اقتصادی 17:57 - 16 آبان 1403
دبیر کارگروه توسعه دریا محور سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان‌ بنادر در حوزه دریایی و زیرساختی ۵۳ همت سرمایه گذاری کرده و مجموع منابع داخلی سازمان بنادر را به ۱۱۳ همت رسیده است.

ورود ۶۰ همتی بخش خصوصی به حوزه دریایی

امروز میز اقتصاد به بررسی اقتصاد دریا محور با حضور بیک محمد لو کارشناس اقتصاد دریایی و حسینی رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه، غربالی دبیر کارگروه توسعه دریا محور سازمان بنادر و دریانوردی و سالاری رییس دبیرخانه‌ی شورای‌عالی صنایع دریایی پرداخت.  

در ابتدای این برنامه بیک محمدلو کارشناس اقتصادی با بیان اینکه درباره  توسعه اقتصاد دریا محور باید بسته سیاست گذاری کلان برای آن  برنامه ریزی می‌شد گفت:  سیاست‌ها در این خصوص  سال گذشته در ۹ بند ابلاغ شد.

وی ادامه داد: موضوع توسعه اقتصاد دریا محور بحث حوزه امنیت و بازدارندگی را در بر می‌گیرد. ظرفیتی که ما در کشور داریم و از ظرفیت‌های استفاده نشده کشور در چهل سال اول انقلاب بوده و استفاده چندانی در ادوار گذشته هم از آن نشده است.

او بیان کرد:در جهان کشور‌هایی که به دریا دسترسی دارند از این موهبت استفاده کردند. استفاده از  اقتصاد دریا در جهان دو برابر شده و ما در این بخش  یک سری کوتاهی‌هایی داشتیم.

بیک محمدلو توضیح داد: در  اقتصاد دریا محور یک محدودیتی قائل شویم به طوری که ۶۰کیلومتر  پس کرانه در این دولت  ایجاد شده است.

کارشناس اقتصاد دریایی تصریح کرد: به مسأله سیاست یکپارچه اشاره شده، اما وقتی برخی موضوعات بین وزارت خانه‌ای می‌شود ما نمی‌توانیم این را هماهنگ کنیم. در این یک سال تلاش‌های زیادی شد که یک پلتفرم برای نوع حکمرانی ما در دریا طراحی شود و جهان به یک الگو‌هایی رسیده است. تشکیل یک کارگروه بین دستگاهی بر عهده معاون اول رییس جمهور گذاشته شد.

در ادامه این برنامه  حسینی رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه گفت: یکی از دستور کار‌های دولت که به مرکز آمار ایران ابلاغ شده محاسبه اقتصاد دریا است و برآورد‌ها و تخمین‌های آن انجام شده است.

 حسینی اظهار کرد: کلیه فعالیت‌های نفت و گاز را نمی‌توان از این حساب کسر کرد. تلاش‌ها این است که ما برای سال آینده بتوانیم اولین تخمین‌هایمان را داشته باشیم.

وی ادامه داد: تولید حساب‌های اقماری یک پیچیدگی‌هایی را دارد. در مرکز آمار کار‌ها شروع شده و به دلیل تغییر و تحولات در دولت یک مقدار کار‌ها عقب افتاد.

غربالی دبیر کارگروه توسعه دریا محور سازمان بنادر و دریانوردی هم گفت: چهارده دستگاه در این مجموعه حضور دارند و می‌خواهند به ایفای نقش بپردازند و دو دهه بود که این توسعه در دستور کار قرار داشت.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از بخش‌های دولت طبیعی است که به صورت بخشی به قضیه نگاه کند چرا که‌ طبق ماده چهل و چهار برنامه تحقق سیاست‌های دریا محور و  مباحث کنترل آن  به سازمان بنادر  واگذار شده است . 

وی ادامه داد: اولویت‌ها تغییر پیدا کرد و تمام برنامه‌هایی که می‌توانستیم پیش ببریم جلو انداختیم. به طوری که بندر چمخاله به اتمام رسید همچنین کانال میانکاله کاری بود که یک میلیون و چهارصد هزار کیلومتر لایروبی انجام شد و بندر توسعه پیدا کرد و منجر به گردشگری در بندر خمیر شد.

