گوناگون 14:22 - 19 اردیبهشت 1400

توجه به خودمراقبتی روانی در پاندمی کرونا

محمد پارسا عزیزی استادیار دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: استرس یک واکنش در بدن است که در اثر فشارهای غیرطبیعی وارد شده به جسم یا روان ایجاد می‌شود. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که خواه ناخواه عوامل استرس‌زا دامن ما را خواهد گرفت، در واقع استرس زمانی ایجاد می‌شود که نتوان با فشارهای کوچک کنار آمد. ممکن است عاملی برای فردی استرس ایجاد کند ولی همان عامل برای دیگری استرس نداشته باشد. این در حالی است که اگر افراد نتوانند اضطراب و تنش‌های روزمره را کنترل کنند مستعد بیماری‌های جسمی و روانی می‌شوند.

وی تصریح کرد: تاب‌آوری افراد در مقابل استرس متفاوت است این پدیده وابسته به تربیت خانوادگی و خلق و خوی افراد است. استرس می‌تواند روی رفتار و عملکرد ما تأثیر گذار باشد. در شرایط کرونایی که بسیاری از مشاغل از رونق افتاده و درآمدها کم شده است، بسیاری دچار استرس و اضطراب دائمی شده اند که این امر به شدت خطرناک است و باید توسط خود افراد مدیریت شود.

عزیزی ادامه داد: واقعیت این است که این تنش‌های روانی دائمی، سیستم ایمنی بدن را به شدت دچار افت می‌کند تا جایی که گاهی دارو نیز نمی‌تواند این افت را برای ما جبران کند. به همین دلیل خود مراقبتی روانی موضوعی است که در این روزهای کرونایی باید به آن توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه استرس ابتلاء به کرونا در برخی از افراد نهادینه شده، افزود: این نوع وسواس فکری نیز بسیار خطرناک است، وظیفه عقلانی، انسانی و اجتماعی در این شرایط، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت از خود و خانواده است. زمانی که ما اصول را به درستی رعایت می‌کنیم دیگر نیازی نیست که خودمان را آزار دهیم و زندگی را برای خودمان و اطرافیانمان سخت کنیم.

این روانشناس تاکید کرد: از نشانه‌های استرس می‌توان به تغییر ضربان قلب، بی‌خوابی، فشار در قفسه سینه، عرق کردن، خشکی دهان، دل درد، سوزش معده، احساس غم، بی اشتهایی، لرزش بدن، عدم تمرکز، کم شدن حافظه، تکرر ادرار، مشکلات پوستی، احساس سرگیجه، تغییر دمای بدن، احساس خستگی و خشم اشاره کرد که با مشاهده هر کدام از این علائم باید به روند درمان از طریق روانشناس اقدام کرد.

عزیزی گفت: برای مقابله با شرایط پر تنش کرونایی باید اخبار و اطلاعات مربوط به اتفاقات را فقط از منابع تأیید شده پیگیر بود که البته هرچه بیشتر پیگیر باشید احتمالاً میزان استرس نیز بیشتر می‌شود. پس فاصله گرفتن از اخبار خود یک راهکار درمانی در این روزها است.

وی، ورزش را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با استرس دانست و افزود: ورزش و تحرک فیزیکی باعث تخلیه انرژی جسمی شده و استرس را کاهش می‌دهد. داشتن برنامه روزمره و مدیریت زمان به کنترل استرس کمک می‌کند. سعی کنید حتی برای تفریح کردن هم برنامه‌ریزی داشته باشید، یک دفتر تهیه کنید همه روزه احساسات ناخوشایند خود را یادداشت کنید این کار باعث می‌شود هیجانات منفی خود را بیرون بریزید، به زندگی معنوی خود توجه کنید در واقع توکل به خدا یک منبع عظیم برای کنترل استرس است.

این استادیار دانشگاه گفت: سعی کنید برای خودتان سرگرمی ایجاد کنید گاهی کارهایی انجام بدهید که بابت آنها پولی نمی‌گیرید و فقط کار مورد علاقه شما است که از آن لذت می‌برید. ارتباط خود را با افراد همیشه نگران کم کنید بیشتر با دوستانی وقت بگذرانید که کمتر زندگی را سخت می‌گیرند، مدیریت مالی تأثیر بسیار زیادی در کنترل اوضاع دارد سعی کنید خرج‌های اضافه خود را کنترل کرده که با چند روز تعطیل شدن کارتان همه چیز به هم نریزد.

عزیزی خاطرنشان کرد: به تغذیه خود اهمیت دهید مصرف زیاد کافئین و شکر در بلند مدت استرس را افزایش می‌دهد، سعی کنید برنامه غذایی سالمی داشته باشید. حتماً شیوه‌های آرام سازی را یاد بگیرید و در زندگی به کار بگیرید، خواب کافی را فراموش نکنید و با پذیرفتن شرایط کنونی آرام بمانید، رعایت بهداشت را جدی بگیرید و مطمئن باشید شرایط تغییر خواهد کرد.


11058816
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است