فرهنگی‌هنری 13:35 - 07 اسفند 1402
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از کتاب‌های حوزه فرهنگ و ارتباطات سیاسی به قلم سیدرضا نقیب‌السادات، یوسف سلمان‌خواه و صابر جعفری کافی‌آباد رونمایی کرد.

از ۳ کتاب حوزه فرهنگ و ارتباطات سیاسی رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب‌های حوزه فرهنگ و ارتباطات سیاسی با حضور نویسندگان از جمله سیدرضا نقیب‌السادات، یوسف سلمان‌خواه، صابر جعفری کافی‌آباد و محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

سلمان‌خواه با بیان اینکه همیشه مدیریت انتخابات و اتخاذ رویه‌های انتخاباتی برایم جذاب بود، گفت: چراکه در سن ۱۳، ۱۴ سالگی مدام در ستاد‌های انتخاباتی حضور داشتم و می‌دیدم شیوه خاصی در مدیریت انتخابات وجود ندارد. الان هم می‌بینیم شهرستان‌ها بیشتر به شور و هیجان انتخابات تاکید می‌کنند. قبل از کرونا به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رفتم و خواستم ببینم راجب انتخابات چه کتاب‌هایی وجود دارد. با دیدن منابع متوجه شدم اگر هر نامزد انتخاباتی بخواهد به شیوه علمی در زمینه انتخابات مطالعه داشته باشد، باید بیش از ۱۵ هزار صفحه کتاب بخواند.

نویسنده کتاب «کارزار انتخابات راهبرد، راهنما و راهکار» افزود: فصل اول کتاب به جغرافیای انتخابات می‌پردازد. ما تا زمانی که حوزه و جغرافیای انتخابات را نشناسیم و درباره تاثیر عوامل جغرافیایی بر جریان رای‌دهی اطلاع نداشته باشیم، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی خوبی برای انتخابات داشته باشیم. یعنی هویت مکانی منجر به مشارکت سیاسی مردم می‌شود. از طرفی، کتاب به سازمان کارزار انتخابات می‌پردازد. اینکه وقتی نامزد انتخاباتی وارد انتخابات می‌شود باید چکار کند؟ چگونه می‌تواند کمپین تشکیل دهد و یارگیری کند. فصل دوم کتاب به سازمان کارزار انتخابات، فصل سوم به بازاریابی سیاسی، فصل چهارم به بایسته‌های کارزار انتخابات و فصل پنجم به تبلیغات؛ تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها می‌پردازد. 

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور به قانون جدید انتخابات کشور پرداخت و گفت: امسال قانون‌گذاران با تدوین قانون جدید، تبلیغات انتخابات را سازمان‌مند کردند. الان انتخابات دارای تبلیغات مجاز در عرصه حقیقی و مجازی شده و از سامانه شفافیت مالی رونمایی شده است. براساس این سامانه باید منابع مالی نامزد انتخاباتی مشخص شود. با وجود اینکه امسال تمام فرایند‌های انتخابات الکترونیکی شده، فضای انتخابات به سمت مجازی رفته است. 

اسلامی

اسلامی ادامه داد: در حوزه انتخابیه قومی و طایفه‌ای که متاثر از فضای شور و نشاط است، عموماً تبلیغات سنتی و کلاسیک کارساز است. الان قانون‌گذار گفته که هر نامزد یک ستاد انتخابات اصلی و فرعی دارد. ستاد انتخابات فرعی را در شهر، بخش و روستا تقسیم کرده است. همچنین، قانون‌گذار گفته که نامزد انتخابات می‌تواند ستاد انتخابات بانوان هم داشته باشد. علاوه‌بر آن، قانون‌گذار به ستاد انتخابات مجازی اشاره می‌کند. ما از سامانه انتخاب ایران رونمایی کردیم، که نامزد‌ها تمام پیوند‌های مجازی خود را در سامانه بارگذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کشورمان به روش‌های انتخابات کم توجهی شده، افزود: توجه به روش‌ها منجر می‌شود که انتخابات به سمت لایه‌های میانی جامعه سرزیر شود. اصولاً روش‌ها سنتی بوده و بعضی مراسم‌ها همراه با پذیرایی برگزار می‌شده است. توجه به روش‌های جدید در کمپین‌ها و پویش‌های سیاسی منجر به ورود نسل جدید می‌شود. نسل جدید آنقدر با انتخابات ذهنیت ندارد. اما وقتی با کارزار‌های سیاسی پیوند می‌خورد، مقوله انتخابات به خوبی برایش تعریف می‌شود. مثلاً وقتی به آمار مشارکت‌ها در ۴۰ سال اخیر نگاه کنید می‌بینید میزان مشارکت انتخابات به صورت سینوسی بوده است. 

