فرهنگی‌هنری 16:40 - 15 مهر 1403
مجید شاه‌حسینی، مدرس و پژوهشگر حوزه سینما، در برنامه زنده «جریان» از شبکه یک سیما، به تبیین نقش مقاومت و ایستادگی در برابر فشار‌های بین‌المللی و اشاره به تجربیات تاریخی تسلیم در ایران پرداخت.

مقاومت، راه عزت ملت‌هاست

مجید شاه‌حسینی در برنامه زنده «جریان» از شبکه یک سیما، درباره مسئله تسلیم در برابر غرب و آثار آن در تاریخ معاصر ایران صحبت کرد. وی اظهار داشت: «برخی افراد پیشتر، به تسلیم و عادی‌سازی روابط با جهان غرب دعوت می‌کردند و پیشنهاد می‌دادند که نیروهای نیابتی ما به کشور بازگردند تا زندگی عادی شود. اما این افراد فراموش کرده‌اند که ما دو تجربه تلخ تسلیم داریم؛ در جنگ‌های جهانی اول و دوم، قاجار و پهلوی مدعی بی‌طرفی شدند، اما کشور اشغال شد. این افراد در حال بازی با روان جامعه هستند و تاریخ را یا نخوانده‌اند یا از آن غفلت کرده‌اند.»

شاه‌حسینی با اشاره به اهمیت مرور تاریخ برای نسل جوان افزود: «مردم ایران به‌خصوص جوانان باید تجربیات اخیر خود را مرور کنند. هر زمان که ما مقاوم بوده‌ایم و از مقاومت صحبت کرده‌ایم، موفق شده‌ایم. اما هر زمان که به زبان ضعف با غرب سخن گفته‌ایم، هزینه‌های سنگینی پرداخت کرده‌ایم.»

وی همچنین به مقایسه ایران با سوئیس پرداخت و گفت: «بسیاری فکر می‌کنند اگر ایران اعلام بی‌طرفی کند، همانند سوئیس با ما رفتار می‌شود. اما سوئیس به دلیل موقعیت خاص خود و نقشش به عنوان یک پناهگاه برای طرفین جنگ، بی‌طرفی‌اش به رسمیت شناخته شده است. این تصور که ما هم با اعلام بی‌طرفی همان احترام را دریافت می‌کنیم، اشتباه است. اگر ملتی نتواند از ارزش‌ها و اعتقادات خود دفاع کند، نباید انتظار داشته باشد که دیگران با او کریمانه رفتار کنند.»

شاه‌حسینی در ادامه با تأکید بر نقش مقاومت در منطقه، به خطبه‌های نماز جمعه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت:« بخش عمده‌ای از فرمایشات مقام معظم رهبری در نماز جمعه امروز به تبیین همین فضا اختصاص داشت؛ فضای مقاومت. مقاومت نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه به عنوان یک راهبرد مقدس و عزت‌آفرین شناخته می‌شود.»

وی همچنین با اشاره به جایگاه شهید در جامعه افزود: «نگاه به شهادت در جامعه ما قدسی است. شهادت، فوز عظیمی است که نه تنها در جهان مادی، بلکه در ابعاد معنوی نیز تاثیرگذار است. این تجربه‌ها با رویکردهای مادی و پیش‌انقلابی قابل مقایسه نیست.»

 شاه‌حسینی با نقد برخی نظرات درباره مسائل امنیتی اخیر در فضای مجازی تاکید کرد: «برخی می‌پرسند چرا نهادهای امنیتی و سپاه عکس‌العمل نشان نمی‌دهند؟ در حالی که سپاه همه این سال‌ها در میدان حضور داشته و مشکل در درک درست ما از واقعیت‌های میدان است. فضای مجازی توهمی از واقعیت ایجاد کرده است.»

او همچنین درباره نقش شهادت به عنوان یک راهبرد گفت: «شهادت نه تنها پایان یک جهاد نیست، بلکه یک راهبرد است. همان‌طور که در کربلا و عاشورا این راهبرد دیده شد، شهادت عقل برتر است و نتایج آن در آینده نمایان خواهد شد.»

شاه‌حسینی در پایان با تاکید بر اهمیت عقلانیت در مقاومت، گفت: «ما در مسیر مقاومت همواره عقلانی عمل کرده‌ایم، اما باید در نظر داشت که شهادت نهایت عقلانیت است، زمانی که همه راه‌ها رفته باشد و شهادت به عنوان بالاترین عقلانیت به دست آید.»


12101313
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها یکشنبه ۱۵ مهرماه با سخنرانی مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت مجازی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجید شاه‌حسینی، مدرس و پژوهشگر حوزه سینما، در برنامه زنده «جریان» از شبکه یک سیما، به تبیین نقش مقاومت و ایستادگی در برابر فشار‌های بین‌المللی و اشاره به تجربیات تاریخی تسلیم در ایران پرداخت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شبکه‌های تلویزیونی از لحظه آغاز عملیات غرورآفرین‌ موشکی تا اقامه نماز جمعه تاریخی توسط رهبر معظم انقلاب، برنامه‌های متنوعی را پخش کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در آستانه اکران فیلم سینمایی «استاد» به کارگردانی عماد حسینی، از پوستر این اثر رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با رشد قریب به دو برابری تعداد آثار متقاضی حضور در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، این رویداد برای دومین سال پیاپی رکورد گذشته را شکست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک سال از عملیات طوفان الاقصی در پانزدهم مهرماه و حمله غافلگیرانه حماس به اهداف تعیین شده در فلسطین اشغالی می‌گذرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور استان‌های رسانه ملی در سفر به شیراز از روند ساخت سریال روز خون بازدید کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صدای رسانه ملی نوشت: رسانه می‌تواند با نقش‌آفرینی جهادی ــ تهاجمی آرایش هجومی بگیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فصل دوم از مستند «کودکان» در ۶ قسمت از شبکه سلامت پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نگاهی به پیامک‌های مردمی ارسال شده به سامانه ۱۶۲ روابط‌عمومی سازمان صداوسیما، نشان از آن دارد که برنامه «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است