالی رخ داد که کشور این حجم از فروش نفت را پس از سال ۹۷ و آغاز تحریم‌های ظالمانه تجربه نکرده بود.

سواپ گازی ایران ترکمنستان آذربایجان پس از ۵ سال توقف

همچنین در دولت سیزدهم امضای قرارداد سوآپ گازی ایران با ترکمنستان و آذربایجان از سه بعد اقتصادی، سیاسی و ترانزینی برای ایران حائز اهمیت است و فواید گوناگونی دارد انجام شد. این نشان می‌دهد سیاست دولت سیزدهم در گسترش همکاری‌ها با همسایگان مؤثر واقع شده است.

۴. کاهش نرخ رشد نقدینگی

در ادامه خدمات رسانی دولت شهید رئیسی روند رشد دوازده ماهه پایه پولی متاثر از رویکرد انضباط گرایانه دولت و سیاست‌های پولی و نظارتی فعال بانک مرکزی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهشی بوده و از ۴۲.۸ درصد در پایان تیرماه ۱۴۰۰ به ۳۹.۶ درصد در پایان مهرماه سال گذشته (۱۴۰۲) رسید.

 ۵. عضویت دائم در شانگهای 

به طور کلی سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای یکی از بزرگترین و ثروتمندترین سازمان‌های منطقه‌ای جهان است و نقش بسیار مهمی در مناسبات تجاری و امنیتی جهان بازی می‌کند که در دولت سیزدهم ایران توانست پس از ۱۵ سال عضویت بصورت ناظر در بیاید و همچنین باعث شد که موجب رشد صادرات کشورمان به کشور‌های هم عضو قرار گیرد.

۶. رشد ۶۰ درصدی خرید گندم

تا پایان دو سال گذشته یعنی سال (۱۴۰۱) حجم گندم خریداری شده گندم کاران به بیش از ۷ میلیون تن می‌رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرد همچنین تمام مطالبات تا پایان سال ذکر شده پرداخت شد. پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری نیز شاهد رشد این اعداد و ارقام باشیم.

۷. کاهش نرخ بیکاری

طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۲به ۷.۹ درصد رسید که نسبت به تابستان سال گذشته ۱.۰ درصد کاهش یافته است.

۸. راه اندازی کریدور شمال – جنوب

همچنین یکی از دستاورد‌های مهم دولت شهید رئیسی برنامه کشور ترانزیت ۲۰ میلیون تنی در کوتاه‌مدت (یک‌سال) و ترانزیت ۵۰ میلیون تنی در بلند‌مدت با درآمدزایی ۵۰ میلیارد دلار است. ایران قصد دارد با توسعه زیرساخت‌ها و همچنین تسهیل قوانین، دستیابی به این درآمد را ظرف چند سال آینده عملیاتی کند.

۹. حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ و رفع موانع تولید

به طور کلی حذف ارز ترجیحی را می‌توان مقدمه خوبی برای شفاف‌سازی اقتصاد و حرکت به سمت تولید رقابتی عنوان کرد؛ به علاوه با این اقدام افزایش ده برابری یارانه‌ها پس از ۱۲ سال را شاهد بودیم.

 

۱۰. تسهیل صدور مجوز کسب و کار‌ها

 این پایگاه قرار بود از سال ۸۶ طبق ماده ۷ قانون اجرایی شدن اصل ۴۴ باید فعال میشد، اما عملا به دلیل تعارض منافع دولتی‌ها تحقق پیدا نمیکرد. وزارت اقتصاد با جدیت این مسئله را دنبال کرد و روند صدور مجوز‌ها با اصلاحی که متولی آن وزیر اقتصاد احسان خاندوزی به عنوان نماینده مجلس در کمیسیون اقتصادی در خصوص ماده ۷ قانون اجرای اصل ۴۴ انجام داده و پس از آن در وزارت اقتصاد انجام داد تا حدود زیادی محقق شد.

 

۱۱. رفع ممنوعیت واردات خودرو پس از ۴ سال

دی ماه سال ۱۴۰۲ با وارد شدن اولین محموله پس از ۴ سال ممنوعیت واردات خودرو برداشته شد. هم اکنون نیز اقداماتی در زمینه واردات خودرو‌های برقی و اقتصادی انجام گرفته که این خودرو‌ها با سیاست‌های اتخاذ شده به بازار تزریق می‌شوند.

 

 ۱۲. جلوگیری از قاچاق گسترده آرد

سامانه یکپارچه مدیریت آرد، خرید آرد توسط نانوایان، فروش آن توسط کارخانجات و حمل و نقل آرد را در کشور، ثبت و رصد می‌کند و مانع از قاچاق گسترده آرد می‌شود. 

۱۳. رونمایی از سامانه چک الکترونیکی

 همچنین بانک مرکزی آبان‌ماه امسال از سامانه چک الکترونیک رونمایی کرد. چک الکترونیک نوع جدیدی از چک است که با دارا بودن تمام قوانین چک کاغذی، با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا کرده و به صورت دیجیتال صادر می‌شود. این چک امنیت بیشتری در عملکرد و نقد شوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و با همین هدف بانک مرکزی سامانه چکاد را برای ارائه چک امن دیجیتالی راه‌اندازی کرده است.


12064619
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سرلشکر باقری ضمن دعوت از آحاد مردم ایران اسلامی برای مشارکت گسترده و پرشور در انتخابات ریاست جمهوری، بر انتخاب و گزینش نامزد اصلح تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» شبیه ساز هواپیمای ترابری سی ۱۳۰ با حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در پایگاه شکاری شهید دوران شیراز مورد بهره برداری قرار گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زاکانی گفت: به خود نامزد‌ها توصیه کردم که برای کنار رفتن با هم صحبت کنید. شما باید مطالبه کنید. برخی حاضر نیستند صحبت کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ قربانی گفت: ملت ایران با مشارکت همگانی خود در انتخابات بار دیگر دشمنان را ناامید و مایوس خواهند کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله آملی لاریجانی با صدور بیانیه‌ای از  عموم مردم دعوت کرد تا باشرکت در انتخابات ریاست جمهوری، اهتمام خودرا به مشارکت در تعیین سرنوشتشان، نشان دهند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حمیده زرآبادی از لغو تجمع انتخاباتی حامیان مسعود پزشکیان در ورزشگاه شهیدحیدرنیا تهران خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فیلمی از سخنان یک روحانی در حمایت از یکی از کاندیدا‌ها در فضای مجازی در حال انتشار است که به دروغ از وی به عنوان برادر آیت‌الله رئیسی نام برده شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» پورمحمدی گفت:خودم را به این دلیل که توانستم گفتمان انقلاب را به دور از افراط و تفریط در افکار ملت ایران تزریق کنم، پیروز این میدان می‌دانم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هر نامزد به تنهایی یا چند نامزد مشترکا می‌توانند یک نماینده به عنوان ناظر در شعب اخذ رای داشته باشند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف اقدام به شفاف‌سازی درخصوص مسئولیتش در زمان فیلترینگ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است