فرهنگی‌هنری 14:43 - 25 شهریور 1400
حکم «علی دارابی» به عنوان قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی هنوز رسما صادر نشده، اما واکنش‌هایی به انتخاب احتمالی این گزینه برای معاونت تخصصی میراث فرهنگی نشان داده شده است.

واکنش به انتخاب یک صدا و سیمایی برای معاونت میراث فرهنگی

به گزارش ایسنا، شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در نامه‌ای به امضای الیار عاصمی زاده ـ رییس این شورا ـ خطاب به عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نوشته است: «درباره مسؤولیت معاون احتمالی‌تان در عرصه میراث فرهنگی، به عنوان جمعی که بی هرگونه چشم‌داشت، تمام تلاش خود را در زمینه حفظ میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، سرزمین عزیزمان صرف کرده و ان شالله ادامه می‌دهیم، چند نکته را محض درد دل با شما در میان می‌گذاریم و امید داریم حضرتعالی بعنوان مدیری مدبر و با اعتبار فرهنگی و به زعم ما معتبرترین وزیر کابینه فعلی، به دغدغه‌های‌مان توجه لازم را داشته باشید.

جناب مهندس ضرغامی عزیز! خاطره‌مان از مدیریت مدبرانه‌تان در مسؤولیت‌های مختلف به‌ویژه صدا و سیما بر توجه به تخصص در انتصابات شهادت می‌دهد و در مسؤولیت جدیدتان در عرصه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز امید داریم بر همان منوال شاهد انتصاب معاونی متخصص و با تجربه در عرصه میراث فرهنگی باشیم. در همین رابطه خاطرنشان می‌کنیم که اولا، علی‌رغم اینکه بسیاری از مدیریت‌های کلان بخش‌های تخصصی مسؤولیت شان را به مدیران زیر دست تفویض می‌کنند، اما تجربه نشان داده است که معاون میراث فرهنگی حضرتعالی که در حقیقت همتراز رییس سازمان میراث فرهنگی سابق است، سکان تمام سیاست‌های خُرد و کلان در این عرصه را در دست خواهند داشت و تأیید می‌فرمایید با توجه به حساسیت‌های محلی، ملی و بین‌المللیِ حفظ، احیاء و معرفی میراث فرهنگی کشور، انتصاب نشدن فردی با آگاهی تخصصی و تجربه، بنا به تجربه ممکن است به ایجاد بحران‌های جدی در عرصه حفاظت از میراث فرهنگی و به خصوص مسایل بغرنج فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی نزد جامعه مخاطب که آحاد مختلف جامعه هستند، بیانجامد.

دوم این‌که برخی مسؤولیت‌ها، نظیر معاون میراث فرهنگی باید در بسیاری از کمیته‌ها، کمیسیون‌ها و جلسات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، شخصا حضور یابد که در آن جلسات، باید در زمان جلسه نسبت به موضوعات حساس اعلام موضع، نظر و حتی در مواقعی اظهار نظرهای ارشادی و هدایتی داشته باشد، مانند حضور ایشان در شورای عالی شهرسازی و معماری که انواع طرح‌های شهری و منطقه‌ای برای تصویب مطرح می‌شوند و مطابق اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی، اظهارنظر نهایی با ایشان خواهد بود و تأیید می‌فرمایید که اظهارنظر نهایی در این مقیاس جز از عهده افرادی که تخصص مستقیم و مرتبط و توأمان تجربه مستقیم اجرایی داشته باشند، بر نمی‌آید.

سوم، این مجموعه در حال حاضر با مشکلات بسیاری دست بگریبان است، انتخاب مسؤولی که فاقد تجربه کافی باشد ممکن است نه تنها به حل و فصل مشکلات موجود کمکی نکند، بلکه به بحران‌سازی‌های جدی منجر شود. در این زمینه به موضوعاتی نظیر بحران حذف میدان نقش جهان از فهرست میراث جهانی، آتش سوزی مسجد جامع ساری، تخریب کاروانسرای تاریخی شهر نیشابور و بسیاری نمونه‌ی دیگرِ بحران‌زا در سطوح ملی و بین‌المللی می‌توان اشاره کرد.

انتظار داریم حضرتعالی با نگاه ژرف و راهبردی‌تان نسبت به انتخاب معاون میراث فرهنگی با حساسیت بیشتری توجه فرمایید، چرا که تأیید می‌فرمایید که میراث فرهنگی بزرگترین سرمایه کشور در پیشبرد صنعت گردشگری و بالاتر از آن تحقق توسعه پایدار سرزمین به شمار می‌رود.»

عزت الله ضرغامی با گذشت سه هفته از آغاز کارش در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تغییراتی را در این وزارتخانه آغاز کرده است، هفته گذشته مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه تغییر داده شد که اتفاقا مدیر قبلی نیز از خبرنگاران صدا و سیما بود اما حسن میثمی که سابقه اجرای در تلویزیوین سازمان صدا و سیما را نیز دارد، جایگزین او شد. همچنین نام علی دارابی برای گزینه قائم مقامی و معاونت میراث فرهنگی این وزارتخانه مطرح شده است. او که سابقه فعالیت در کنار ضرغامی در صدا و سیما را داشته است، هم اینک معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما است. تحصیلات دارابی در ارتباط با علوم سیاسی است.

علاوه بر این، تغییر معاونان گردشگری و توسعه مدیریت و منابع جدی شده است که نام علی‌اصغر شالبافیان، عضو هیات علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان و زهرا اربابی، معاون توسعه منابع انسانی و رییس کمیته پدافند غیرعامل سازمان برنامه و بودجه، از بین گزینه‌های مطرح شده، محتمل‌تر است.

انتهای پیام


11231269
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است