واکسیناسیون در دامپروری اهمیت دارد و به عنوان یک راهبرد اساسی در کنترل بیماریها، کاهش شیوع بیماریها و حفظ سلامت دامها شناخته میشود. این اقدام نهتنها باعث افزایش ایمنی دامها میشود بلکه بهرهوری و رشد و تولید محصولات دامی را هم افزایش میدهد. واکسن تب برفکی به عنوان یکی از اساسیترین و مهمترین واکسنهای دامی برای مقابله با این بیماری در میان دامها محسوب میشود. واکسینه شدن دامها به ویروس تب برفکی، نه تنها سلامت دامها و افزایش ایمنی آنها را به همراه دارد بلکه از نظر اقتصادی هم میتواند منجر به افزایش تولید دام و فرآوردههای خام دامی باشد.
یک شرکت دانشبنیان با راه اندازی و توسعه خط تولید واکسن تب برفکی نقش عمدهای در کاهش این بیماری و همچنین کاهش ارزبری در کشور داشته است.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره تاسیس این شرکت و زمینه فعالیتهای آن با اشاره به تاسیس این مجموعه با زمینه تولید محصولات دامی در سال ۱۳۹۶ در شهرستان نظرآباد استان البرز افزود: نخستین خط تولید واکسنهای دامی تحت استاندارد جیامپ (شرایط خوب تولید GMP) در کشور راه اندازی و با تولید سه محصول راهبردی حوزه سلامت دامی کشور را از نظر واردات این محصولات راهبردی بینیاز کرد.
سجاد پزشکی گفت: نخستین محصول در سال ۱۳۹۸ با عنوان واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک به بهرهبرداری رسید. در سال ۱۳۹۹ همچنین دومین محصول این شرکت دانش بنیان با عنوان واکسن اکتیما که برای اولین بار در کشور و با تکنولوژی کاملا بومی و تلاشهای گروه تحقیق و توسعه این شرکت، تولید و به بازار عرضه شد.
این فعال حوزه دانش بنیان ادامه داد: در سال ۱۳۹۹به دلیل کمبود شدید واکسن تب برفکی در کشور و در اولویت تولید قرار گرفتن این واکسن از طرف معاونت علمی و ستاد توسعه فناوری برای رفع نیاز کشور، ما به عنوان یکی از شرکتهای تولیدکننده، برای تولید این واکسن اعلام آمادگی کردیم که در سال ۱۴۰۰ خط تولید واکسن تب برفکی که یکی از بزرگترین و پیشرفتهترین خطوط تولید این واکسن در کشور است، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به بهره برداری رسید.
وی درباره توسعه خط تولید واکسن تب برفکی خاطرنشان کرد: به ترتیب در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ واکسن تب برفکی پایه آبی و پایه روغنی را به بازار عرضه کردیم. در حال حاضر با توجه به ظرفیت شرکت و کیفیت محصولات تولید شده عملا نیازی به واردات این واکسن به شکل سابق نداریم تا جایی که واردات این واکسن تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده و تنها تعداد معدودی از دامدارهای صنعتی خاص که همواره علاقمند به استفاده از واکسنهای خارجی بودهاند، به محصولات خارجی موجود در بازار رجوع میکنند.
پزشکی درباره بهرهگیری از گروههای تحقیق و پژوهش در تولید محصولات این مجموعه دانش بنیان نیز اظهار کرد:گروههای تحقیق و پژوهش به دو دسته تقسیم میشوند. به واسطه حساسیت و استراتژیک بودن فعالیتهای واحد تحقیق و توسعه شرکتهای دانشبنیان قطعا هیچ فعالیتی تنها توسط تیم داخلی تحقیق و توسعه شرکتها به نتیجه نخواهد رسید. به همین دلیل از ابتدای فرآیند تولید، از تیمهای مختلف دانشگاهی و افراد فعال در این حوزه که در بیرون از شرکت حضور دارند کمک گرفتیم. این همکاری در جهت ارتقاء محصولات و تسهیل ورودشان به بازار ادامه دارد.
وی با اعلام اینکه حدود سه سال است که دو محصول این شرکت دانشبنیان یعنی واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) و لمپی اسکین (LSD) را سالانه و با ارزآوری ۶۰۰ هزار دلار صادر میکند، درباره برنامههای در نظر گرفته برای صادرات واکسن تب برفکی تصریح کرد: طبق برنامهریزیهایی انجام شده تا پایان امسال قراردادهایی با ارزش ۱۰ میلیون دلار با دو شرکت خارجی منعقد خواهد شد. البته امکان ارزآوری بیشتری برای این محصول وجود دارد، اما در حال حاضر با توجه به ظرفیت و شرایط تولید به این مقدار بسنده میکنیم.
وی افزود: تا قبل از ورود محصول شرکت ما به بازار، سالانه تقریبا حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون دوز واکسن تب برفکی را از کشورهای مختلفی، چون ترکیه، روسیه، آلمان، اردن و ... وارد میشد که به صورت تقریبی مبلغی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار ارزبری داشته است. اما خوشبختانه با ورود شرکت ما به بازار و تکمیل زنجیره نیاز کشور، واردات تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
به گفته دکتر پزشکی، واکسن تب برفکی این شرکت دانشبنیان نسبت به تولیدات داخلی در حوزه قیمت، از مزیت رقابتی قابل توجهی برخوردار است. به طوری که قیمت واکسن تب برفکی در بازار بین ۸۵ تا ۱۳۰ هزار تومان بوده در حالی که قیمت محصول این مجموعه با یک سوم این قیمت به مصرف کنندگان این محصول عرضه میشود.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان با اشاره به نقش این شرکت در اشتغالزایی در کشور بیان کرد: در هنگام تاسیس این شرکت، در سال ۱۳۹۶، یک نیروی انسانی مشغول به کار بود در حالی که امروزه تقریبا ۱۰۵ نفر از استان البرز به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند. از ابتدا، سیاستی را در پیش گرفتیم که با توجه به موقعیت کارخانه جذب نیرو انسانی از استان البرز باشد. به صورت غیر مستقیم هم حدود ۴۰۰ نفر اشتغال زایی ایجاد شده که در زمینه تامین مواد اولیه، بازار یابی و فروش محصولات و زمینههای دیگر مورد نیاز این شرکت است.
وی با اشاره به وجود زنجیره فروش این محصول در کشور که بخشی از خدمات آن مرتبط با شرکت است تصریح کرد: در ۳۰ استان کشور نمایندگی فعال داریم که کار بازاریابی و فروش محصولات را در استانهای کشور انجام میدهند. طبق محاسباتی که در صنعت وجود دارد، بین سه تا چهار برابر میزان اشتغال مستقیم در یک مجموعه، اشتغال غیر مستقیم ایجاد میشود. این اشتغال غیر مستقیم ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر را شامل میشود.
پزشکی درباره تاثیرات صندوق نوآوری و شکوفایی در رشد و توسعه خط تولیدات واکسن و تجهیزات پزشکی بیان کرد: شرکت ما در هفت سال گذشته برای راهاندازی و توسعه خط تولید واکسن تب برفکی، گسترش فعالیتها و ورود این واکسن به بازار سه نوع تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کرد.
منبع: صندوق نوآوری و شکوفایی
12123703