سیاسی 07:38 - 26 شهریور 1403
شهید رئیسی درباره بریکس معتقد بود مطمئنا فواید عضویت جمهوری اسلامی ایران در «بریکس» تاریخ‌ساز خواهد بود.

بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای چالش در روابط ایران و روسیه کجا هزینه می‌شود؟

همواره معتقد بود که کاری به نام و نشان ندارد، مهم نیست خدمات در چه دولتی نتیجه دهد و با چه اسمی مهم رضایت خداوند و گره گشایی از کار مردم است. صحبت‌هایی که شاید آن روز‌ها نمی شد دقیق به معنای آن رسید و حالا با گذشت هر روز و هر ساعت بیش از پیش ثابت می شود. نمونه اش عضویت ایران در بریکسی است که حاصل سه سال تلاش بی وقفه شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان است، اما حالا نتایج آن در دولت دیگری در حال نمایان شدن است.

شانزدهمین اجلاس بریکس در تاریخ ۱ الی ۳ آبان در کازان روسیه برگزار خواهد شد و این اولین باری است که ایران  به عنوان عضو دائم دارد در بریکس شرکت می‌کند.

 آیا  آمریکا دست روی دست می گذارد تا کشور‌های تحریم شده دور هم برای دور زدن تحریم‌ها راه حل پیدا کنند؟

کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه در این باره گفته بود:  مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در نشست گروه بریکس در شهر کازان روسیه به این کشور سفر خواهد کرد و در این سفر پزشکیان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفتگو خواهد کرد. در زمینه روابط دوجانبه، یک دیدار با ولادیمیر پوتین، همچنین نشست‌های دوجانبه با دیگر سران و با جامعه ایرانیان، به‌علاوه سخنرانی در نشست (بریکس) برنامه‌ریزی شده است.

جلالی در ادامه بیان کرد که ممکن است توافق مشارکت راهبردی جامع میان ایران و روسیه در نشستی جداگانه در حاشیه اجلاس بریکس و یا پس از آن امضا شود.

نشستی که پیشتر رئیس جمهور شهید کشورمان درباره آن گفته بود:  مطمئنا فواید عضویت جمهوری اسلامی ایران در «بریکس» تاریخ‌ساز خواهد بود و فصل و گامی نو را در جهت گسترش عدالت، انصاف، اخلاق و صلح پایدار در صحنه بین‌المللی رقم خواهد زد.

روح الله مدبر کارشناس اوراسیا نیز در این باره معتقد است: مهمترین رویداد با روسیه در بریکس داریم، بریکس صرفا یک سازمان اقتصادی نیست، بریکس چند بعدی است، یک بعدش امنیتی است که برای غرب نگران کننده است. بریکس یک سازمان ضد تحریمی، شکننده تحریم هاست که در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اجتماعی دست دیپلمات ما را در هر مذاکره‌ای باز می‌کند.

اما حالا سوال اینجاست که آیا غرب به سرکردگی آمریکا هم دست روی دست گذاشته است تا کشور‌هایی که به زعم خودش سخت‌ترین تحریم‌ها را به آن تحمیل کرده است دور هم جمع شوند و راه‌های دور زدن تحریم‌ها که هیچ بلکه سازوکاری برای حذف دلار از معاملات بین المللی پیدا کنند؟

کاخ سفید اعتراف کرده که هدف از فشار بر روابط ایران و روسیه نگرانی از رسیدن به یک پیمان امنیت جمعی است

روح الله مدبر در این باره معتقد است: ما طی چهار هفته گذشته مواجه با یک تبلیغات وسیع سازمان یافته تحریک کننده بر ضد روابط ایران و روسیه با استناد به ترجمه غیر رسمی بریده شده از مواضع آقای پوتین آقای لاورف در حوزه محور مواصلاتی آذربایجان به نخجوان بودیم که در این سفر هم مواضع صریح و شفاف آقای پوتین و هم مواضع صریح و شفاف آقای شویگو دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر عزم روسیه و توجه روسیه بر پیمان‌های سابقی که با ایران در هر حوزه مواصلاتی داشته آب پاکی را به شبکه و جریان غرب‌گرایی که تلاش می‌کنند از هر موضوعی برای اختلاف تهران مسکو استفاده کنند ریخت چرا که مواضع رسمی بالاترین مقام روسیه در این زمینه مطرح شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این طرف غربی به ویژه با محوریت انگلیس میوه این درگیری لفظی رسانه‌ای را در ایجاد تحریم صنعت هوایی خصوصاً خط هوایی ایران ایر به بهانه دروغین ارسال سلاح‌های ایران به روسیه داشت می‌چید که آمریکا را با خودش همراه کرد و دیدیم موج تبلیغاتی چند هفته قرار بود به این دستاورد ضد ایرانی تروئیکای اروپایی برسد. آقای پوتین اشاره کرد امروز در نظام بین‌الملل هرکس روابط ایران و روسیه را می‌بیند اعتراف می‌کند که تهران مسکو دو شریک شدند و دو متحد هستند این در شرایطی است که روسیه در حال ارائه طرح ایجاد سازمان پیمان امنیت جمعی اوراسیا و احتمال عضویت ایران در این پیمان امنیت جمعی فراتر از سازمان امنیت جمعی نگرانی شدید غرب و انگلیس را پدید آورده. در همین راستاست که بخش امنیتی کاخ سفید اعتراف می‌کند که هدف از فشار بر روابط ایران و روسیه و مطرح کردن بحث دروغین ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه نگرانی از رسیدن تهران مسکو به یک پیمان امنیت جمعی است. آقای احمدیان در مینسک با آقای لوکاشنکو ملاقات داشت که آقای لوکاشنکو گفت ما امروز تهران را در کنار خودمان می‌بینیم و می‌خواهیم در کنار هم باشیم ما دیگر نیاز به بحث صرف مشورتی نداریم ما باید یک کار مشترک برای تهدیدات مشترکی که در نظام بین‌الملل علیه ما ایجاد می‌شود مطرح بکنیم این بسیار مهم است و  نشان دهنده این است که کشور‌های نظام ملل متحد جایگاه ایران را در فضای نظم جدید جهانی درک کردند.

