علمی فناوری 15:48 - 13 خرداد 1402

محقق ایرانی برق خورشیدی فضایی را به زمین منتقل کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزمودو، محققان آزمایش انتقال برق را با کمک «آرایه مایکروویو برای آزمایش انتقال مدار پایین زمین»(MAPLE) انجام دادند آنها توانسته اند از طریق پروژه Space Solar Power بدون سیم از فضا به زمین انرژی منتقل کند.

به گفته محققان انتقال دهنده هایMAPLE به طور موفقیت آمیز انرژی خورشیدی را با استفاده از امواج مایکرویوی در یک دریافت کننده روی آزمایشگاهی در پردیس دانشگاه کل تک در پاسادنا جمع آوری کردند.

علی حاجی میری یکی از مدیران پروژه می گوید: ما با کمک آزمایش هایی که تاکنون انجام داده ایم مطمئن شدیم که MAPLE می تواند برق را به طور موفقیت آمیز از فضا دریافت کند. ما توانستیم طوری آرایه را برنامه ریزی کنیم که انرژی را به طور مستقیم به زمین منتقل کند. ما این فناوری را روی زمین نیز آزمایش کرده بودیم اما اکنون می دانیم که قادر به فعالیت در فضا است و می تواند از آنجا نیز فعالیت کند.

SSPD-1 به یک یدک کش فضایی متعلق به شرکت « مومنتوس اسپیس» متصل شد که شامل دو پنل برای جمع آوری انرژی خورشیدی بود. یدک کش فضایی در حقیقت نوعی فضاپیما است که برای انتقال محموله های فضایی از یک مدار به مدار دیگر با ویژگی های انرژی متفاوت استفاده می شود.

مجموعه ای از انتقال دهنده ها در MAPLE انرژی مذکور را در مسافتی مشخص ارسال کردند. MAPLE در فاصله یک فوتی انتقال دهنده قرار داشت و دارای ۲ دریافت کننده بود که انرژی خورشیدی را جمع و به برق DC تبدیل می کنند.

این نوع برق برای روشن کردن ۲ ال ای دی داخل MAPLE به کار رفت. محققان توانستند یک LED را در زمان انتقال بین دریافت کننده ها روشن کنند و صحت ابزار را نشان دهند.


11907123
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است