به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه در سند تحول بنیادین اصل بر عدم تفکیک دانشآموزان است، اظهار داشت: دانشآموزان با ویژگیهای مختلف باید در کنار هم باشند و اگر تفکیکی وجود دارد، باید به حداقل برسد.
وی افزود: برای مثال معلولان که خدمات ویژهای برای آموزش میطلبند و افراد واقعاً تیزهوش که برای پرورش استعداد نیاز به آموزش بیشتری دارند، میتوانند جداسازی شوند اما این جداسازی باید کارشناسی شده باشد.
نوید ادهم اضافه کرد: تحقق این مسئله الزاماتی دارد که اصلیترین آن توانمندسازی معلمان است که بتوانند کلاسهایی با دانشآموزان متنوع را کنترل و اداره کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه واقعیت این است که در سالهای گذشته، دانشآموزان به طور مداوم تفکیک شدهاند، گفت: باید سعی کنیم به سمت همگرایی برویم و استراتژی کنونی آموزش و پرورش نیز بر همین اصل استوار است.
وی تصریح کرد: طرح تلفیقی ـ فراگیر در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید و برخی دانشآموزان استثنایی به مدارس عادی رفتند.
نوید ادهم خاطرنشان کرد: گسترش بیرویه مدارس باید مدیریت و کنترل شود تا با شیب ملایم به سمت کاهش تنوع پیش برویم که البته این مسئله همراهی جامعه را نیز نیاز دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس استعدادهای درخشان به طور کلی نباید حذف شود، ابراز داشت: افرادی که بهره هوشی بالای 130 دارند و احتیاج به سرویس ویژهای با توجه به استعداد خود دارند باید در این مدارس ساماندهی شوند.
وی با اشاره به اینکه مدارس معارف و ورزش، مدل خاصی از مدارس نیست، گفت: مدارس معارف تفکیک بر اساس رشته است و در مدارس ورزش علاوه بر درسهای رسمی و تربیتبدنی مدارس عادی، برنامههای ویژه تربیتبدنی برای رشد استعدادهای ورزشی داده میشود که با مطالعه تطبیقی در بسیاری از کشورها مشخص شد نخبگان ورزشی از این مدارس بیرون میآیند.
نوید ادهم، مدارس شبانهروزی را از دستاوردهای انقلاب دانست و بیان داشت: در بخشهایی که امکان تردد در روز سخت است، لازم است مدارسی در مرکزیت با خدمات بهتر وجود داشته باشد تا دانشآموزان در آن تجمیع شوند و آموزش ببینند و این مسئله معمولاً در مناطق عشایری و روستایی اتفاق میافتد.
9199197