علمی فناوری 17:45 - 16 خرداد 1402

امضا تفاهم‌نامه بکارگیری تصاویر ماهواره خیام در پنجره واحد زمین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فضایی ایران، حسین دلیریان مشاور رئیس و سخنگوی سازمان فضایی ایران با اشاره به پایان یافتن مراحل تثبیت ماهواره خیام در زمستان سال گذشته، گفت: ماهواره خیام یک ماهواره سنجشی با دقت تصویربرداری یک متر بوده و هم‌اکنون چند ماه است که با پایان یافتن مراحل کالیبراسیون، طبق یک برنامه‌ریزی مشخص درحال تهیه تصاویر از ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین و ارسال آن به ایستگاه‌های زمینی داخل کشور است.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که سازمان فضایی ایران برای این ماهواره در نظر گرفته، استفاده از تصاویر و داده‌های خیام در قالب‌های مختلف جهت رفع مشکلات مردم است که بر این اساس و بر مبنای اعلام نیاز پنجره مدیریت واحد زمین به داده‌های این ماهواره، تفاهمنامه‌ای میان سازمان فضایی ایران و سازمان فناوری اطلاعات تهیه و به امضای رؤسای هر دو سازمان رسید تا استفاده از این داده‌ها، بصورت نظام مند انجام شود.

سخنگوی سازمان فضایی ایران تصریح کرد: براساس این تفاهمنامه، سازمان فضایی ایران تامین تصاویر ماهواره‌ای دقیق مورد نیاز پنجره مدیریت واحد زمین را با محوریت استفاده از تصاویر ماهواره خیام را برعهده گرفته و این تصاویر را در اختیار سازمان فناوری اطلاعات قرار خواهد داد.

دلیریان ادامه داد: بر طبق این تفاهمنامه که مقدمات اجرای بندهای اجرایی آن آغاز شده، بزودی اولین دسته از تصاویر ماهواره خیام در اختیار سازمان فناوری اطلاعات قرار خواهد گرفت و این سازمان تصاویر را در اختیار دستگاه‌های مسئول در پنجره مدیریت واحد زمین قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کاربردهای تصاویر ماهواره خیام در پنجره مدیریت واحد زمین، استفاده از تصاویر در پرونده‌های زمین خواری و رصد تغییرات اراضی خواهد بود، خاطر نشان کرد: اضافه شدن سازمان فضایی و داده‌های دقیق ماهواره‌ خیام به پنجره مدیریت واحد زمین، به سازمان‌های متولی و همچنین به تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مردم بسیار کمک خواهد کرد.


11909022
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزارت آموزش و پرورش از پرداخت بخشی از مطالبات معلمان از جمله ۳ ماه حق‌التدریس معلمان خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: برگزاری امتحان شبه نهایی غیرقانونی نیست و برای تقویت دانش آموزان برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» خبر طراحی و ساخت ربات‌های هوشمند پستی توسط محققان دانشگاه شریف در نشریه معتبر جهانی پست منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» احمدی لاشکی با اشاره به اینکه معلمان هر سه سال یکبار ارزیابی می‌شوند، گفت: اعتراض‌های حدود ۲۷۲ هزار معلم در موضوع رتبه‌بندی بررسی و پذیرش شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» احمدی لاشکی با اشاره به اینکه معلمان هر سه سال یکبار ارزیابی می‌شوند، گفت: اعتراض‌های حدود ۲۷۲ هزار معلم در موضوع رتبه‌بندی بررسی و پذیرش شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اورژانس کشور از آماده‌باش کامل مراکز اورژانس درپی احتمال وقوع سیل در چندین استان خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ارتقای سواد سلامت سبب تقویت خودمراقبتی افراد می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: داده‌های فضایی می‌تواند راهگشا باشد، امروز شاهدیم که کشور‌های صاحب فناوری داده‌های خاص را در اختیار ما قرار نمی‌دهند به همین دلیل هم هست که ما باید خودمان به دنبال آن برویم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی دانشگاه پیام نور از رشد ۱۸ درصدی پذیرفته شدگان کارشناسی تکمیل ظرفیت ۱۴۰۲ این دانشگاه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نکات تغذیه‌ای در مورد روزه داری مبتلایان به چربی خون را تشریح کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است