علمی فناوری 15:52 - 01 آبان 1400
عضو هیات علمی گروه آموزشی و مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام کرد: با توجه به رشد جمعیت سالمندان در کشور، تربیت نیروی متخصص این حوزه از ضروریات مدیریت کشور محسوب شده و تقویت آن، با تعیین جایگاه مشخص فارغ التحصیلان این رشته در نظام پزشکی کشور امکانپذیر است.

لزوم استفاده از فارغ‌التحصیلان حوزه سالمندی در مراکز نگهداری سالمندان

به گزارش ایسنا، دکتر یدالله ابوالفتحی ممتاز، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: طبق آخرین سرشماری که سال ۱۳۹۵ انجام شد، ۹.۳ درصد کل جمعیت کشور را جمعیت سالمندان تشکیل می‌داد و هم اکنون بعد از پنج سال، برآورد می‌شود که جمعیت سالمندان در کشور، به بیش از ۱۰ درصد کل جمعیت رسیده باشد و همچنین تخمین زدند که در سال ۲۰۵۰ میلادی یعنی کمتر از ۳۰ سال دیگر، جمعیت افراد بالای ۶۰ سال، ۳۲.۱ درصد کل جمعیت کشور را شامل شود.

وی تصریح کرد: افزایش رشد جمعیت سالمندان در آینده، نیازمند مدیریت و تامین امکانات لازم برای پاسخگویی به نیازهای این قشر از جامعه است و مهمترین نیازهای این افراد که خدمات "توانبخشی شناختی، روانی و اجتماعی"، آموزش به خانواده‌ها و مراقبین آنان است، فقط از طریق تربیت نیروی متخصص رشته سالمندی امکانپذیر است، چرا که برنامه درسی دانشجویان این رشته در طول تحصیل و شایستگی‌هایی که کسب می‌کنند، فارغ‌التحصیلان این رشته را برای ارائه انواع خدمات مورد نیاز سالمندان آماده می‌کنند.

دکتر ممتاز افزود: این درحالی است که براساس مطالعات انجام شده، کمتر از ۸ درصد دانشجویان علوم پزشکی و فقط کمتر از ۴ درصد دانشجویان پزشکی، تمایل به کار با سالمندان دارند، درصورتی که فارغ التحصیلان رشته سالمندی که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و چند دانشگاه بزرگ کشور تربیت شده‌اند، آماده ارائه خدمات توانبخشی شناختی، روانی و اجتماعی و خدمات مشاوره به خانواده ها و مراقبین سالمندان هستند.

این استاد گروه آموزشی و مرکز تحقیقات سالمندی تصریح کرد: به‌رغم توانایی فارغ‌التحصیلان رشته سالمندی و نیاز کشور به وجود این دانش‌آموختگان برای مدیریت جمعیت سالمندان که رو به افزایش است، نداشتن جایگاه مشخص در نظام سلامت کشور، این دانش‌آموختگان را دلسرد و بی انگیزه کرده و متاسفانه تعداد داوطلبان کنکور که این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، کمتر از سال‌های گذشته شده است.

وی به فعالیت هیات بورد تخصصی سالمندشناسی و طب سالمندی در وزارت بهداشت، اشاره و تاکید کرد: مهمترین فعالیت هیات بورد در شرایط کنونی که کشور نیازمند تربیت نیروهای متخصص در این رشته است، تعیین جایگاه مشخص برای دانش آموختگان رشته سالمندی، زیر نظر نظام پزشکی کشور است.

دکتر ممتاز درمورد تاثیر تعیین جایگاه متخصصان این حوزه در وضعیت شغلی خودشان و رفع نیاز سالمندان، گفت: هم اکنون مراکز نگهداری سالمندان و سرای سالمندان که بصورت دولتی و غیردولتی تحت پوشش و با مجوز سازمان بهزیستی کشور فعالیت می‌کنند، می‌توانند بیشترین خدمات مورد نیاز مددجویان سالمند خود را از متخصصان حوزه سالمندی بگیرند، اما متاسفانه از پتانسیل علمی و اجرایی این افراد بی‌اطلاعند و از نظر سازمان بهزیستی نیز جایگاهی برای این متخصصان در نظر گرفته نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی) و همچنین MPH، اقدام به تربیت نیروی متخصص می‌کند، تصریح کرد: به رغم تلاشی که در تربیت نیروی متخصص حوزه سالمندی به لحاظ جسمی و روانی و براساس نیاز قشر سالمند صرف می‌شود و آمادگی فارغ‌التحصیلان این حوزه برای کار با سالمندان و رفع نیازهای آنان، متاسفانه حتی از نظر سازمان بهزیستی، رشته‌های مختلف صلاحیت دریافت مجوز برای تاسیس مراکز نگهداری سالمندان را دارند، اما فارغ‌التحصیلان رشته سالمندی در فهرست افراد مجاز برای تاسیس این مراکز قرار ندارند.

این استاد دانشگاه که مسئولیت سردبیری مجله تخصصی سالمند دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را نیز بعهده دارد، حمایت هیات بورد تخصصی سالمندشناسی وزارت بهداشت و همه مسئولان نظام سلامت از فارغ‌التحصیلان حوزه سالمندی در تعیین جایگاه آنان در نظام پزشکی کشور را به‌نفع نظام سلامت و مدیریت قشر سالمندان که روند رو به رشد دارد، دانست.

بنابر اعلام روابط عمومی علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر ممتاز در پایان، بر استفاده بهینه و به‌جا از این تخصص در کشور و همچنین، افزایش انگیزه در شاغلان به تحصیل در این حوزه و فارغ التحصیلان آن، تاکید کرد و افزود: اجرای این سیاست، همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا مورد توجه است، در کشور ما نیز می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات قشر سالمندان و خانواده‌های آنان باشد.

انتهای پیام


11285096
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا ردپای گاز متان را در سیاره سرخ یافته و دانشمندان را یک گام به کشف حیات بیگانه نزدیک‌تر کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان به منظور حمایت از کودکان و مادران غزه، نمایشگاهی از آثار هنری خود را با مضمون مقاومت و فلسطین در دانشگاه الزهرا برپا کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش با تاکید بر امنیت و سلامت کامل کنکور سراسری، از عدم قطعی اینترنت در حوزه‌های امتحانی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:برای نخستین بار در کشورمان اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: طب ایرانی می‌تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مایکروسافت نسخه‌ی جدید هوش مصنوعی سبک‌ خود را به نام Phi-3 Mini معرفی کرد. Phi-3 Mini اولین مدل از سه مدل کوچکی محسوب می‌شود که مایکروسافت رونمایی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات با اشاره به سه بار ارایه درخواست رفع فیلترینگ گوگل پلی به کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه، اظهار امیدواری کرد که با همراهی اعضا در جلسه هفته آینده رفع فیلتر صورت گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است