کاهش زمان ترانزیت کالا از طریق ارتقای کریدورهای حملونقل

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - اسد مجیدخان دبیرکل سازمان همکاریهای اقتصادی اکو در سیزدهمین اجلاس وزرای حملونقل اکو از وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به خاطر میزبانی در شهر تاریخی و پرجنبوجوش قدردانی کرد و گفت: سازمان اکو به عنوان یکی از قدیمیترین و بادوامترین چارچوبهای همکاری منطقهای، همواره تهران را به عنوان کانون گفتوگو و همکاری میان کشورهای عضو خود معرفی کرده است.
وی با بیان اینکه ما در دوران تحولات عمیق جهانی و ژئواکونومیک گرد هم آمدهایم افزود:زمانی که نیروهای یکپارچگی و همکاری در نبردی سرنوشتساز با کسانی قرار گرفتهاند که به دنبال تفرقهاندازی، یکجانبهگرایی و تسلیح نظامهای مالی هستند.
او بیان کرد: در این عصر از عدم قطعیتهای ژئوپلیتیک، دیدگاه ما برای یکپارچگی منطقهای و رفاه مشترک در این منطقهای که از دیرباز پیوندهای تاریخی داشته، اهمیتی دوچندان و فوریتی ویژه مییابد.
دبیرکل اکو در ادامه بیان کرد: امروز ما نه فقط به عنوان نمایندگان کشورهای عضو، بلکه به عنوان شرکایی با چشماندازی مشترک گرد هم آمدهایم تا ارتباطات حمل و نقلی چندصدسالهای را که روزگاری مردم و اقتصادهای ما را به هم پیوند میداد، احیا، تقویت و مدرنیزه کنیم.
وی افزود: حمل و نقل و اتصالپذیری نه تنها ضرورتی عملی، بلکه تسهیلگرانی استراتژیک برای رشد اقتصادی، تسهیل تجارت، جذب سرمایهگذاری و تبادلات فرهنگی در سراسر منطقه اکو هستند.
او بیان کرد : اهمیت شبکههای حمل و نقل قوی و بههمپیوسته را نمیتوان بیش از حد برجسته کرد. اراده سیاسی جمعی و سرمایهگذاری ما در توسعه زیرساختها نقشی کلیدی دارد.
وی ادامه داد: با ارتقای کریدورهای حمل و نقل، میتوانیم زمان ترانزیت را کاهش دهیم، هزینهها را کم کنیم و راههای جدیدی برای تجارت و همکاری بگشاییم که در نهایت به نفع اقتصادها و شهروندان منطقه خواهد بود.
او اظهار کرد: با درک این فرصت، امسال را با رویکردی امیدوارکننده آغاز کردهایم. با همراهی قوی وزیران، توانستیم زمان و حدنصاب لازم برای برگزاری نشستهای مهم وزیران در حوزههای تجارت، حمل و نقل و گردشگری را تضمین کنیم. این «سه محور کلیدی» (Three Ts)، ارکان اساسی دستیابی به منطقهای یکپارچه و مرفه تحت نظر اکو هستند.
وی افزود: دستاوردهای این نشستها نقشه راه مهمی برای اجلاس سران اکو خواهد بود که در روزهای ۳ و ۴ ژوئیه ۲۰۲۵ (۱۳ و ۱۴ تیر ۱۴۰۴) در خانکندی، آذربایجان برگزار میشود.
وی با بیان اینکه در جهانی که بیش از هر زمان دیگری به اتصال و تحرک وابسته است، ارزش سیستمهای حمل و نقل هوایی، جادهای، ریلی و دریایی منطقهای اهمیت ویژهای مییابد افزود: به ویژه برای ما در این منطقه، که مثلاً یک پرواز مستقیم به تهران از هر نقطه تنها بین یک تا چهار ساعت طول میکشد و به مراتب از نظر زمان و هزینه کارآمدتر از ترانزیت از طریق کشورهای ثالث است که ممکن است ۱۰ تا ۱۵ ساعت یا بیشتر زمان ببرد.
او افزود: زیرساختهای ریلی و جادهای تقویتشده نه تنها کسبوکارها و مردم ما را به هم متصل میکند، بلکه حرکت کالاها، افراد و سرمایه را به شیوهای کارآمد و مقرونبهصرفه تسهیل مینماید. بنابراین، تعهد ما به ارتقای این کریدورها و پایان دادن به غفلت از مسیرهای حمل و نقل منطقهای و بنادر دریایی باید استوار باقی بماند.
وی افزود: دیجیتالی شدن به عاملی تحولآفرین تبدیل شده است. این فناوری لجستیک را بهبود میبخشد، ردیابی لحظهای را ممکن میسازد، عملیات مرزی را مدرنیزه میکند و بهرهوری کلی را افزایش میدهد. این پیشرفتها در راستای هدف ما برای ایجاد شبکههای حمل و نقل یکپارچه، تجاری و پایدار ضروری هستند.
مجید خان توضیح داد: قرارداد چارچوب ترانزیت و حمل و نقل اکو (TTFA) همچنان ستون فقرات سیاست اتصالپذیری ماست. این قرارداد از طریق شورای هماهنگی و کمیتههای فنی خود، پایههای نهادی لازم برای تحکیم همکاریهای ترانزیتی را فراهم میکند.
وی افزود: همگانیسازی عضویت و تضمین اجرای کامل آن گامهای اساسی برای تحقق چشمانداز ماست. این امر همچنین مستلزم مدرنیزه کردن نقاط مرزی و رسیدگی به چالشهای خاص کشورهای عضو محصور در خشکی است تا دسترسی کارآمد و مقرونبهصرفه آنها به بازارهای بینالمللی تضمین شود.
وی ادامه داد: کشورهای عضو ما پیشگامانی در عرصه جهانی هستند. پس از COP29 در باکو، چشمبهراه نقطه عطف دیگری هستیم؛ زمانی که ترکمنستان میزبان سومین کنفرانس سازمان ملل متحد برای کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی (LLDCs) در اوت ۲۰۲۵ خواهد بود. در حمایت از این ابتکار، دبیرخانه اکو یک رویداد جانبی ویژه با محوریت پیشبرد اتصالپذیری منطقهای، بهبود همکاریهای ترانزیتی و پاسخگویی به نیازهای خاص کشورهای محصور در خشکی برگزار خواهد کرد.
12196429