فرهنگی‌هنری 11:04 - 16 بهمن 1401

چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان به رسوایی «واترگیت» رسید

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «واترگیت» ویراسته الکساندر کرودن به‌تازگی با ترجمه فاطمه شاداب توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب نهمین‌عنوان از مجموعه «چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان» است که این‌ناشر ترجمه آن را منتشر می‌کند و نسخه اصلی‌اش سال ۲۰۱۲ توسط انتشارات بهشت سبز (Greenhaven press) منتشر شده است.

مجموعه‌کتاب‌های «چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان» رویدادهای تاریخی دنیا را از قرن بیستم به بعد با ارائه تحلیل و از دیدگاه‌های مختلف بررسی می‌کنند. کتاب‌های این‌مجموعه به گفته دست‌اندرکاران تولیدشان، به دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان، گزیده‌ای از رویدادهای مهم تاریخ را ارائه می‌کنند که پیش‌تر منتشر شده‌اند اما این‌بار پوششی بین‌المللی از آن به دست می‌دهند. این‌کتاب برای طیف وسیعی از مخاطبان طراحی شده‌اند؛ کسانی که می‌خواهند نه‌تنها درباره تاریخ بلکه درباره رویدادهای جاری، سیاست، حکومت، روابط بین‌المللی و جامعه‌شناسی بیشتر بدانند.

«چرنوبیل»، «انقلاب بلشویکی»، «تصفیه‌های گسترده استالینی»، «بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی»، «جنبش دانشجویی دهه ۱۹۶۰»، «جنگ خلیج‌فارس»، «فوکوشیما» و «انقلاب کوبا» هشت‌کتابی هستند که پیش‌تر در قالب این‌مجموعه ترجمه و منتشر شده‌اند.

عبارت رسوایی واترگِیت، به‌مجموعه اتفاقاتی اطلاق می‌شود که از سال‌۱۹۷۲ تا ۱۹۷۵ در هتلی به همین نام در واشینگتن، دی.سی. اتفاق افتادند. این‌ماجراها باعث تقویت احتمال استیضاح ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و در نهایت کناره‌گیری او شدند. این‌دسته‌گل توسط ماموران سابق FBI آب داده شد که در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در هتل مورد اشاره دستگاه‌های شنود کار گذاشتند و این‌اقدام غیرقانونی‌شان، افشا شد و باعث آبروریزی در دولت نیکسون شد.

بین ورود غیرقانونی به واترگیت و زمانی که نیکسون ناچار شد استعفا دهد، ۲ سال فاصله بود و ۴ ماه دیگر هم طول کشید تا همدستان اصلی او محکوم شوند. وقتی هم جرالد فورد پس از استعفای نیکسون به ریاست‌جمهوری رسید، پیش از آن‌که پای نیکسون به دادگاه باز شود، به اسم حفظ مصالح آمریکا، او را مشمول عفو کرد اما منتقدان خواستار محاکمه نیکسون به جرم نقض قانون اساسی بودند. در نتیجه نمایش‌هایی ترتیب داده شد تا تحت نام عدالت، ۲۵ تن به زندان بیافتند.

کتاب «واترگیت» درباره پیشینه‌ها، خود اتفاق و تحلیل‌های موجود درباره این‌واقعه است.

این‌کتاب هم مانند دیگر عناوین مجموعه «چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر» ۳ بخش دارد که مقالات و دیدگاه‌های مختلف را درباره موضوع کتاب در بر می‌گیرند. عناوین‌شان هم مانند دیگر بخش‌های کتاب‌های مجموعه مذکور به‌ترتیب از این‌قرارند: «زمینه تاریخی ماجرای واترگیت»، «مباحث پیرامونی ماجرای واترگیت» و «روایت‌های شخصی».

بخش اول کتاب دربرگیرنده ۶ دیدگاه است که از این‌قرارند: «مروری بر ماجرای واترگیت، از زمان ورود غیرقانونی تا استعفا»، «خبر ورود غیرقانونی به ساختمان واترگیت»، «واشینگتن پست از این رسوایی پرده برداشت و کاخ سفید واکنش متقابل نشان داد»، «مجلس نمایندگان موضوع استیضاح را بررسی می‌کند»، «اعلام استعفای نیکسون» و «رئیس‌جمهور فورد نیکسون را عفو می‌کند».

