فرهنگی‌هنری 18:19 - 25 شهریور 1403
فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای واژه فرنگی چکاپ، معادل فارسی تصویب کرد.

«به‌آزمایی» جایگزین «چکاپ» شد

نسرین پرویزی (معاون گروه واژه‌گزینی فرهنگستان) با اشاره به غیرشفاف بودن واژه فرنگی چکاپ در زبان فارسی و نامعلوم بودن ریشه آن برای بسیاری از فارسی‌زبانان، گفت: به همین سبب، این امید است که معادل مصوب آن، کم کم جایگزین واژه فرنگی شود. 

پرویزی با بیان اینکه فرهنگستان، دو بار، این واژه را بررسی کرده‌است، افزود: در ابتدا کلمه «سلامت‌سنجی» مطرح شد که این واژه، هم طولانی بود و هم میان اعضا بر سر کلمه «سنجی» اختلاف نظر وجود داشت؛ چون «سنجه» در همه متون علمی ما به معنی متری به کار رفته‌است. 

معاون واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: تصمیم بر آن شد که از کلمه «آزمایی» به جای «سنجی» استفاده کنیم. 

به‌گفته خانم پرویزی، دوباره این واژه در شورا مطرح شد و همان طور که در حوزه‌های پزشکی در ترکیباتی مانند بهداشت، بهداری و بهورز از واژه «به» به معنی سلامت استفاده شده‌است، واژه «به‌آزمایی» پیشنهاد و معادل چکاپ فرنگی تصویب شد. 

گروه‌های تخصصی واژه‌گزینی با حضور استادان و کارشناسان از رشته‌های گوناگون علمی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی فعالیت می‌کنند و در سال‌های گذشته حدود ۶۵ هزار واژه در حوزه‌های مختلف تصویب کرده‌اند.


12092978
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد حوزه علمیه قم گفت: آیت‌الله بهجت سرّ توحید و ولایت را در نماز یافته بود و آن را رکن اساسی سلوک و جامع تمام حقایق معنوی می‌دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی تابستان که مصادف با میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و آغاز هفته دفاع مقدس است، فیلم‌های مختلفی از تلویزیون پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم جشن خانوادگی هفته وحدت با اجرای گروه‌های سرود و مولودی خوانی مداحان اهل بیت (ع) ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، مدرک درجه یک هنری را به گل‌علی بابایی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس اعطا کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن گفت: چند روزی است که تصاویری از بستری شدن حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که این تصاویر مربوط به گذشته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محفل بزرگ قرآنی «علی حب النبی (ص) حامی فلسطینم» این‌بار در تهران و همراه با ارتباط زنده با مردم مظلوم غزه در امامزاده صالح (ع) برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» به‌مناسبت هفته دفاع مقدس، ورکشاپ ویژه‌ای روز جمعه ۳۰ شهریور از ساعت ۱۰ تا ۱۴ در کافه گالری برج آزادی برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایش فاطمه (س) کاری از گروه هنر مقدس در بغداد عراق روی صحنه می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با حضور قائم مقام شبکه مستند سیما قرارداد ساخت سری جدید مجموعه مستند «مردمان لب رود» منعقد و رسما تولید این مجموعه مستند آغاز شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل اوقاف استان تهران گفت: ۳۵ درصد موقوفات فعلی کشور در زمینه‌های مختلف به استان تهران اختصاص دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است