اقتصادی 15:42 - 11 خرداد 1402
معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه کشورهای تحریم کننده روسیه در گروه بریکس جایی نخواهند داشت، گفت که بریکس می‌تواند مرکز ثقل در جهان چند قطبی باشد.

مسکو: بریکس می‌تواند مرکز ثقل در جهان چند قطبی باشد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از روسیا الیوم، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد که کشورهایی که به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه پیوستند، نباید در بین اعضای جدید گروه بریکس قرار گیرند.

ریابکوف در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: نشست وزرای خارجه بریکس که امروز در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود بسیار مهم است و ارزش افزوده برای کار کشورهای این گروه محسوب می‌شود.

وی اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی مبنی بر وجود تمایل و قصد برای انتقال محل برگزاری اجلاس بریکس از آفریقای جنوبی به چین را جعلی توصیف کرد و گفت: به احتمال زیاد، این تلاشی است برای پیچیده کردن کار عادی هماهنگی بریکس و تحمیل نوعی دستور کار نادرست است.

معاون وزیر روسیه تاکید کرد: کشورهای بریکس در حال حرکت به جلو هستند و قدرت و اهمیت خود را ثابت کردند. چه بسا این گروه، مرکز ثقل در جهان چند قطبی باشد.

ریایکوف همچنین گفت که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه کشورش در حاشیه نشست امروز شورای وزیران امور خارجه کشورهای بریکس در نظر دارد با فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود دیدار کند.

ریابکوف تاکید کرد که موضوع گسترش بریکس و پیوستن کشورهایی نظیر عربستان به آن مدتی است مورد بحث قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فعلا شرایطی نیست که بتوان در مورد نامزدهای خاص پیوستن به بریکس صحبت کرد، گفت: دو وزیر در حاشیه این دیدار با یکدیگر دیدار خواهند کرد. بر اساس اطلاعات من، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز در کیپ تاون حضور دارد و قرار است با لاوروف دیداری داشته باشد.

معاون وزیر روسیه ادامه داد: نامزدهای بسیار قوی برای عضویت در بریکس وجود دارد که عربستان سعودی یکی از آنهاست؛ ما بدون قید و شرط از کاندیداتوری آنها حمایت می کنیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا روند تعیین معیارها و شرایط پذیرش اعضای جدید به تاخیر نیفتد.

ریابکوف همچنین گفت: کشورهایی که به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه پیوستند، نباید در بین اعضای جدید گروه بریکس قرار گیرد.

ریابکوف در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: این نشست که امروز در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود بسیار مهم است و ارزش افزوده برای کار کشورهای این گروه محسوب می‌شود.

وی  اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی مبنی بر وجود تمایل و قصد برای انتقال محل برگزاری اجلاس بریکس از آفریقای جنوبی به چین را جعلی توصیف کرد و گفت: «به احتمال زیاد، این تلاشی است برای پیچیده کردن کار عادی هماهنگی بریکس و تحمیل نوعی دستور کار نادرست است».

معاون وزیر روسیه تاکید کرد: کشورهای بریکس در حال حرکت به جلو هستند و قدرت و اهمیت خود را ثابت کردند. چه بسا این گروه، مرکز ثقل در جهان چند قطبی باشد.

نشست وزرای خارجه عضو بریکس از امروز یکم ژوئن (۱۱ خرداد) در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی آغاز شده که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز به این نشست دعوت شده است.

 گروه بریکس شامل کشورهای نوظهور اقتصادی جهان یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که از نظر جمعیتی حدود نیمی از جمعیت جهان و ۳۰ درصد مساحت جهان را در خود جای داده اند و یک چهارم سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در جهان در این کشورها جذب شده است.

کشورهای متعدد‌ از جمله ایران خواهان عضویت در این نهاد اقتصادی و تجاری هستند و اجلاس امروز وزرای خارجه بریکس در آفریقای جنوبی فرصتی برای رایزنی ایران با اعضای بریکس به منظور تسهیل عضویت جمهوری اسلامی ایران در این گروه است.

پایان پیام/


11905759
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان توسعه تجارت گفت: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح خودکفایی برنج گفت: با احتساب جمعیت کشور و اتباع و همچنین ذخایر استراتژیک، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادرکنندگان، صادرات زعفران تا پایان سال به ۴۰۰ تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: در ۵ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست مجوز شروع فعالیت دامداری و پرورش طیور داشته ایم که به دلیل نداشتن فاصله طولی و جرائم تایید نشده و امکان شروع برای فعالیت این بخش‌ها فراهم نشده است.  
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: متقاضیان طرح جوانی جمعیت باید به این نکته توجه کنند که به هیچ عنوان امتیاز‌های  اراضی طرح جوانی جمعیت و یا نهضت ملی مسکن قابل خرید وفروش نیست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون مرکز مبادله طلا و ارز گفت: مجموع ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار تامین ارز برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله طلا و ارز از ابتدای فروردین ماه داشته ایم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با مجوزی که از سوی استاندارد روسیه ارسال شده صادرات به این کشور و منطقه اوراسیا اتفاق خواهد افتاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: با راه اندازی سامانه خودنویس تمامی معاملات مسکن از جمله اجاره، خریدو فروش مسکن به صورت کامل شفاف و دست تمامی دلالان و سوداگران کوتاه می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: بنابر جوجه ریزی‌های صورت گرفته، ماهانه ۳۰ تا ۴۰ هزار تن مرغ مازاد از سطح بازار باید جمع آوری شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است