۱۰ دیدگاه از دیدگاه‌های کتاب هم در بخش دوم آن درج شده‌اند. این‌مقالات از این‌قرارند: «واترگیت مجموعه‌ای غیرعادی از جرم‌های بزرگ بود»، «نیکسون مستحق برکناری از قدرت بود»، «رسانه‌ها از نیکسون متنفر بودند و باعث برکناری او شدند»، «حق مصونیت رئیس‌جمهور برای دموکراسی زیانبار است»، «قانون اساسی به حق مصونیت رئیس‌جمهور اعتبار بخشیده است»، «"دیپ‌تروپ" قهرمان نبود»، «ناشناس ماندن منابع خبری باید محترم شمرده شود»، «عفو نیکسون به نفع کشور بود»، «چرا عفو نیکسون اشتباه بود» و «درس‌های رسوایی واترگیت نباید فراموش شود».

سومین‌بخش کتاب هم ۵ دیدگاه را شامل می‌شود که این‌دیدگاه‌ها به این‌ترتیب‌اند: «آیا واترگیت "مساله کوچکی" بوده است؟»، «پنهانکاری ماجرای واترگیت تقریبا موفقیت‌آمیز بود»، «جی.گوردون لیدی در مصاحبه با مجله پلی‌بوی»، «دیدار عجیب مشاور کاخ سفید با نیکسون» و «دختر نیکسون پدرش را به خاطر شهامتی که به خرج داده ستایش می‌کند...»

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

برخلاف مردانی که مسئول وقوع رسوایی تیپات دُم [رسوایی مربوط به رشوه‌گیری در دوران ریاست‌جمهوری وارن جی.هاردینگ] بودند، طمع ثروت، که معمولا ریشه همه کارهای اهریمنی است، انگیزه دستیاران رئیس‌جمهور برای ورود غیرقانونی به ساختمان واترگیت نبوده است. و در واقع این عطش قدرت بود که آن‌ها را وادار به این کار کرد.

آن‌ها سرسپرده رئیس‌جمهور و سیاست‌هایش بودند، مدت‌ها در کنار او مانده بودند و او هم در عوض قدرت سیاسی و حکومتی زیادی به ایشان واگذار کرده بود. آن‌ها از این قدرت سرمست شده و خواهان تداوم این وضعیت بودند.

آن‌ها می‌دانستند در صورت شکست رئیس‌جمهور در انتخابات این‌قدرت را از دست خواهند داد و سیاست‌های مورد نظر ایشان تغییر خواهد کرد.

به این‌ترتیب آن‌ها به این‌نتیجه رسیدند که انتخاب مجدد رئیس‌جمهور مهم‌ترین موضوع است و در برابر این‌وسوسه قدیمی تسلیم شدند. آن‌ها برای آنچه به گمانشان دستیابی به نتیجه مطلوب بود به اقدامات شریرانه‌ای متوسل شدند.

عطش قدرت آن‌ها را از ملاحظات اخلاقی و مقتضیات قانونی غافل کرد؛ به قول ارسطو، غایت سیاست باید خیر انسان باشد؛ یا به عقیده گروور کلیولند مقام دولتی امانت عمومی است.

این‌کتاب با ۱۶۰ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹۵ هزار تومان منتشر شده است.


11805364
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» این روز‌ها تامین آب آشامیدنی، یکی از اصلی‌ترین دغدغه بشریت به شمار می‌رود. به این بهانه پنج فیلمی را معرفی کرده‌ایم که به به بحران آب اشاره داشته‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک صداگذار فیلم‌های سینمایی گفت: صداگذاری فیلم‌های با تعداد کاراکتر‌ها بالا دشوار است و همین که دیالوگ‌ها به گوش شنونده برسند سخت‌ترین کار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سینما گفت: وظیفه ستاد صیانت این است که یک بیانیه بدهد و عاملان اصلی تعداد مشخصی از فیلم‌ها که قاچاق شده‌اند را معرفی کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد ششم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی راه‌های شکرگزاری به بچّه‌ها را آموزش می‌دهد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه سلام «صبح‌بخیر» گفت: من بعد از برنامه «دورهمی» خیلی آسیب دیدم. بی‌نهایت از اعتماد و حمایت دیگران ضربه خوردم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: با لغو روادید ایران با ده‌ها کشور دنیا، در حال حاضر امکان سفر بدون روادید نیمی از مردم دنیا به ایران وجود دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح مراسم یادبود سی‌و‌یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی با عنوان «میراث مرتضی» برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح مراسم یادبود سی‌و‌یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی با عنوان «میراث مرتضی» برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «بی‌پایان» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر با نمایش یکی از مهم‌ترین مقاطع زندگی شهید حسن طهرانی مقدم مقابل دوربین رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «تمساح خونی» در بازه زمانی ۴۰ روزه، ۱۰۰ میلیاردی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است