گوناگون 16:47 - 10 مهر 1401

ایران به عنوان کانون تحول و لنگرگاه ثبات در منطقه محسوب می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در همایش یاوران وقف و افتتاح نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف که در امامزاده صالح برگزار شد، اظهار داشت: در سال‌های اخیر حوزه وقف به عنوان سنت حسنه مهم اسلامی در همه بخش‌ها گسترش یافته است. تنوعی که امروز در حوزه وقف و امور خیریه مشاهده می‌شود نسبت به سال‌های قبل به ویژه سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی گسترش یافته است. دلیل آن هم پیوندی است که وقف با وظایف حاکمیت اسلامی دارد.

وی افزود: ما به واسطه برخورداری از دولت و حکومت اسلامی با نرم افزارهایی سر و کار داریم که این نرم افزارها با دولت و حاکمیت ارتباط برقرار می‌کند و وقف یکی از آن نرم افزارها به شمار می‌رود. باید بتوان از این مزیت مطلق تفکر دینی استفاده کرد تا اهداف دولت دینی محقق شود.

اسماعیلی اظهار داشت: امروز حضور سازمان اوقاف در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، فناوری‌های نوین، حوزه دانش بنیان همه بیانگر تحقق این تفکر دینی است که با استفاده از نرم افزار فرهنگی و قدرت وقف خود را نشان می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مهمترین ویژگی بقاع متبرکه و حوزه وقف آن است که تنوع سلیقه‌های فکری و فرهنگی را در خود جا داده است هیچ مکانی چنین ویژگی را ندارد چرا که این ویژگی برآمده از آن ماهیت و ارادتی است که مردم به صاحبان این بقاع دارند.

اسماعیلی با بیان اینکه بقاع متبرکه محور موضوع وقف و اوقاف است گفت: بقاع متبرکه از قدرت پیوندزا و انسجام آفرین برخوردار است. امامزاده‌ها مهمترین شبکه ارتباط دینی به شمار می‌روند که توان حداکثری ایجاد انسجام را در میان جامعه دارند و این مهمترین و بالاترین مزیت این اماکن مقدس هستند. یک جامعه نیاز به ستون‌هایی دارند که توسط آن انسجام خود را حفظ کند و اینکه بقاع متبرکه چنین قدرتی دارند از ویژگی‌های تفکر دینی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امامزاده‌ها به دلیل بروز عواطف مردم و ارادت خالصانه آنان در طول تاریخ تفکر اسلامی مبدا انسجام و وحدت آفرینی بوده است.

وی با استناد به کلام رهبر معظم انقلاب که فرمودند بقاع متبرکه باید قطب فرهنگی شوند عنوان کرد: پیام‌های اصلی دین را می‌توان در قالب بقاع متبرکه به مردم ارائه کرد، ایران اسلامی به برکت حاکمیت دینی و تلاش‌های امامین انقلاب امروز به کانون تحول در منطقه تبدیل شده و به عنوان لنگرگاه ثبات در منطقه محسوب می‌شود. بر همین اساس این امر هر روز طمع دشمنان را بر می‌انگیزد تا با ایجاد اختلاف در این نظام یکپارچه و متحد گسستگی ایجاد کنند.

اسماعیلی گفت: بقاع متبرکه در کنار همه کارکردهای عادی و متعارف به یک حوزه مؤثر فرهنگی تبدیل شده است از این رو شاهد فعالیت‌های آموزشی، تربیتی، فرهنگی در این بقاع هستیم. بسیاری از مشکلات کشور را نیز می‌توان با محوریت وقف و همین مراکز مقدس حل کرد بر همین اساس دولت و سازمان اوقاف در این زمینه پیشتاز شده اند تا از این طریق با رعایت خط قرمزهای قانونی و شرعی بتوانند مسائل کشور را حل و فصل کنند.

یکی از نیازهای جامعه گام برداشتن در مسیر توسعه دانش بنیان است

در ادامه حجت الاسلام خاموشی با استناد به روایات وقف مال را یکی از کارهای نیک دشوار دانست و عنوان کرد: بر اساس روایات کسی که از اموال خود در راستای پیشرفت جامعه بشری و ایجاد رفاه بیشتر برای مردم می‌گذرد کار بسیار دشواری انجام داده است چرا که این فرد از محاسبات عادی عبور به محاسبات دیگری رسیده و با خداوند معامله می‌کند تا رضایت باری تعالی کسب شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف خداخواهی و دگرخواهی برای کسب رضای الهی است تصریح کرد: کسانی که قصد دارند در مسیر این سنت حسنه گام بردارند قبل از وقف مال خود لازم است در زمینه نیازهای جامعه را مطالعه کنند برای مثال امروز یکی از نیازهای جامعه گام برداشتن در مسیر توسعه دانش بنیان است که باعث پیشرفت و رشد کشور می‌شود.

وی افزود: سازمان اوقاف در این زمینه اقدامات قابل توجهی در حوزه‌های پزشکی، تولید انرژی خورشیدی، تولید مواد غذایی و امنیت آن و… انجام داده است. همچنین وقف می‌تواند در حوزه تمدن سازی، اقتصاد پویا و درون زا تأثیرگذار باشد.

یادآور می‌شود در پایان نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف که در صحن امامزاده صالح برقرار است با حضور مسؤولان افتتاح شد.


11700848
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است