سیاسی 23:55 - 15 مهر 1403
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره «طوفان‌الاقصی و تغییر معادلات منطقه» به اظهار نظرات پرداختند.

شکیبایی: تنها راه برای فلسطین مقاومت است/ گلرو: حزب‌الله مکتبی است که روح شهید نصرالله بر آن ناظر است

گلرو ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله و فرماندهان محور مقاومت درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان گفت: پیامد محور مقاومت با مرکزیت حزب‌الله منطقه تلاش بر این داشت که از مردم فلسطین حمایت کند. لبنان سعی کرد تا بخشی از انرژی این رژیم صهیونیستی را کم کند و جنگ را به سمت خود کشید تا فشار را روی غزه کمتر کند. در این ایام سفر‌ها به لبنان کم شد. هم سفر که آقای پزشکیان به قطر و هم سفر آقای عراقچی به لبنان به لحاظ موقیعت سیاسی و امنیتی حساس بود. در بیروت تمامی پرواز‌ها لغو شده بود. این پرواز به نظر من در واقع پرواز قدرت اقتدار دستگاه دیپلماسی ایران بود. با وجود اینکه رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که هرگونه فرود هواپیما به بیروت تبعات امنیتی دارد، این سفر انجام شد.

شکیبایی درباره چرایی انجام عملیات طوفان‌الاقصی گفت: در طوفان‌الاقصی قطعا یک تصمیم فلسطینی و اراده فلسطینی صورت گرفته است. افرادی که تحولات فلسطین و روند حرکتی محور مقاومت را دنبال می‌کنند مستحضر هستند که بن‌مایه اینها مقاومت مسلحانه است. از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۶ فلسطین تحت فشار کشور‌های عربی بودند و ان‌ها می‌گفتند که فلسطین باید به‌صورت مسسالمت‌آمیز حقوق خود را استیفا کند. حماس در ۲۰۰۶ تصمیم می‌گیرد که آهنگ عرصه مقاومت مسلحانه را کمتر کند و وارد عرصه سیاسی شود. در سال ۲۰۰۶ بین گروه‌های فلسطینی انتخاباتی با نظارت سازمان‌های بین‌المللی و اروپا در فلسطین شکل می‌گیرد. از آن زمان حماس به عنوان یک جنبش مقاومتی مورد اقبال مردم قرار گرفت و توانست اکثریت کرسی‌های مجلس قانون‌گذاری فلسطین را در دست گیرد. همان کشور‌های عربی که به حماس فشار می‌آوردند که از فاز مسلحانه خارج شود و وارد عرصه سیاسی شود تا بتوانند حقوق خود را استیفا کنند، بعد از پیروزی جنبش حماس در انتخابات این فشار‌ها را بیشتر کردند و هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی نتیجه انتخابات را نپذیرفتند و تا سال ۲۰۲۳ این جنبش و سایر گروه‌های فلسطینی را محاصره می‌کنند تا زمانی که به عملیات طوفان‌الاقصی رسیدیم. 

گلرو درباره فضاسازی رسانه‌ای بعد از شهادت اسماعیل هنیه گفت: اثرات بسیار زیادی داشت. از زبان مسئولان لبنانی و غزه شنیدیم که یک روحیه و انگیزه مضاعف پیدا کردند. در همه عرصه‌ها پیروزی با محور مقاومت بوده است. تا قبل از طوفان‌الاقصی هیچ کشوری حق چپ نگاه کردن به رژیم صهیونیستی نداشت. اقدام جمهوری اسلامی ایران قلب‌هارا خنک کرد و شادی مردم غزه را به همراه داشت و نشان داد که در کنار محور مقاومت محکم ایستاده است.  

شکیبایی درباره تأکیدات رهبری در نماز جمعه گفت: تاثیرات مسیر آغاز شده با طوفان‌الاقصی بعد از گذشت یکسال هم در آرمان فلسطین و هم در جنبش حماس دیده می‌شود. موضوع تخریب ساختمان‌ها، کشتار‌های بی‌رحمانه مردم و... در واقع مواردی است که از آغاز محاصره فلسطین بوده و دستاوردی برای رژیم صهیونیستی محسوب نمی‌شود. تنها راه برای فلسطین مقاومت و جهاد است و طبیعتا این کشور باید حق خود را با زور از رژیم صهیونیستی بگیرد؛ همان مسیری که شهدای محور مقاومت طی کردند. 

او ادامه داد: در روز‌های قبل از عملیات طوفان‌الاقصی کابینه آمریکا بسیار تندرو بود و شرایط برای فلسطین سخت شده بود. در همچین شرایطی زندگی در فلسطین سخت بود و این مسأله کاملا طبیعی بود که فلسطین باید دست به کار شود. بزرگترین دستاورد طوفان‌الاقصی از دید یک فلسطینی این بود که توانست فریاد بزند و مسأله خود را در جهان به گوش برساند. 