 دبیر کارگروه توسعه دریا محور سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: چهارده دستگاه در این مجموعه حضور دارند و می‌خواهند به ایفای نقش بپردازند و دو دهه بود که این توسعه در دستور کار قرار داشت.

غربالی یادآور شد:  سیاست‌های توسعه دریا محور باید به گونه‌ای باشد که  دولت سیاست گذار و تسهیل گر از یک طرف و مردم کار آفرین و توسعه گرا از طرف دیگر حضور داشته باشد که این اقدام زیر بنای دولت دکتر پزشکیان را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: در گام اول پروژه‌های سازمان بنادر، سیاست‌های کلی توسعه دریا محور  را اولویت بندی کرد و ۱۱۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع داخلی سازمان بنادر  بوده که از این میزان   ۵۳ همت سازمان بنادر در حوزه  زیرساخت‌ها و تجهیزات استراتژیک سرمایه‌گذاری کرده  و ۶۰ همت آن از طرف بخش خصوصی در حوزه دریا محور سرمایه‌گذاری شده است.

در ادامه این برنامه سالاری رییس دبیر خانه‌ی شورای‌عالی صنایع دریایی گفت:  در کارگروه کمیته‌هایی مشخص شده و دستگاه‌ها دور هم جمع می‌شوند و سیاست گذاری و تسهیل گری انجام میدهند یعنی ما مردم را معطل نخواهیم کرد و این نتیجه‌ای ندارد.

او  تاکید کرد: ما در شورای عالی صنایع دریایی پانزده زنجیره ارزش دریا محور را به کمک فعالان مردمی و صاحب نظران پانزده کارگروه را شکل دادیم.

سالاری  توضیح داد: این پانزده کارگروه سند پروژه‌های خود را مشخص کردند و خیلی از آنها به شکل گیری کنسرسیوم‌های دریایی رسیدند و تامین مالی آنها را انجام می‌دهند.

 رییس دبیر خانه‌ی شورای‌عالی صنایع دریایی تصریح کرد: در حوزه کریدوری ما با نگاه تسهیل گری یکی از بزرگترین کنسرسیوم‌های دریایی را شکل دادیم. برای راه اندازی این کنسرسیوم معطل تکمیل راه آهن خاش زاهدان نمانده‌ایم.


12113645
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون شرکت برق حرارتی گفت: بالای ۹۱ درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز نیروگاهی در حوزه تعمیراتی خوشبختانه در داخل کشور ساخته می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: با توجه به مشکلات تامین نهاده و آسیب گله ها، تولید تخم مرغ کاهش یافته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی گفت: حدود ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده و با راندمان پایین داریم که نیاز به بازسازی و سرمایه‌گذاری دارند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: امسال در حوزه خودرو مصوبات و بخشنامه‌هایی داشتیم که در حال اصلاح هستند و ترخیص خودرو‌ها در دست اجراست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز مدیریت راه‌های کشور از ممنوعیت تردد در مسیر جنوب به شمال جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون شرکت برق حرارتی گفت: در حال حاضر، بالای ۹۱ درصد ظرفیت مخازن نیروگاهی پر از سوخت مایع است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند تا زمستان خوبی را پشت سر بگذاریم.  
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز مدیریت راه‌های کشور از تردد روان در بیشتر محور‌های شمالی و ترافیک سنگین در شمال به جنوب جاده چالوس خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان هواشناسی برای ۲ روز آینده (۲۴ و ۲۵ آبان) جوی پایدار و آسمانی صاف برای اغلب مناطق کشور پیش‌بینی کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران گفت: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم ۱۲ مگاوات پنل خورشیدی در پشت مدارس و مساجد نصب کنیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بسیاری از کارشناسان بر این باورند که توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، پایداری تولید و امنیت غذایی نقش بسزایی دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است