وقتی آمریکا سیصد میلیون دلار برای ایجاد چالش در روابط ایران و روسیه هزینه می‌کند

داریوش صفر نژاد کارشناس مسائل بین الملل نیز با استناد به فضا سازی رسانه‌های غربی در طی این چند روز گفته است: در قانون بودجه مصوبه سالانه سیاسی، دفاعی، امنیتی آمریکایی‌ها یک رقم بالای ۹۰۰ میلیادر دلار مشاهده میشود. حدود سیصد میلیون دلار این بودجه برای ایجاد چالش در روابط ایران و روسیه است،   حدود سیصد میلیون دلار آن هم برای ایجاد چالش در روابط ایران و چین. یک بند دیگر هم حدود ششصد میلیون دلار ایجاد چالش در ایجاد روابط ایران با کشور‌های همسایه است. در این یک ماهه اخیر جریان سازی رسانه‌ای که صدای آمریکایی و اینترنشنال و امثالهم راه انداختند، افغانی هراسی، عراقی هراسی، پاکستان و خیلی مسائل دیگر را دنبال کردند و الان نوبت همسایه شمالی ما روسیه است.

وی ادامه داد: در عرصه رسانه و افکار عمومی بیشترین محل صرف این بودجه هاست. این نکته اول و قسمت دومی که فرمودید این تحریم‌ها باعث یک درون گرایی شده است، چون ما را که فقط تحریم نمی‌کنند، شما می‌دانید چین، روسیه، ایران همه تحریم می‌شوند و هر کشوری که در دنیا نمی‌خواهد زیر بلیط کامل آمریکایی‌ها و غرب و ناتو باشد باید تحریم شود. هر روز هم به تعداد این تحریمی‌ها اضافه می‌شود و این تحریم‌ها در آینده باعث درون گرایی‌هایی می‌شود که باعث یک سری درون زایی‌ها می‌شود و این درون زایی‌ها یک سری همکاری‌های جدید را به وجود می‌آورد. یکی از این ساختار‌های جدیدی که امروز در دنیا در حوزه اقتصاد دارد روزبه روز هم رشد می‌کند همین بریکس است که اینها چشم دیدنشان را ندارند و این فضاسازی‌ها در ایام اجلاس مقدماتی آن اجلاس سران انجام شد و هیچ کدام از اینها اتفاقی نیست.

ما از طریق همکاری با کدام کشور میتوانستیم هاب انرژی شویم؟

روح الله مدبر نیز معتقد است:  ما از طریق همکاری با کدام کشور می توانستیم هاب انرژی شویم؟ در حوزه ترانزیتی ما چگونه می توانیم محور ترانزیت راه گذار شمال شویم وقتی که غرب شبانه روز ما را تحریم می کند؟   منافع ما در شرایط فعلی این هست که تعمیق روابط مان را با روسیه در راستای سیاستی برد برد پیش ببریم و ما نباید در تله رسانه بیافتیم.

در پایان باید گفت تجربه ثابت کرده وقتی تمام رسانه‌های غربی همزمان با هم بر روی یک موضوع مانور می دهند هدفشان دلسوزی برای ایران نیست. بلکه یک ترس عمیق باعث شده که این چنین رو بازی کنند.

فاطمه تورانلو


12093064
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای اعلام کرد که ایران حمله علیه سفیر خود در لبنان را بطور جدی پیگیری خواهد کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» برنامه گفت و گوی ویژه خبری برنامه امشب خودش و به حلیل عمیات تروریستی دور گذشته صهیونیست‌ها در لبنان اختصاد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه گفت: در دولت دکتر پزشکیان نیز همانند گذشته علاقمند به گسترش همه جانبه روابط بین تهران و کاراکاس هستیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در روسیه آمادگی کشورمان را برای میزبانی از نشست نخست وزیران کشور‌های ساحلی خزر اعلام کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در حکمی سید شهاب‌الدین طباطبایی را به عنوان عضو حقیقی شورای اطلاع‌رسانی دولت منصوب کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: بیش از ۶ میلیون تبعه افغانستان در حال حاضر در ایران زندگی می‌کنند و هزینه سالانه آن بیش از ۱۰ میلیارد دلار است، اما جامعه بین‌المللی نسبت به این مساله فوری بی‌توجه بوده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: بیشترین بازرسی‌های دوره‌ای توسط آژانس از ایران صورت می‌گیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: بالا رفتن توان بازدارندگی یعنی صلح؛ وقتی توان بازدارندگی بالا می‌رود یعنی صلح برقرار است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حبیب‌الله عباسی فعالیت خود را از امروز به عنوان مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری آغاز کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فاطمه مهاجرانی در واکنش به انفجار مجدد دستگاه‌های ارتباطی در لبنان توسط رژیم صهیونیستی گفت: تروریسم رژیم صهیونیستی موجب نفرت و انزجار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است