بین‌الملل 11:45 - 16 شهریور 1403
سازمان ملل اعلام کرد که اقدامات طرف‌های درگیری در سودان ممکن است به جنایات جنگی تبدیل شود.

هشدار سازمان ملل در خصوص بروز جنایات جنگی در سودان

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز جمعه اولین گزارش هیأت حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی سودان را درباره درگیری‌هایی که هنوز در این کشور ادامه دارد، اعلام کرد.

در این گزارش نوشته شده است که هم نیرو‌های مسلح سودان (SAF) و هم نیرو‌های پشتیبانی سریع (RSF) و همچنین متحدان مربوطه آنها شامل غیرنظامیان و همه کسانی که به بازماندگان کمک می‌کنند یا تخلفات را مستند می‌کنند مسئول الگو‌های نقض در مقیاس بزرگ هستند.  

هیئت سازمان ملل تأکید کرد که چنین اقداماتی می‌تواند «جنایت جنگی» باشد.

نمایندگان سازمان ملل خواستار "اقدام فوری برای حفاظت از غیرنظامیان" شدند و افزودند که "نیروی مستقل و بی طرف" باید فوراً در کشور مستقر شود.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ (۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۲) میان ارتش به فرماندهی البرهان و نیرو‌های پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی بر سر قدرت آغاز شد و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌وگو‌ها تاکنون ثمری نداشته است.

بنا بر آمار‌های سازمان ملل متحد، جنگ میان دو نیروی نظامی بزرگ سودان در سایه ادامه خشونت و گرسنگی به آواره شدن هشت میلیون نفر منجر شده است.

حدود ۲۵ میلیون نفر یعنی نزدیک به نیمی از جمعیت سودان بر اثر تداوم جنگ در وضعیتی ناگوار قرار گرفته و به کمک‌های فوری نیاز دارند و ۱۸ میلیون نفر هم در معرض خطر قحطی هستند.

تاکنون چندین بار با وساطت بین‌المللی در سودان آتش‌بس اعلام شده است، اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

مترجم: پورکند


12089997
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حزب الله با تمجید از حمله موشکی خاص یمن به رژیم اشغالگر اسرائیل، تاکید کرد که این عملیات ضعف رژیم اشغالگر را در همه سطوح آشکار کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده تیپ شمال ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرده است که سربازان او آمادگی اشغال یک نوار امنیتی در لبنان را دارند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صهیونیست‌ها در بحبوحه بی‌تفاوتی کابینه به آسیب‌های اقتصادی جنگ با غزه و لبنان، از وضع کنونی، شاخص‌های تورم و هزینه‌های بالای زندگی گلایه دارند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از مقامات ارشد جنبش حماس اعلام کرد که رئیس دفتر سیاسی حماس به زودی به فلسطینی‌ها و کل جهانیان پیام خواهد داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور مالی در اظهاراتی تاکید کرد که اوکراین در منطقه ساحل آفریقا به‌طور آشکار از تروریسم حمایت می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرماندهی مرکزی تروریستی ارتش آمریکا موسوم به سنتکام مدعی شد که یک سیستم موشکی در یمن را هدف قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» با بررسی حملات رژیم صهیونیستی به کارکنان و تجهیزات نیرو‌های امدادی در غزه، یک حقیقت تکان‌دهنده آشکار می‌شود: صهیونیست‌ها آگاهانه به نیرو‌های امدادی حمله می‌کنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان ملل در بیانیه‌ای از پایان یافتن مرحله نخست واکسیناسیون فلج اطفال در غزه خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به حادثه تیراندازی به نزدیکی محل حضور رقیب انتخاباتی‌اش، دونالد ترامپ واکنش نشان داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرماندهی گروه شناسایی نیرو‌های ویژه «اخمت» گفت که شرکت‌های نظامی خصوصی آمریکایی و انگلیسی در کنار نیرو‌های مسلح اوکراین (AFU) در حمله به منطقه کورسک شرکت داشتند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است