بر این اساس بنیاد مستضعفان که محمد سعیدیکیا را در راس خود میبیند، ضربالاجل جدیدی را برای تکمیل قطعه اول این آزادراه تعیین و اعلام کرد که تا 2سال دیگر این بخش از پروژه به سرانجام خواهد رسید. این قطعه از آزادراه میتواند پیش از بهرهبرداری قطعات دیگر آزادراه، زیر بار ترافیکی برود و مسیر فعلی تهران چالوس را 60کیلومتر کوتاه کند.
در جریان بازدید اسحاق جهانگیری همچنین اعلام شد که طرحهای دیگر راههای ارتباطی به شمال کشور شامل جاده فیروزکوه، هراز و رشت نیز بهزودی تکمیل خواهد شد. بر این اساس طبق برنامهریزی انجام شده محور فیروزکوه تا پایان امسال، محور هراز تا شهریور سال 95و محور رشت نیز تا سال 95بهصورت کامل مورد بهرهبرداری قرار میگیرند. معاون اول رئیسجمهور با تأکید بر اینکه باید هر چه سریعتر برای تأمین مالی و یافتن سرمایهگذار برای قطعات دوم و سوم آزادراه تهران- شمال اقدام شود، گفت: امیدواریم با توجه به عزم جدی دولت برای سامان یافتن پروژههای بزرگ، مردم بهزودی شاهد انجام اقدامات جدی در پروژه آزادراه تهران- شمال نیز باشند.
وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به اینکه آزادراه تهران - شمال با توجه به گران قیمت بودن آن 3دوره حیات داشته است که برای بار سوم این پروژه با رستاخیز جدید مواجه شده است، توضیح داد: قطعه اول این پروژه به طول 32کیلومتر موجب کاهش بیش از 60کیلومتر از مسیر میشود و بیشترین صرفه جویی در مصرف انرژی را در پی دارد. این قطعه در حال حاضر بیش از 47درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
عباس آخوندی با تأکید بر لزوم برنامهریزی برای ساخت قطعات 2و 3اظهار کرد: افزایش ظرفیت جاده چالوس مورد نیاز منطقه است و این برنامه همزمان با عملیات ساخت آزادراه اجرایی میشود. وی افزود: قطعه 4آزادراه تهران - شمال که در دولت قبل با اصرار زیر بار ترافیک رفته است، 93درصد پیشرفت فیزیکی دارد که باید برای تکمیل آسفالت، خروجیها و ایمنسازی آن اقدام لازم صورت گیرد و انجام کامل این پروژه در دستور کار قرار دارد. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مردم 18سال مرتب خبرهایی در مورد این پروژه شنیدهاند و برآوردها این است که با قیمتهای فعلی تکمیل این آزادراه نزدیک به 10هزار میلیارد تومان هزینه دارد که شامل هزار میلیارد تومان در قطعه یک، 8500میلیارد تومان در قطعات 2و 3و 30میلیارد تومان برای تکمیل قطعه چهارم لازم است و افزایش ظرفیت جاده چالوس نیز هزینههایی را در بر دارد.
5235334