گلرو درباره اظهارات آمریکایی‌ها در تحولات لبنان و انتخاب رئیس جمهور این کشور گفت: موضع آمریکا در قبال لبنان همیشه در قالب یک نقش مخرب بوده است. فرانسوی‌ها لبنان را حیات خلوت خود می‌دانند و در محافل سیاسی و بین‌الملل فرانسه و آمریکا درباره این کشوراختلاف نظر وجود دارد. فرانسه به دنبال به ثبات کشاندن لبنان است. اما آمریکایی‌ها در برهه‌های مختلف سعی کردند تا لبنان را به سمت تنش ببرند. بخشی از ایجاد تنش‌ها به فرصت‌طلبی آمریکا در شرایط بی‌ثباتی لبنان و روی کار آوردن رئیس جمهور درلبنان برمی‌گردد. 

او اظهار داشت: انتخاب رئیس جمهور در لبنان راحت نیست. طوایف ذی نفع در لبنان اجازه نمی‌دهند که آمریکایی‌ها در انتخاب رئیس جمهور تصمیم بگیرند و رئیس جمهور مجبور به گرفتن رای اعتماد از تمامی طوایف لبنان و حزب‌الله است. جریان مسیحی نیز هم‌پیمان با حزب‌الله هستند و دنبال نقش‌آفرینی هستند و به آمریکا این اجازه را نمی‌دهند تا در دوران خلاء سیاسی لبنان به این کشور خدشه وارد کند. 

شکیبایی درباره عملیات‌های رژیم صهیونیستی بعد از طوفان‌الاقصی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در حوزه‌های اقتصادی، اطلاعاتی، نظامی و ... با شکست مواجه شده است. همه دیدند که یک گروه پارتیزانی دارای اراده و ایمانی در یک چشم به هم زدن هیمنه رژیم صهیونیستی را فرو ریختند و ضربه ترمیم ناپذیری را به آن وارد کردند. اسرائیل در حوزه نظامی به طور موقت در شوک بود ولی با کمک آمریکا سرپا ماند و برای ترمیم چهره خود تصمیم به عملیات نظامی و زمینی به غزه گرفت و اعلام کرد که سه هدف را دنبال خواهد کرد، اما بعد از گذشت یکسال هیچ‌کدام این اهداف دنبال نشد. 

گلرو در ادامه درباره آینده لبنان بعد از شهادت سید گفت: حزب الله یک حزب تشکیلاتی است که منطقه به منطقه برای خود برنامه و دستور کار مشخص دارد. هم به لحاظ نظامی و سیاسی و هم به لحاظ میدانی وضعیت حزب‌الله به این شکل است که هفته گذشته با وجود شهادت دبیرکل لبنان، توان رزمی حزب‌الله تقویت شد. همچنین حملات موشکی با برنامه و دقیق سرجای خود است. 

او در آخر درباره آینده محور مقاومت یادآور شد: حماس توانسته از پیش‌روی دشمن جلوگیری کند. همچنین به لحاظ سیاسی هم حزب‌الله شخصیت‌های متعددی دارد که اینها می‌توانند شگفت‌آفرین باشند و ان‌شاءالله امت اسلامی خبر‌های خوشی و محور مقاومت خواهد شنید؛ از این جهت که دبیرکل جدید با انسجام و قدرت تعیین خواهد شد. حزب الله مکتبی است که روح شهید نصرالله برآن حاضر و ناظر است و ان‌شاءالله این مکتب بالنده‌تر از قبل پیش خواهد رفت.


12101417
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما مشتاقیم که رژیم صهیونیستی حماقت کند، چون این اتفاق نابودی آنها را تسریع می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره «طوفان‌الاقصی و تغییر معادلات منطقه» به اظهار نظرات پرداختند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی طوفان الاقصی را نقطه عطفی در منطقه و جهان تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز رژیم صهیونیستی یک سال است که در یک منطقه کوچک درگیر است و تنها دستاوردش کشتار بوده است. 
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» پزشکیان از اعضای کمیته ویژه ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ خواست با کمک گرفتن از نیرو‌های رسانه‌ای خبره اقدامات صورت گرفته را به اطلاع افکار عمومی برسانند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ما نگران آینده مقاومت نیستیم، چرا که به جای شهید عزیزمان، ده‌ها مجاهد بزرگ مانند سیدحسن از میان جوانان حزب الله برمی‌خیزند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نخستین جلسه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور عصر امروز یکشنبه به ریاست رئیس جمهور و با حضور اعضای کابینه برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور گفت: حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی، دقیقا به منظور مهار وحشی‌گری این رژیم بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رضایی گفت: گزینه‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات متنوع است و پاسخ‌های ما حتماً پشیمان‌کننده خواهد بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به تکرار مواضع مغایر با موازین حقوق بین الملل دولت استرالیا نسبت به تحولات منطقه، سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است