دکتر سید محمدرضا خلیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درباره کامپوزیت های مقاوم مبتنی برFML توضیح داد: این نوع کامپوزیت بر پایه الیاف - فلز طراحی شده و این دو عنصر در کنار یکدیگر قرار می گیرد به این شکل که الیاف داخل یک ماتریس به کار می رود و یک سازه بسیار قوی ایجاد می شود.
وی درباره نوع طراحی و قرارگیری الیاف و فلز در این نوع کامپوزیت گفت: در این سیستم، کامپوزیت های الیافی که حالت شکننده و ورقه ای دارد را به صورت لایه لایه با فلز ترکیب می کنند و به صورت یک در میان قرار می دهند که این ترکیب به صورت ضربه گیر عمل می کند و مقاومت بالایی در مقابل ضربه و بارگذاری های دینامیکی از خود نشان می دهد.
مدیر پروژه سازه های کامپوزیتی مقاوم مبتنی بر FML خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در هواپیمای ایرباس A 380 که محصول مشترک هلند و چند کشور اروپایی است و قابلیت جابجایی بیش از 800 مسافر را دارد از این نوع کامپوزیت استفاده شده و قسمت بالایی بدنه هواف هواپیما با استفاده از این تکنیک ساخته شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کامپوزیت مقاوم مبتنی برFML خاصیت ضد انفجار دارد در بخش حمل بار هواپیما از آن استفاده می شود تا احتمال آتش سوزی در این قسمت به حداقل برسد و یا از ماهواره ها در برابر برخورد شهاب سنگها محافظت شود.
به گفته خلیلی، خاصیت ضد انفجاری این کامپوزیت موجب شده است که کاربردهای زیادی از آن در حوزه پدافند غیرعامل تعریف شود به عنوان مثال می توان بیمارستان ها و مراکز درمانی را به صورت ضد انفجار درآورد و یا سپر حفاظتی اطراف سفارتخانه ها ایجاد کرد.
استاد تمام دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر اعلام کرد: این طرح مراحل آزمایشگاهی خود را در دانشگاه خواجه نصیر پشت سر گذاشته است و با تعریف آن در قالب چندین پروژه دانشجویی درصدد هستیم بزودی این طرح را به مرحله تولید صنعتی وارد شود.
علمی (4)**1055**1599
5031686