جعفری کافی‌آباد درباره کتاب «نخبگان مشروطه در آینه فرهنگی سیاسی» گفت: حافظه تاریخی امری راکد، مرده و مربوط به گذشته نیست و در این کتاب نوع نگاه ما به حافظه تاریخی ایرانیان اینگونه نبوده است. حافظه تاریخی به شدت سیاسی، زنده و پویا و مربوط به اکنون ماست. با درنظر گرفتن تاریخ معاصر ایران می‌توان دوره مشروطه را به عنوان دوره‌ای درنظر گرفت، که بعد از آن شاهد سریع‌ترین و گسترده‌ترین تغییرات در شئون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران هستیم.

سیدرضا نقیب‌السادات درباره کتاب «انتخابات و تکنیک‌های تبلیغات سیاسی» گفت: اگرچه در گذشته تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها به نصب پوستر‌های تبلیغاتی و برپایی ضیافت‌های رنگین در ستاد‌های انتخاباتی محدود می‌شد، اما با پیچیدگی فناوری‌های ارتباطیِ در دسترس نامزد‌های انتخابات مجلس، پیچیدگی تبلیغات انتخاباتی نیز افزوده شده است.


12033822
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور و دستیار مقام معظم رهبری گفت: دشمن می‌خواست رسانه ملی یعنی صدای حقانیت ملت ایران را خاموش کند که حتی در این هدف نیز با شکست مواجه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه انیمیشن «تندر» دوشنبه ۲۳ تیر حوالی ساعت ۱۵:۲۰ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» خانه‌ای که از چوب درختان کهنسال و بومی ایران ساخته شده باشد، از طوفان نمی‌هراسد، بلکه هر باران و هر تابش تند آفتاب، آن را آب‌دیده‌تر و جان‌سخت‌تر می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایش موزیکال «کارخانه هیولاها- سالیوان در ایران» با احتمال رکوردشکنی تازه در تئاتر کودک و نوجوان ایران مجدد به صحنه تئاتر بازگشت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برمهانی درباره حضور چهره‌ها و شگفتانه معاونت سیما برای مردم به این توضیح بسنده کرد که بعد از دهه آخر صفر اتفاقاتی از این دست خواهد افتاد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون سیاسی رسانه ملی گفت: ما به شرایط استقرار رسیدیم و تدابیر لازم برای احتمالات آینده اندیشیده شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون فرهنگی سازمان اوقاف از تدفین ۱۴۶ نفر از شهدای مظلوم تهاجم رژیم صهیونیستی به کشور در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تحلیلگر نروژی با تأکید بر افول نظم غربی، نقش تبلیغات رسانه‌ای در جنگ‌افروزی و سیاه‌نمایی علیه کشورهایی، چون ایران را افشا کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک انسان‌شناس در پی ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» به‌عنوان بیست‌ونهمین میراث جهانی ایران، این دستاورد را گواهی صریح بر آغاز تاریخ بشر از سرزمین ایران دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «جایی برای همه» مجموعه‌ای تلویزیونی در ۱۱ قسمت است که در ایام محرم سال ۱۴۰۴ هر شب ساعت ۲۱:۱۵ از شبکه دو سیما روی آنتن رفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است