استانی 14:16 - 19 بهمن 1401

معرفی ۴ گونه نادر حیات وحش/تخریب زیستگاه ها عامل نابودی است

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا ابدالی ظهر چهارشنبه در مراسم افتتاح خانه محیط زیست و کلینیک درمان حیات وحش در چالوس با عرصه جغرافیایی کشور پذیرای ۵۳۲ گونه پرنده و ۱۹۷ گونه پستاندار، ۲۲۱ گونه خزنده، ۱۶۰ گونه آبزی آب‌های داخلی و ۷۱۰ گونه آبزیان آب‌های ساحلی است، افزود: این گسترده آخرین پناهگاه گونه‌های ارزشمند از جمله یوزپلنگ آسیایی، میش گرگ، گورخر و غیره است.

وی با بیان اینکه حیات وحشی زیادی در عرصه‌های طبیعی زیست می‌کنند خواستار حفاظت وصیانت از این زیستگاه‌ها شد و گفت: هیچ موجودی در دنیا بی اساس آفریده نشده است و باید آن را حفظ کنیم.

وی با اظهار اینکه بسیاری از ذخایر غذایی حاصل حیات وحش است به برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: ایران تنها کشوری بوده که دولت به تنهایی می‌خواهد محیط زیست را حفظ کند درحالی محیط زیست متعلق به همه مردم است.

ابدالی با عنوان اینکه محیط زیست وابسته به جناح خاص نیست، توسعه را فرع محیط زیست دانست و گفت: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه ملی و همگانی است و باید در راه صیانت آن تلاش کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اصل حفاظت مشارکتی در اظهار داشت: پشتیبانی مردم برای حفاظت محیط زیست امری لازم است و سازمان‌های مردم نهاد در این راستا نقش مهمی دارند.

وی اجتماعی شدن حفاظت از محیط زیست را مسئله مهم برشمرد و خواستار مطالبه مردم در این زمینه شد و گفت: درخانه های محیط زیست باید مردم راهکار دهند زیرا وظیفه ما حفظ گونه‌های جانوری در زیستگاه‌های آنها وظیفه محیط زیست است.

تخریب زیستگاه‌ها عامل نابوی حیات وحش

ابدالی حفاظت زیستگاه‌ها را مهم دانست و گفت: تخریب زیستگاه‌ها عامل مهم ازبین برنده گونه‌های حیات وحش است و باید تشریک مساعی بین مردم و سازمان‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به انتقال درنا از بلژیک به مازندران هدف آن را حفظ مسیر مهاجرتی تک درنای سیبری ذکر کرد و گفت: امسال برای اولین بار در تاریخ چهار گونه حیات وحش به طبیعت معرفی و رها شدند.

وی انتقال گورخر از کرمان، رهاسازی آهوی دشت مغان را از جمله گونه‌های معرفی شده بیان کرد و گفت: تکثیر در زیستگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی که منجر به تولد فیروز شد در این راستا صورت گیرد.

ابدالی با اشاره به راه اندازی کلینیک درمان حیات وحش گفت: طبق برنامه در پنج نقطه کشور کلینیک‌های منطقه‌ای ایجاد می‌شود و در شهرستان‌ها نیز کلینیک‌هایی راه اندازی می‌شود تا نیازهای درمانی و تیمارگری حیات وحش را انجام دهند.

وی تقدیم ۱۵۰ محیط شهید و ۳۰۰ جانباز را گامی در راستای حفاظت از محیط زیست بیان کرد.


11808989
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است