فرهنگی‌هنری 12:48 - 15 شهریور 1403
یک جامعه‌شناس گفت: پیاده‌روی به سمت حرم امام رضا (ع) در ایام آخر صفر سنت دیرینه‌ای بود که ما رشد آن را مرهون پیاده‌روی اربعین می‌دانیم.

پیاده‌روی اربعین مناسک آیینی ما را تقویت می‌کند

میثم مهدیار، جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه در برنامه «جهان آرا» شبکه افق درباره تسری فرهنگ اربعین حسینی بر سایر مناسک مذهبی در کشورمان گفت: یکی از عوامل موثر بر روی پدیده‌های فرهنگی از جمله آیین‌های دینی اشاعه آن بر سایر پدیده‌هاست. پیاده‌روی به سمت حرم امام رضا (ع) در ایام آخر صفر سنت دیرینه‌ای بود، ولی ما رشد آن را مرهون پیاده‌روی اربعین می‌دانیم. از طرفی، فرهنگ عزاداری به مرور در مشهد جا افتاده است. در همین چند روز می‌دیدم پیامکی با عنوان اسکان رایگان زائران در ایام عزاداری یا برپایی موکب فلان هیئت در مشهد ارسال می‌شد. یعنی فرهنگ مهمان‌نوازی عراقی‌ها بر روی فرهنگ ما تاثیرگذار است.

مهدیار ادامه داد: ما سال گذشته بعد از ایام محرم نظرسنجی انجام دادیم. در آنجا بیشترین کنش آیینی مردم ما شرکت در توزیع و مصرف نذورات بود. این نظرسنجی نشان داد ما چقدر تحت‌تاثیر فرهنگ اربعین هستیم. اگرچه ما راهپیمایی‌هایی نظیر جاماندگان حسینی یا عید غدیر را داشتیم، ولی این فرهنگ حسینی به شکل جدید در فضای رسانه‌ای، اجتماعی و فرهنگی در حال بازتولید است.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پاسخ به این سوال که خیلی‌ها اجتماعات اربعینی را مرهون انقلاب اسلامی می‌دانند. چقدر با این گزاره موافقید؟ افزود: اگرچه انقلاب اسلامی این نوع اجتماعات را تقویت کرد، ولی بخش زیادی از وقوع پر شتاب انقلاب اسلامی مرهون آیین‌ها و مناسک مذهبی است. برای جامعه‌شناسان انقلاب نا‌بهنگامی انقلاب سوال شده بود. حتی بعد از انقلاب تعدادی از جامعه‌شناسان درباره نظریات خود تجدیدنظر کردند.

به گفته وی، مثلاً خانم اسکاچپول در نظریات خود گفت که نسل چهارم نظریات انقلاب با انقلاب اسلامی متولد شد. یا برای فوکو سوال شده بود که چطور انقلابی با ایت وسعت شکل گرفته است؟ معمولاً انقلاب‌های بزرگ قبلی که به سرانجام رسیده بود، طبقاتی بود یا منطقه خاصی از افراد را دربر می‌گرفت. مثلاً در انقلاب کبیر فرانسه کمتر از ۱۵ درصد مردم متوجه انقلاب شدند. برای آنها سوال بود که چطور از بازارنشینان گرفته تا دورترین نقاط کشور درگیر انقلاب اسلامی هستند. در واقع، نزدیک ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم درگیر انقلاب بودند. این حضور گسترده مرهون آیین‌ها و مناسک بود. از طرفی، مساجد و حسینیه‌ها نقش شبکه‌سازی و تبلیغ مردم را به عهده داشتند. حتی جنگ هشت ساله را هم هیئتی‌ها و مسجدی‌ها پیش بردند.


12089784
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: تئاتر مثال بارز بند‌بازی است و اگر کسی که به آن ورود می‌کند حرفه‌ای نباشد در دام سقوط گرفتار خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام موزه هنر‌های معاصر تهران گفت: جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران بستر خوبی برای شناسایی و معرفی استعداد‌های جوان در سراسر کشور است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» لولایی گفت: اگرچه خودمان از فصل اول «چرخ گردون» راضی نبودیم، ولی می‌توانیم ادعا کنیم که فصل دوم آن ۷۰ درصد از فصل اول بهتر است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» لولایی گفت: اگرچه خودمان از فصل اول «چرخ گردون» راضی نبودیم، ولی می‌توانیم ادعا کنیم که فصل دوم آن ۷۰ درصد از فصل اول بهتر است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشر شاهد در کتابی به نام «فرشته‌ای با بال‌های صورتی» به ماجرای شهادت یک دختر دوساله با کاپشن صورتی پرداخته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آلزایمر رادیو سلامت راهی فینال جشنواره جهانی abu prizes ۲۰۲۴ شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین رویدادهای موزه سینما با حضور جمعی از هنرمندان از جمله علی نصیریان، گوهر خیراندیش، داریوش فرهنگ و جمعی دیگر از اصحاب فرهنگ در موزه سینما برگزار شد‌.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اصطلاح «به سیم آخر زدن» معمولا در مواقعی به کار می‌رود که یک نفر فارغ از خطرات یک کار دست به آن کار بزند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه ملی هنر آستانه قزاقستان با رایزن فرهنگی ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای واژه فرنگی چکاپ، معادل فارسی تصویب کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است