اقتصادی 14:52 - 01 بهمن 1400
یک فعال کارگری با اشاره به مبلغ دستمزد ۲۰۲۲ کارگران در ترکیه،تاکید کرد: تا زمانی که در خصوص تعریف خط فقر به اجماع واحدی در بین دستگاه‌ها و مراجع آماری نرسیم، نمی‌توانیم حداقل دستمزد کارگران را بر مبنای رقم خط فقر تعیین کنیم.

حداقل دستمزد کارگر ترکیه‌ای چقدر است؟

ناصر چمنی، درباره مبنا قرار دادن رقم خط فقر به جای رقم سبد معیشت در تعیین حداقل دستمزد کارگران ابراز عقیده کرد و به ایسنا، گفت: اگر قانون و ماده ۴۱ در مورد تعیین حداقل مزد به درستی اجرا شود، یقینا خط فقری که اعلام می‌کنند به رقم سبد معیشتی که از کمیته دستمزد شورای عالی کار بیرون می آید، نزدیک خواهد بود.

وی افزود: اینکه خط فقر، مبنای تعیین دستمزد قرار گیرد هیچ ایرادی ندارد اما به شرطی که خط فقر واقعی اعلام شود نه اینکه بر اساس شرایط اقتصاد یا وضعیت کارفرما و بنگاه آن را کم اعلام کنیم که به زیان جامعه کارگری تمام شود.

این فعال کارگری با بیان اینکه مرکز آمار رقم سبد معیشت خانوار را ۱۱ میلیون تومان اعلام کرده است، گفت: در حال حاضر غیر از مرکز آمار مراجع دیگری مثل بانک مرکزی، وزارت کار و مرکز پژوهش‌های مجلس هم هستند که این آمار را ارائه بدهند ولی آمار همه آنها متفاوت است؛ پس تا زمانی که به اجماع واحدی در خصوص رقم خط فقر نرسیم نمی‌توانیم حداقل دستمزد کارگران را بر اساس تعریف خط فقر تعیین کنیم.

چمنی در ادامه به حداقل دستمزد کارگران ترکیه در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد و گفت: کشور ترکیه مثل ما با مشکل تورم شدید روبه رو است ولی آنها برای ۲۰۲۲ دستمزدها را ۵۰ درصد افزایش دادند و حداقل دستمزد کارگر ترکیه ای را ۴۲۵۰ لیر تصویب کردند. هر لیر ۲۰۵۰ تومان است که با محاسبه  آن حداقل حقوق کارگر در ترکیه  ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و نزدیک ۹ میلیون تومان شده که به خط فقر ما نزدیک است.

وی ادامه داد: در ترکیه هنگام تعیین دستمزد دلار حدودا ۱۷ لیر بود ولی با افزایش ۵۰ درصدی دستمزد، لیر خود را در برابر دلار آمریکا نشان داد و جالب اینکه باعث شد قیمت دلار در ترکیه حداقل پنج لیر پایین بیاید و ارزش لیر بالا رفت که به پول ما حدود ۱۰ هزار تومان می شود اما اگر این افزایش در کشور ما اتفاق می افتاد، می گفتند تورم ۵۰ درصدی به اقتصاد و کشور تحمیل شده است.

این فعال کارگری در پاسخ به این پرسش که چرا چنین اتفاقی در کشوری با تورم مشابه ایران رخ می دهد؟ اینطور پاسخ داد: سیاستی که آنها در قبال تورم اعمال می کنند قابل مقایسه با ما نیست. قطعاً تورم را لحظه به لحظه رصد و کنترل می‌کنند که افزایش دستمزد به نقدینگی و تورم در جامعه دامن نمی زند در حالی که ترکیه نه درآمد نفتی دارد و نه از نظر صنعتی همتراز کشور ما است.

وی ادامه داد: تعریف سبد معیشت کارگر چیست؟ سبد معیشت می گوید یک خانوار باید بتواند با پول و درآمدی که دریافت می‌کند خودش را در طول ماه اداره کند. در بحث سبد معیشت تنها مایحتاج و هزینه‌های اولیه مثل خوراکی ها و مسکن را می‌بینند و به خاطر شرایط اقتصادی چند سالی است که خیلی از اقلام مثل مسافرت در آن دیده نمی شود لذا معتقدم اگر رقم سبد معیشت به درستی دیده و قانون در تعیین دستمزد درست اجرا شود، یقینا با خط فقری که اعلام می شود، هیچ تفاوتی ندارد.

این فعال کارگری با بیان اینکه در مباحثی مثل معیشت، دستمزد و خط فقر از وزارت کار انتظار بسیاری داریم، اظهار کرد: اگر تاکید داریم افراد آشنا با مباحث حوزه روابط کار و کار وکارگر که به شرایط معیشت خانوارهای کارگری اطلاع و اشراف کامل دارند به بدنه ورود کنند به این دلیل است که مشکلات و مطالبات به معنای واقعی برطرف و پیگیری شود. بزرگترین مشکل و دغدغه جامعه کارگری عدم اطلاع تصمیم گیران و سیاست گذاران در حوزه روابط کار است. با سیاست دوگانه نمی توانیم دستمزد تعیین کنیم، از یک طرف بگوییم تابع قانون هستیم ولی قانون را درست اجرا نکنیم یا احیای کارخانه ها را در دستور کار قرار بدهیم ولی به معیشت و حقوق و مزد کارگر و نیروی شاغل در آن توجه نکنیم.

انتهای پیام


11420018
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازه‌ها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحد‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس قولی که داده شده بود ۵۰۰۰ میلیارد ریال اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفته‌ی دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد ریال دوم نیز تزریق شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است