استانی 16:47 - 24 مرداد 1401

نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مکران

به گزارش خبرگزاری مهر؛ بندر چابهار به جهت برخورداری از موقعیت ممتاز در شرق تنگه هرمز و دریای عمان در مسیر خطوط اصلی کشتیرانی به آفریقا، آسیا و اروپا قرار گرفته و به عنوان کوتاه‌ترین راه ارتباطی و ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به بازارهای خلیج فارس، شرق آفریقا و دیگر نقاط جهان مطرح است که با وجود ارتباط با دو بندر گوادر در پاکستان و چابهار در ایران با داشتن موقعیت استراتژیک و مهم، قابلیت تبدیل شدن به دروازه شاهراه اقتصادی آسیای میانه (کریدور تجاری شمال - جنوب) را دارد

این روزها مردم چابهار را با القاب پایتخت دریایی و تنها بندر اقیانوسی ایران می‌شناسند که تحریم‌های ظالمانه دشمن نیز نتوانسته به آن خدشه‌ای وارد کند چراکه این بندر با موقعیت راهبردی چابهار و اهمیت آن در جغرافیای لجستیکی کشورها موجب شده تا دشمن عملاً نتوانند این بندر استراتژیک را تحریم کنند و این، فرصتی خدادادی برای بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار محسوب می‌شود و کارشناسان اقتصادی زیادی بر این باورند که دنیا نمی‌تواند جایگاه لجستیکی چابهار را نادیده بگیرد.

دومین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم از چابهار در جنوب شرق ایران آغاز شد که نشان از توجه و نگاه ویژه دولت مردمی به این بندر دارد که در ادامه به موارد مختصرص از اقدامات انجام شده اشاره می‌شود.

تخلیه ۸۰۰ هزار تن کالا اساسی در بندر چابهارنگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مکران

۸۰۰ هزار تن کالاهای اساسی از ۲۷ فروند کشتی ورودی به بندر چابهار از ابتدای امسال تا کنون تخلیه شده که این امر نوید دهنده رونق حمل و نقل و توسعه ترانزیت کالا است.

بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و تمایل این کشورها به انجام تبادلات کالایی و تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و هند فرصت مناسبی برای استفاده از زیرساخت‌های بنادر ایران در جنوب بویژه بندر چابهار و استفاده از کشور ارمنستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای اوراسیا خواهد بود.

راه آهنی که با رسیدن به چابهار نقش مهمی در تو سعه منطقه ایفا خواهد کرد

نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مکران

این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد.

ین خط آهن به طول ۶۳۴ کیلومتر از شهرهای چابهار، نیک‌شهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور می‌کند که طول آن با احتساب ایستگاه‌ها به ۷۵۰ کیلومتر می‌رسد و در گام نخست، قطعه ۷ و ۸ این پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر (با احتساب ایستگاه‌ها حدود ۱۸۰ کیلومتر) به بهره‌برداری خواهد رسید و شهر خاش از طرف زاهدان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

در حال حاضر، کل این پروژه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است و در قطعه خاش- زاهدان بیش از ۹۸ درصد پیشرفت در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

در بحث احداث بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان نیز برنامه‌های مفصلی در دستور کار دولت مردمی است که طعم شیرین آن را در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم چشید.

احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار هم به عنوان آخرین پازل توسعه با تکمیل و بهره برداری نوید بخش آینده روشن برای این خطه از میهن عزیزمان خواهد بود.

*افتتاح کارخانه مخارج پلی اتیلن در بندر چابهار*

۵ مرداد سال جاری کارخانه تولید مخازن پلی اتیلن با حضور نعمت اله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در شهرستان چابهار افتتاح و به بهره برداری رسید.

*رشد ۴۰ درصدی تخلیه و بارگیری از بندر چابهار*

تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار در سه ماهه نخست امسال بیش‌از ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهارداشت: بیشترین سهم واردات کالاهای اساسی از بندر چابهار طی این مدت متعلق به گندم و برنج بوده و تخلیه گندم از ابتدای سالجاری تاکنون نسبت به سال قبل بیش از ۲ برابر رشد داشته است.

