اقتصادی 21:26 - 19 اردیبهشت 1400

پرواز شاهین از خاکستر پراید

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر به نقل از سایپا، با آغاز تحریم‌ها بسیاری از خودروسازان بزرگ و کوچک به شدت با مشکلات عدیده ای مواجه شدند. سایپا نیز متأثر از وضعیت به وجود آمده با مشکلات فراوانی مواجه شد؛ رفتن و بد عهدی شرکا، سرمایه گذاری ها بلاتکلیف، کمبود نقدینگی ومطالبات معوق همراه با رشد سرسام آور نرخ ارز و مشکلات تهیه مواد اولیه ونقل و انتقال پول بخشی از این مشکلات بودند. این مشکلات که ریشه دوانده بودند تا سال ۹۹ نیز به شدت خودروسازان از جمله سایپا را آزار می‌دادند. اما در همین ایام خبری بسیار شگفت انگیز از سوی سایپا منتشر شد. خبری که با واکنش‌های متفاوتی همراه بود؛ توقف تولید پراید برای همیشه. این خبر در حالی اعلام شد که بسیاری گمان می‌کردند این بار هم این خبر صرفاً خبر است وجنبه شعاری دارد. پیشتر نیز بارها این خبر اعلام شده بود و در حد همان خبر باقی مانده بود. بسیاری نیز بر این باور بودند که این خبر باز هم در حد همان خبر باقی خواهد ماند.

چون سایپا در شرایطی قرار داشت که اصلاً به نظر نمی‌رسید توان عبور از پراید را داشته باشد. نیاز شدید به نقدینگی و همیشه نقد بودن پراید باعث شده بود که کمتر کسی باور کند که سایپا دست از سر پراید بردارد. اما گویا این بار قضیه متفاوت بود و چوب تحریم حسابی بر تن سایپایی‌ها نشسته بود و آنان را وادار به تجدید نظر در فلسفه تولید و تغییر نگرش به توانایی‌های متخصصان داخلی کرد. این تغییر رویکرد با بهت بسیاری در روز خداحافظی با پراید خود را نشان داد. در یک بعد از ظهر تابستان هنگامی که رئیس دفتر ریاست جمهوری در این مراسم حضور پیدا کرد. مجری برنامه گفت الان وقت آن رسیده است که با پراید بعد از ۲۷ سال خداحافظی کنیم اما همگی باید خود را برای سلام به شاهین آماده کنیم. در این لحظه بود که بسیاری از منتقدان و افرادی که باور نمی‌کردند سایپا بتواند در این شرایط بحرانی و سخت از عابر بانک خود خداحافظی کند چاره‌ای جز سکوت و تحسین نداشتند. چرا که شاهین متولد شده بود. شاهین از خاکستر پراید بال گشوده بود. شاهینی که به گفته مدیران این شرکت تنها یک خودرو نیست بلکه نشان دهنده یک رویکرد جدید است. یعنی سلام به فلسفه جدید تولید.

جایی که مدیرعامل سایپا، جواد سلیمانی در همین رابطه می‌گوید: سال گذشته با وجود تمام مشکلاتی که تحریم‌های ظالمانه برای صنعت خودرو ایجاد کرد، توانستیم رشد تولید داشته باشیم و میزان تولید خودرو را به بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه برسانیم.

در همین رابطه در روزهای پایانی سال گذشته قائم مقام سایپا نیز تولید شاهین را تبلور اندیشه جدید و فلسفه جدید در سایپا خواند. اندیشه‌ای که از دل آن خودروهای آریا، اطلس و شاهین متولد شدند.

این اتفاقات در حالی رقم خورد که شاهد فشار حداکثری و اوج‌گیری تحریم‌ها و نیز محدودیت‌های اپیدمی کرونا بودیم. اما سایپا نشان داد که در سایه مدیریتی که عملگرا است به دست آمده است. مدیریتی که به نظر می‌رسد از جنس خودرو است و این صنعت را می‌شناسد و در کنار آن به شدت به نیروهای متخصص داخلی باور و ایمان دارد. باور که به نظر می‌رسد حلقه مفقوده سایپا بوده است. اما حالا این امر تبدیل به افتخاری برای مدیران این شرکت شده است. در همین رابطه چندی پیش سلیمانی در حاشیه بازدید رئیس سازمان ملی استاندارد از گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: طراحی خودروهای آریا، اطلس، شاهین که طراحی و تولید آنها صد درصد در داخل کشور و توسط مهندسان جوان ایرانی انجام شده است نشان می‌دهد، تحریم نه تنها باعث توقف صنعت خودرو نشد؛ بلکه سبب شد گروه خودروسازی سایپا در مسیر رشد و توسعه پایدار قرار گیرد.

