اقتصادی 11:00 - 05 خرداد 1394
معاون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواستار شد
معاون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اگر سرنوشت توسعه ناوگان کشور را به توان محدود کشتی‌سازی‌های کشور گره بزنیم در آینده رشد و توسعه ناوگان هم به دلیل محدود بودن توان کشتی‌سازان محدود خواهد شد، گفت: تقاضا داریم خسارت‌هایی که در هفت سال گذشته به دلیل تحریم‌ها متوجه شرکت‌های کشتیرانی شده، جبران شود.

جبران خسارت‌های ناشی از تحریم کشتیرانی

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی عزتی در بیست و سومین همایش ارگان‌های دریایی با بیان اینکه ایران در حال حاضر با در اختیار داشتن دو ناوگان بزرگ تجاری و نفتی، در سطح جهان و منطقه دارای برند است، اظهار کرد: شرکت ملی نفتکش ایران با در اختیار داشتن بیش از 60 شناور بزرگترین ناوگان حمل نفت و فرآورده‌های نفتی جهان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌های اول تا سوم توسعه عملا هیچ حکمی در حمایت از بخش حمل‌ونقل دریایی وجود نداشته است، اضافه کرد: توسعه ناوگان دریایی ایران در این مقطع، صرفا با اتکا به بضاعت خود کشتیرانی‌ها و استفاده از ظرفیت‌های فضای کسب و کار و وام‌های خارجی صورت گرفت.

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی تنها بند مربوط به حمل و نقل دریایی در برنامه چهارم را نوسازی و ایمن سازی ناوگان حمل و نقل با استفاده از تسهیلات وجوه اداره شده اعلام و تصریح کرد: این موضوع در سطح شناورهای کوچک و متوسط بود و تسهیلاتی برای ناوگان اقیانوس‌پیما در نظر گرفته نشد.

عزتی گفت: در برنامه پنجم توسعه نیز سازمان بنادر و دریانوردی مکلف به ایجاد نظام انعطاف‌پذیر تعرفه‌های بندری و دریایی شده بود که تاکنون محقق نشده است.

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی با بیان اینکه ناوگان تجاری کشور در سال‌های اخیر و بر اثر تحریم‌ها با شرایط سختی مواجه بوده‌اند، خاطرنشان کرد: در برنامه های ششم و هفتم که قبل از اتمام مقطع سند چشم‌انداز 1404 در پیش داریم باید بطور جدی به توسعه ناوگان بپردازیم.

وی با بیان اینکه برای تدوین برنامه ششم ساختار مدونی بوجود آمده است، خاطرنشان کرد: در زیربخش حمل‌ونقل دریایی پنج کارگروه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تعریف شده که بخش مربوط به ناوگان دریایی به کشتیرانی جمهوری اسلامی واگذار شده که در این راستا، احکام مختلفی تدوین و به سازمان بنادر و دریانوردی ارائه شده است.

عزتی ضمن تشریح راهکارهای پیشنهادی در برنامه ششم توسعه در بخش ناوگان دریایی اضافه کرد: اولین یکی از موارد افزایش سهم ناوگان دریایی داخلی از تجارت دریایی کشور است که در این زمینه، باید تسهیلاتی نظیر تخفیف 10 درصدی عوارض برای ناوگان تحت پرچم اعمال شود.

وی ایجاد، توسعه، نوسازی و به‌روزآوری ناوگان دریایی داخلی را از دیگر موارد پیشنهادی برای برنامه ششم اعلام و اظهار کرد: در سال‌های گذشته به علت تحریم‌ها نوسازی ناوگان صورت نگرفته و باید اقداماتی برای جبران آن در دستور کار قرار بگیرد.

معاون فنی کشتیرانی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به علت فقدان ناوگان در برخی حوزه‌های حساس ضربه خورده ایم، اظهار کرد: به علت نبود ناوگان حمل میعانات گازی، میلیون‌ها فوت‌مکعب گاز کشور به شکل فلر دود شد و به هوا رفت، در زمینه حمل پتروشیمی هم که تنها دو الی سه کشتی در اختیار داشتیم و صادرات برخی مجتمع‌های پتروشیمی کشور متوقف شد.

وی با اشاره به ایجاد و تقویت زیرساخت‌هایی مانند تعمیرات کشتی، مؤسسات رده‌بندی و بیمه‌های دریایی در شرایط تحریم گفت: پس از لغو تحریم‌ها باید زیرساخت‌های داخلی حمایت شود تا بازار بوجود آمده در داخل، بار دیگر در اختیار شرکت‌های خارجی قرار نگیرد.

وی بر تأمین منابع مالی و اجرای اثربخش قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه تأکید و اظهار کرد: بستر اصلی توسعه ناوگان داشتن صندوقی برای ارائه تسهیلات مالی جهت ساخت کشتی در کشور است.

وی ادامه داد: سال‌هاست قانون حمایت و توسعه صنایع دریایی را داریم؛ اما اجرا نمی‌شود این در حالی است که اگر این امر محقق و اعتبارات صندوق صنایع دریایی تأمین شود، هم ناوگان دریایی کشور توسعه می‌یابد و هم کشتی‌سازی‌های ایرانی در بخش ساخت و تعمیرات تقویت خواهند شد.

معاون بازرگانی و فنی کشتیرانی ایران احیای ماده 9 قانون نظام وظیفه برای معافیت سربازی دریانوردان و رشد و توسعه ترانزیت دریایی بعنوان درخواست دیگر ناوگان دریایی و جبران خسارت‌هایی که در هفت سال گذشته به دلیل تحریم‌ها متوجه شرکت‌های کشتیرانی شده از درخواست های دیگر ماست.

انتهای پیام


6446127
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به نبود تقاضا در بازار داخل، صادرات دام راهکار ایجاد رونق و تحرک در صنعت دامپروری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، از افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است