وی گفت: افزایش مستمرعملیات تخلیه و بارگیری کالای غیر نفتی طی سال‌های گذشته و ابتدای سال جاری از طریق بندر چابهار اتفاق افتاده و در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۷۴ درصد رشد داشته است.

افتتاح نیروگاه بخار سیکل ترکیبی

هم‌زمان با گسترش جمعیت چابهار و استقرار صنایع در این منطقه و افزایش نیاز به استفاده از انرژی، با حضور رئیس بنیاد مستضعفان واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار در منطقه استراتژیک سواحل مکران افتتاح شد.

این واحد بخار که با سرمایه گذاری ۴۰۰۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به بهره‌برداری رسید، ظرفیت تولید ۱۶۰ مگاوات برق را در کشور افزایش داد و تولید برق در این نیروگاه به ۵۷۵ مگاوات رسید.

بر پایه این خبر راه‌اندازی این واحد بخار در آغاز فصل گرما و اوج‌گیری مصرف برق، بخصوص در مناطق جنوبی و شرقی، تأثیر بسزایی در تأمین مصارف خانگی و صنعتی کشور دارد.

احداث این واحد بخار در منطقه استراتژیک و محروم چابهار، علاوه بر افزایش توان تولید انرژی در کشور، برای حدود ۴۹۰ نفر از نیروهای متخصص و بومی منطقه اشتغالزایی داشته است.

بندر چابهار توسعه دهنده روابط ایران و ارمنستان

سفیر جمهوری ارمنستان در ایران گفت: ارمنستان مسیر خوبی برای ترانزیت کالا به دریاست و ایجاد همکاری بین ارمنستان، ایران و هند از طریق چابهار برای ما علاقمندی ایجاد کرده و این بندر توسعه دهنده ارتباط بین سه کشور است.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و تمایل این کشورها به انجام تبادلات کالایی و تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و هند فرصت مناسبی برای استفاده از زیرساخت‌های بنادر ایران در جنوب بویژه بندر چابهار و استفاده از کشور ارمنستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای اوراسیا خواهد بود.

وی با اشاره به زیر ساخت‌های بندری ایجاد شده برای پذیرش بدون محدودیت انواع کشتی و قابلیت تخلیه و بارگیری انواع کالا و فعالیت‌های شرکت‌های کشتیرانی بویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر چابهار خاطرنشان کرد: امکان جابجایی دریایی کالا به مقاصد بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس و بنادر هند وجود دارد و در این زمینه لازم است تسهیلات و هماهنگی برای تردد ناوگان حمل زمینی ترانزیتی از طریق مرزهای زمینی دو کشور برای انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی و ترانزیتی نیز فراهم شود.

روانبخش خاطرنشان کرد: مسؤولان بندر چابهار تلاش خواهند کرد که هزینه و زمان انتقال کالا برای تمام گروه‌های کالایی را کاهش دهند.

تحقق ۲۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: محقق شدن سرمایه‌گذاری ۲۱۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و وضعیت مطلوب پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بزرگترین بندراقیانوسی ایران نشان از رونق و توسعه است.

کلام آخر

منطقه آزادی به وسعت ۸۲ هزار کیلومتر مربع در نوار ساحلی مکُران و آب‌های اقیانوسی، چنان ظرفیتی دارد که امروز فولادسازان بزرگ کشور مشغول راه اندازی مجهزترین مجموعه فولاد را در این منطقه هستند

قطعاً مدیریت صحیح ظرفیت‌ها و مزیت‌های چابهار در حوزه‌های کشاورزی، صیادی، تجارت و ترانزیت می‌تواند ضمن کاهش نرخ بیکاری و اشتغال پایدار جوانان، بسترساز توسعه شرق کشور شود.


11655378
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست معاونت طرح‌های اشتغالزایی اشتغال محور بنیاد برکت گفت: ۵ طرح اشتغالزایی خرد از جمله نانوایی تمام اتوماتیک، کارواش و قالیشویی، نیروگاه خورشیدی متمرکز و.. با ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۵۸ نفر در شهرستان کاشان به بهره برداری رسید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه شنبه ۲۸ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است