این رشد و توسعه پایدار در سایه ثبات مدیریت این مجموعه و پاسخ به اطمینانی است که به وی شده است. اینگونه است که یک مدیر با درک شرایط بسیار حساس و بغرنج صنعت خودرو با یک درک صحیح و دید وسیع‌تر نسبت به شرایط کشور و نیاز مبرم به افزایش تولید برای ایفای تعهدات معوق و بازگرداندن تعادل و آرامش به بازار اقدام به بازکردن مسیری می‌کند که تمام گره‌ها به دست متخصصان داخلی باز شود. حاصل این تفکر این می‌شود که در حال حاضر نه تنها معوقات، بسیار بسیار ناچیز شده اند بلکه سایپا می‌تواند با اطمینان برای آینده برنامه ریزی کند. در همین رابطه چندی پیش مدیرعامل سایپا از برنامه ریزی ۶۰ هزار دستگاهی برای تولید شاهین و ۲۰ هزار دستگاهی آریا در سال جاری خبر داد. ضمن اینکه به گفته سلیمانی سایپا برای تأمین رضایت مشتریان از شهریور ماه سال جاری تولید شاهین اتوماتیک را آغاز و از نیم دوم سال وارد بازار خواهد کرد.

این خودروها که از نظر تکنولوژی مزیت‌های زیادی دارند در شرایطی تولید شده اند که بعد از بد عهدی شرکای خارجی به دست آمدند. در همین رابطه سلیمانی گفته است: خودروهایی که به جهت تکنولوژی برتری‌های متعددی دارند و می‌توانند رضایت مردم را فراهم کنند. مجموعه سایپا در شرایطی موفق شده به طراحی و تولید خودروهای جدید و به روز دست پیدا کند که شرکای خارجی، بدعهدی کردند و از ایران رفتند. برای اولین بار در کشور، استاندارد خودروی شاهین از صفر تا نهایی شدن آن توسط مهندسان داخلی انجام شد؛ این امر اتفاق بسیار مهم و بزرگی است.

اگر به عنوان یک ناظر بیرونی به موضوع نگاه کنیم شاهد خواهیم بود که دستاوردی که نارنجی پوشان جاده مخصوص به دست آورده اند، کم نیست. آن هم در شرایطی که دشمنان قلب صنعت کشور را هدف گرفته بودند. اما اگر متخصصان در جای خود قرار بگیرند می‌توانند بر بسیاری از مشکلات غلبه کنند. کاری که گروه خودروسازی ساپیا با مدیریت جواد سلیمانی توانست انجام بدهد. اقدامی که هم شجاعت انجام می‌خواست و هم تفکری که به سرعت جای خالی پراید را پر کند. جایی که سلیمانی نشان داد با تکیه بر دانش داخلی نه تنها می‌توان موفق به خروج شجاعانه پراید از چرخه تولید شد بلکه می‌توان با بال‌های شاهین وسعت بیشتری از آسمان صنعت را زیر بال و پر گرفت.


11059308
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی را پشتیبان صنعت دانست و گفت: این شرکت باید الگوی کسب‌وکار خود را بازبینی کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، در رادیو اقتصاد، از تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۴ خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» فاز اول انتقال آب از دریا به اصفهان تکمیل شد؛ در این مرحله، ۴۰ میلیون مترمکعب آب در اختیار صنایع قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران گفت: پروژه اتصال نهایی خطوط باغستان، کردان و حیدرآباد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های پایداری و کاهش فشار شبکه برق منطقه‌ای تهران در استان البرز با احداث یک کیلومتر مسیر ۶۳ کیلوولت جدید وارد مرحله نهایی ...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نتایج قرعه کشی ایران خودرو دوره ششم تیرماه ۱۴۰۴ اعلام و پیامک به برندگان این دوره ارسال شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از اقدامات مهم صورت‌گرفته در حوزه مناطق آزاد کشور طی ماه‌های اخیر خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای از برنامه‌ریزی برای اصلاح و بهسازی محور‌های روستایی در هفت استان محروم کشور خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: به میانگین سرانه مصرف برق در کشور، اعلام کرد که این عدد به طور متوسط حدود ۳۰۰۰ کیلووات ساعت در سال به ازای هر انشعاب خانگی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون کیفیت سایپا گفت: پارس نوآ محصول جدید این شرکت به زودی وارد بازار می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سرمایه‌گذاری و توسعه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: با عزم جدی دولت و اعلام رسمی وزیر نیرو، قرار است بستر لازم برای مشارکت مردم در تولید برق خورشیدی فراهم شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است