وبگردی 21:30 - 27 تیر 1404
با نگاهی به اشعار ناصرخسرو درمی‌یابیم که عاشورا نه‌تنها در دل اعتقادات، بلکه در تار و پود شعر اعتراضی و اندیشمندانه او نیز جاری است.

 اندوهی کهنه در دل قصیده‌ها؛ ناصرخسرو چگونه از شهادت سیدالشهدا (ع) گفت؟

باشگاه خبرنگاران جوان - در قرن پنجم هجری، میان شاعران آن دوره، شعر ناصرخسرو جایگاهی متفاوت و متمایز دارد. او که از چهره‌های برجسته مذهب اسماعیلی است، در اشعارش از بسیاری از شخصیت‌های برجسته شیعه یاد کرده و به‌ویژه در دفاع از باورهای مذهبی خود به اهل بیت علیهم‌السلام توسل جسته است.


امام علی (ع) و فرزندانش در کانون ستایش

در دیوان ناصرخسرو، ستایش امام علی (ع) جایگاهی برجسته دارد و یادکرد از فضایل ایشان فراوان به چشم می‌خورد. با این حال، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نیز با القاب «شبر» و «شبیر» در اشعارش حضور دارند. در یکی از ابیات می‌گوید:

ای ناصبی اگر تو مقری بدین سخن

حیدر امام توست و شبر وآن گهی شبیر


حسین (ع)، یادگار رسول و معیار حقانیت

در ادامه دیوان، امام حسین (ع) را یادگار پیامبر (ص) و از بازخواست‌کنندگان روز قیامت درباره عهد غدیر معرفی می‌کند:

حسین و حسن یادگار رسول

نبودند جز یادگار علی

و در جای دیگر به صراحت از ریشه‌های قتل آن حضرت می‌نالد:

ور یار رسول است کشنده‌ی پسر او

پس هیچ مرو را نه عدو بود و نه کافر


کربلا، داغی جهانی در دل شاعر

ناصرخسرو با اشاره‌ای مستقیم به حادثه کربلا، شکایت از روزگار را با یاد آل رسول گره می‌زند:

هیچ شنیدی که به آل رسول

رنج و بلا چند رسید از دهاش؟

دفتر پیش آر و بخوان حال آنک

شهره از او شد به جهان کربلاش


لعنت بر قاتلان، اندوه بر جا مانده

همچون زیارت عاشورا، در اشعار ناصرخسرو نیز لعن بر قاتلان سیدالشهدا (ع) دیده می‌شود:

لعنت کنم بر آن بت، کاو کرد و شیعت او

حلق حسین تشنه در خون خضاب و رنگین


اندوهی بی‌درمان از داغ عاشورا

یکی از زیباترین و تلخ‌ترین ابیات ناصرخسرو درباره واقعه عاشورا، در قصیده ۹۷ دیوان آمده است؛ جایی که شاعر اندوه همیشگی خود را از شهادت امام حسین (ع) با زبانی دردآلود بیان می‌کند:

من که ز خون حسین پر غم و دردم

شاد چگونه کنند خون رزانم؟...

اندوهی که گویی حتی گذر زمان و شیرینی شراب هم نمی‌تواند از آن بکاهد.


12208281
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با نگاهی به اشعار ناصرخسرو درمی‌یابیم که عاشورا نه‌تنها در دل اعتقادات، بلکه در تار و پود شعر اعتراضی و اندیشمندانه او نیز جاری است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» جنگ دوازده‌روزه ثابت کرد که زن ایرانی، دیگر تنها پشتیبان نیست؛ او امروز یک مؤلفه استراتژیک در منظومه دفاع ترکیبی جمهوری اسلامی ایران است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ترکیب جنگ اطلاعاتی، روانی، سایبری و اقتصادی با عملیات نظامی کلاسیک، شکلی از نبرد را پدید آورده که «شناخت» را هدف می‌گیرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در پرتو آیات کریمه، قطع موقت درگیری‌ها به معنای پایان جنگ نیست؛ بلکه دوره‌ای است برای هوشیاری بیشتر و آماده‌سازی همه‌جانبه در برابر خدعه‌های آینده.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با پشتوانه‌ای چند هزار ساله، طب سنتی ایران در مسیر احیای علمی قرار گرفته و می‌تواند با رویکرد تلفیقی، تحولی در نظام سلامت داخلی و منطقه‌ای ایجاد کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شنبه‌زدگی، شاید فقط یک ناراحتی گذرا به نظر برسد، اما تحقیقات نشان می‌دهد این پدیده اثرات منفی جدی بر سلامت جسمی و روانی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تغییر قبله از بیت‌المقدس به کعبه معظمه، تنها یک فرمان عبادی نبود؛ حرکتی راهبردی بود که چهره واقعی یهود را در مدینه آشکار ساخت و زخم تاریخی آنان را تازه کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اسماعیل فصیح در داستان‌هایش شخصیتی به نام «جلال آریان» حضور دارد که بازتابی از خود او است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» درنگی عارفانه بر آیات انفاق، ما را از خودبینی در بخشش‌ها نجات می‌دهد؛ آن‌جا که فهم رزق به‌مثابه امانت، دل را نرم می‌کند و دست را گشاده.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» از لقمانِ حکیم تا حکمتِ بوستان، وقتی سعدی از عدالت، تربیت و مسئولیت اجتماعی می‌گوید، با یک حکایت ساده، منشور اخلاقی جامعه را ورق می‌زند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است