اقتصادی 00:50 - 20 اردیبهشت 1400
تعطیلی بزرگترین خط لوله بنزین آمریکا که پس از یک حمله سایبری روی داد، ممکن است کرانه شرقی این کشور را با کمبود سوخت روبرو کرده و باعث بزرگترین افزایش قیمت بنزین در هفت سال گذشته شود.

احتمال گرانی بنزین در پی تعطیلی بزرگترین شبکه خط لوله آمریکا

به گزارش ایسنا، شرکتهای فروش و توزیع سوخت در جست و جوی راههای دیگری برای رساندن بنزین هستند که معمولا از طریق سیستم خط لوله شرکت کلونیال منتقل می شود. منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: عده ای هم با پیش بینی طولانی شدن این تعطیلی، به دنبال نفتکش برای ذخیره موقتی بنزین در خلیج آمریکا هستند.

شرکت کلونیال پایپ لاین اواخر روز جمعه پس از این که با حمله سایبری به سیستمهای فناوری اطلاعات خود روبرو شد، همه فعالیتهایش را متوقف کرد. این شرکت اعلام کرد در تلاش برای ازسرگیری فعالیت است اما هیچ زمانی را مشخص نکرد.

این حمله سایبری همزمان با آماده شدن صنعت انرژی آمریکا برای تامین تقاضای بالاتر برای سوخت در آستانه سفرهای تابستانی روی داد و ممکن است نگرانیهای بیشتری را در خصوص تورم ایجاد کند زیرا قیمت همه کالاها با آغاز احیای اقتصادی، افزایش پیدا کرده است. آمریکاییها یک بار دیگر رفت و آمد به محل کار را آغاز می کنند و سرگرم برنامه ریزی برای سفر و رزرو پرواز هستند. اختلال طولانی فعالیت سیستم خط لوله شرکت کلونیال ممکن است میانگین قیمت ملی بنزین در آمریکا را برای نخستین بار از اکتبر سال ۲۰۱۴ به بالای سه دلار در هر گالن افزایش دهد. چنین قیمتی نگرانی مقامات فدرال نسبت به تاثیری که روی مصرف کنندگان می گذارد را برخواهد انگیخت.

سیستم خط لوله کلونیال جدیدترین نمونه از زیرساخت حیاتی است که هدف حمله باج افزار قرار می گیرد. هکرها به شدت به دنبال نفوذ به خدمات حیاتی مانند شبکه های برق و بیمارستانها هستند. این تهدیدات فزاینده باعث شد کاخ سفید ماه گذشته طرحی را برای افزایش امنیت در نیروگاهها و زیرساختهای دیگر تهیه کند. نگرانی ویژه ای در خصوص خطوط لوله وجود دارد زیرا نقش محوری در بسیاری از بخشهای اقتصاد آمریکا ایفا می کنند.

به گفته الان لیسکا، تحلیلگر ارشد تهدید در شرکت امنیت سایبری رکوردِد فیوچر، به نظر می رسد در این حمله از یک گروه باج افزاری به نام دارک ساید استفاده شده است. شرکت امنیت سایبری فایرآی سرگرم تحقیق درباره این واقعه است. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: هکرها روز پنج شنبه و پیش از تعطیلی خط لوله، حدود ۱۰۰ گیگابایت اطلاعات از شبکه کلونیال به سرقت بردند.

هکرها در حملات باج افزاری، نرم افزار مخرب را به شبکه های شرکتها و سازمانها ارسال می کنند که به رمزنگاری اطلاعات می پردازند و سیستمها تا زمانی که قربانیان باج پرداخت نکنند، قفل می مانند. این باج از صدها دلار تا میلیونها دلار می رسد که در قالب رمزارز پرداخت می شود.

میانگین قیمت ملی بنزین در آمریکا روز جمعه دو دلار و ۹۶ سنت در هر گالن بود. با توجه به ذخایر بالایی که وجود داشت، انتظار نمی رفت تا تعطیلات روز کارگر در پایان ماه مه، قیمتها افزایش چندانی پیدا کنند. اگر فعالیت این خط لوله ازسرگرفته نشود، روند افزایش قیمتها سرعت خواهد گرفت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، یک نگرانی اصلی در حال حاضر تامین تقاضا در جنوب شرقی آمریکاست که به سیستم کلونیال به شدت متکی است. رانندگان در آتلانتا ممکن است نخستین کسانی باشند که با افزایش قیمت بنزین مواجه می شوند. قسمت شمال شرقی می تواند بنزین را از اروپا تامین کند اما هر چه تعطیلی خط لوله طولانی تر شود، هزینه تامین بنزین افزایش پیدا می کند.

رویترز گزارش کرد مقامات دولت آمریکا همکاری نزدیکی با شرکت کلونیال دارند تا به این شرکت برای احیا از حمله سایبری کمک کنند. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا گفت: واشنگتن تلاش می کند از اختلال شدیدتر تامین سوخت اجتناب شود و به کلونیال کمک کند هر چه سریعتر فعالیت شبکه خط لوله خود به طول ۸۸۵۰ کیلومتر از تگزاس تا نیوجرسی را ازسربگیرد.

انتهای پیام


11059434
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر اقتصاد و دارایی گفت: استفاده از سپرده‌های مردم در تولید به جای مسیر‌های غیرمولد و تورم‌زا امسال در اولویت‌های وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امروز ۱۰ فروردین ماه شاهد کاهش دما و وزش باد شدید در نواحی شرقی کشور هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به این که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردمی است بر این اساس برای اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن دولت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است