علمی فناوری 14:40 - 16 خرداد 1402

دستاورد دانش آموخته دانشگاه شریف درباره انتقال انرژی از فضا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، محققان مؤسسه فناوری کالیفرنیا به رهبری یک دانشمند ایرانی که دانش‌آموخته دانشگاه شریف است توانسته‌اند برای اولین‌بار به‌صورت بی‌سیم از فضا به زمین انرژی خورشیدی بفرستند.

بسیاری از شرکت‌ها و کشورها در نظر دارند که انرژی خورشیدی را از مدار گردآوری کرده و به زمین هدایت کنند. حالا مؤسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک) تحت هدایت یک محقق ایرانی به نام «علی حاجی‌میری» برای اولین‌بار با موفقیت نشان داده است که انتقال بی‌سیم انرژی از فضا با روشی شدنی است.

کلتک در یک بیانیه خبری اعلام کرد که از طریق پروژه Space Solar Power خود توانسته است بدون سیم از فضا به زمین انرژی منتقل کند. این آزمایش با کمک دستگاهی موسوم به «آرایه ریزموج برای آزمایش انتقال برق از مدار پایینی» یا به‌اختصار MAPLE انجام شده است که روی حاملی به نام SSPD-۱ قرار دارد. این مدارگرد در ماه ژانویه توسط اسپیس‌ایکس پرتاب شده بود.

علی حاجی‌میری، مدیر ایرانی پروژه Space Solar Power در کلتک می‌گوید: ما از طریق آزمایش‌هایی که تاکنون انجام داده‌ایم، تأیید کردیم که MAPLE می‌تواند با موفقیت به گیرنده‌های فضایی انرژی برساند. همچنین توانسته‌ایم این آرایه را طوری برنامه‌ریزی کنیم که انرژی آن به‌سمت زمین هدایت شود و این انرژی را اینجا در کلتک دریافت کردیم.

دستاورد دانش آموخته دانشگاه شریف درباره انتقال انرژی از فضا

انتقال انرژی از فضا با کمک ریزموج‌ها انجام می‌شود

محققان می‌گویند برای نخستین‌بار توانسته‌اند با آرایه فرستنده‌های MAPLE پرتوهای انرژی خورشیدی را که در فضا گردآوری شده بود، از طریق ریزموج‌ها به گیرنده‌ای در پشت‌بام آزمایشگاه «گوردون و بتی مور» در پردیس مؤسسه فناوری کالیفرنیا منتقل کنند.

SSPD-۱ به فضاپیمایی به نام Vigoride از شرکت Momentus Space متصل شده است که برای جمع‌آوری انرژی خورشیدی دو پنل دارد. آرایه فرستنده‌های MAPLE با استفاده از روش تداخل سازنده و ویرانگر در فاصله‌ای مشخص، انرژی ارسال می‌کند.

MAPLE که در فاصله تقریباً ۳۰ سانتی‌متری از فرستنده‌اش قرار دارد، دارای دو گیرنده است که انرژی خورشیدی را گردآوری و به برق DC تبدیل می‌کند. این دستگاه همچنین یک پنجره دارد که می‌تواند پرتوهای انرژی را به زمین بفرستد.

دانشمند ایرانی این پروژه توضیح می‌دهد: همان‌طور که اینترنت دسترسی به اطلاعات را برای همگان دموکراتیزه کرد، امیدواریم که انتقال بی‌سیم انرژی، دسترسی به انرژی را دموکراتیزه کند. این فناوری برای دریافت این انرژی روی زمین به هیچ زیرساخت خاصی نیاز ندارد. این یعنی می‌توانیم به نقاط دورافتاده، جنگ‌زده یا آسیب‌دیده از فجایع طبیعی انرژی بفرستیم.

افتخارات و دستاوردها

دکتر علی حاجی‌میری استاد، مخترع و کارآفرین و یکی از نوابغ جهان در حوزه مهندسی برق است که در حال حاضر دارای کرسی استادی تامس جی. مایرز مهندسی برق در مؤسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک) است.

دکتر حاجی میری لیسانس مهندسی برق خود را از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس و پی‌اچ‌دی خود را از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. او که برنده مدال طلای المپیاد ملی فیزیک و مدال برنز بیست‌و یکمین المپیاد بین‌المللی فیزیک در هلند است، در سال ۱۹۹۸ به عنوان دانشیار مهندسی الکترونیک و رئیس آزمایشگاه‌های میکروالکترونیک و نویز به موسسه فنی کالیفرنیا ملحق شد. زمینه‌های اصلی تحقیقات وی مدارهای پیوسته با سرعت بالا و RF است.

دکتر حاجی میری نویسنده کتاب «طراحی برای نوسانگر صدای پایین» بوده و چندین نشست آمریکایی و اروپایی برگزار کرده است. او دستیار سردبیر انتقالات بر مدارها و سیستم‌ها و مجله مدارهای حالت جامد (jssc) موسسه IEEE و عضو هیئت برنامه فنی کنفرانس بین‌المللی این مجله و هیئت برنامه فنی کنفرانس بین‌المللی طراحی هدفمند رایانه‌ای (ICCAD) می‌باشد. وی همچنین سردبیر میهمان IEEE Transactions on Microwave Theory and Techniques است.

این دانشمند ایرانی برنده مشترک جایزه مقاله ۱۹۹۷ Jack kilby از کنفرانس بین‌المللی مدارهای ISSCC بوده و سه بار نیز برنده جایزه همکاری دانشکده IBM و جایزه موسسه ملی علوم CAREER شده است.

دکتر حاجی میری در ۳۲ سالگی به‌عنوان یکی از ۳۵ کارآفرین برتر زیر ۳۵ سال جهان انتخاب شد.


11908821
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» اولیای نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان، جهت نوبت‌گیری سنجش سلامت می‌توانند از اول فروردین‌ماه اقدام کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسائل آموزش و پرورش گسترده است، اما دو کار باید در اولویت باشد؛ اول رسیدن به الگوی حکمرانی آموزش و پرورش و دومین اولویت مساله تربیت معلم است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، شرکت‌های تجهیزات و ملزومات پزشکی، ملزم به ثبت اطلاعات انبار‌ها در سامانه تیتک هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی، مصوبه جدید مرکز جذب وزارت علوم را به روسای هیات‌های اجرایی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ابلاغ کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ان‌ویدیا از یک تراشه هوش مصنوعی رونمایی کرده که برخی پردازش‌ها را با سرعتی ۳۰ برابر نمونه قبلی انجام می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن تشریح نکات قابل توجه در خرید آجیل، بر تازه و سالم بودن این اقلام، تاکید کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بسته اینترنت ۵ گیگابایتی به مناسبت عید نوروز و ماه مبارک رمضان از سوی دولت به تمامی مردم عزیز هدیه داده می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عین اللهی، روسای بیمارستان‌ها را فرماندهان نظام سلامت خواند و بر لزوم ایجاد سیستم مدیریت کیفیت در جهت جلب رضایت بیماران در بیمارستان‌ها تاکید کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل دفتر نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو نکاتی را در مورد روزه داری بیماران دیابتی عنوان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مخابرات ایران در مناطق مخابراتی خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد آماده‌باش کامل اعلام کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است