فرهنگی‌هنری 12:26 - 12 اردیبهشت 1403
وضعیت فرهنگی ایران در پیمایش ارزش‌های جهانی منتشر شد که دزدی و خودکشی و خشونت خانگی علیه زنان، غیراخلاقی‌ترین رفتارها از نگاه مردم ایران به شمار آمده‌اند.

دزدی و خودکشی و خشونت خانگی علیه زنان؛ غیراخلاقی‌ترین رفتار‌ها از نگاه مردم ایران

محمد اصغری، مدیر مرکز رصد فرهنگی گفت: جدیدترین گزارش مرکز رصد فرهنگی با عنوان "ایران در آینه شاخص‌های جهانی فرهنگ" با تکیه بر داده‌های پیمایشی بین‌المللی منتشر شد. 

اصغری بیان کرد: در این گزارش، وضعیت ایران در شاخص‌های مختلف فرهنگی از جمله ارزش‌های اجتماعی، هنجار‌ها و کلیشه‌ها، خوشبختی و رفاه، سرمایه اجتماعی و اعتماد، ارزش‌های اقتصادی، تصور از فساد، مهاجرت، امنیت، دانش و فناوری، ارزش‌های مذهبی و اخلاقی و فرهنگ سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است.

او ادامه داد: مرکز رصد تلاش نموده است تا با نمره‌دهی به وضعیت ایران و جهان، بتواند تصویری مقایسه‌ای از تصور جهانی نسبت به وضعیت ارزش‌ها و نگرش‌های مردم ایران ارائه دهد.

مدیر مرکز رصد افزود: با وجود نقد‌های محتوایی و روش‌شناختی به پیمایش‌های جهانی، آشنایی با تصویر برساخته از ایران در این پیمایش‌ها نقش مهمی در سیاست‌گذاری با تکیه بر محیط‌شناسی پیرامونی دارد.

اصغری گفت: بر اساس این داده‌ها، ایران جزء ۱۰ کشور اول جهان با کمترین نگرانی نسبت به وقوع جنگ است و از سویی دیگر، احساس امنیت در ایران کماکان در مقایسه با میانگین جهانی، وضعیت مطلوب‌تری دارد.

او ادامه داد: داده‌های این گزارش علمی نشان می‌دهد که در ایران ارزش‌های اخلاقی نیز نسبت به وضعیت جهانی از جایگاه بالاتری برخوردار است و می‌توان جامعه ایران را در مقایسه با دیگر کشور‌ها یک جامعه اخلاقی توصیف کرد. 

اصغری گفت: داده‌های معتبر پیمایش جهانی نشان می‌دهند غیرقابل‌توجیه‌ترین رفتار نزد ایرانیان، دزدی، خودکشی، کتک‌زدن زن از طرف شوهر، گرفتن رشوه و همجنس‌گرایی است و مردم ایران بیش از میانگین جهانی نسبت به این بی‌اخلاقی‌ها موضع منفی دارند.

مدیر مرکز در پایان خاطر نشان کرد: مرکز رصد فرهنگی کشور تلاش می‌کند تا با گزارش‌های رصدی خود، تصویری روشن، دقیق و پژوهش‌پایه از داده‌های ملی، محلی و جهانی را در اختیار پژوهشگران و سیاست‌گذاران قرار دهد.


12052319
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» در پی شهادت رئیس جمهور محبوب و مردمی و هیات همراه ایشان، هنرمندان با صدور اطلاعیه ای با مردم ایران همدردی کردند.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» سردبیر مجله «سفینه تبریز» تصویری کمتر دیده شده از شهید آیت الله آل هاشم در کنار استاد شهریار منتشر کرد که مربوط به سال 1363 است.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» مدیران و گویندگان شناخته شده رادیو از روزی گفتند که شهید رئیسی به مناسبت روز خبرنگار به صدا و سیما آمد و از بخش های مختلف رادیو هم بازدید کرد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» برج نگاره ای به مناسبت شهادت رییس جمهور محترم و هیات همراهشان شامگاه 31 اردیبهشت ماه بر نمای برج آزادی اجرا شد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» طرح جدید دیوارنگاره میدان انقلاب با تصویری از سید شهیدان خدمت، سید ابراهیم رئیسی رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» حضور با شکوه مردم در مراسم تشییع و اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر رئیس جمهور شهید ایران و همراهان گرامی ایشان به صورت زنده از شبکه های تلویزیون پخش خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» برگزیدگان هفتمین دوره مسابقات قرآن تقلیدی "بلاغ المبین" با حضور احمد ابوالقاسمی، قاری پیشکسوت بین المللی، تجلیل شدند.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» ویدیویی از سخنان سید شهیدان خدمت، آیت الله ابراهیم رئیسی رحمه الله علیه، در رویدادهای تالار وحدت.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ از تعطیلی 7 روزه تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری سراسر کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» رئیس سازمان سینمایی کشور و مدیران سینمایی در پیامی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه را به ملت شریف ایران و خانواده های داغدارشان تسلیت گفتند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است