اجتماعی 09:23 - 08 فروردین 1396
واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش/31
بهداشت‌یار، دانش‌آموز دوره ابتدایی است که با عضویت داوطلبانه در یک تشکل خاص، برای اجرای مطلوب برنامه‌های بهداشتی مدرسه، به‌صورت داوطلبانه با مراقب سلامت همکاری می‌کند.

نقش «بهداشت‌یار» در مدرسه

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در واژه‌نامه تخصصی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در خصوص واژه بوفه/Buffet آمده است: محلی برای فروش غذا و نوشابه در مکان‌های عمومی یا اتاقکی در حیاط مدرسه برای ارائه خوراکی‌های مجاز به دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه.

قفسه ظروف، قفسه چوبی یا فلزی که لوازم سفره را در آن جای دهند، محل فروش نوشابه و خوراکی در رستوران‌ها و مکان‌های عمومی، جای غذا خوردن در باشگاه‌ها، تماشاخانه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و غیره.

به‌کاربستن/Application؛ Implementation: توانایی و صلاحیت به‌کار بردن آموخته‌ها در موقعیّت‌های جدید و واقعی در زندگی فردی و اجتماعی. استفاده از افعالی مانند محاسبه می‌کند، به‌کار می‌برد، تهیه می‌کند، حل می‌کند، نمایش می‌دهد، مربوط به این سطح از حیطه شناختی است.

بهای تمام‌شده/Costing: قیمت تمام‌شده

بهبود/ Improvement: تلاش برای ارتقای کیفیت، کارایی و اثربخشی یا بهتر ساختن نسبت به حالت قبل که در امر آموزش معمولاً به‌منظور بالا بردن سطح نمرات و ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان انجام می‌گیرد.

پیشرفت، اصلاح، بهسازی،‌ خوبی، تندرستی، سلامت، خوب شدن، نیکو شدن، بهتری، ترقی تدریجی. 

بهبود کیفیّت/Quality Improvement: بخشی از مدیریّت کیفیّت که بر افزایش تدریجی توانایی و بر آورده کردن الزامات یا خواسته‌های مربوط به کیفیّت تمرکز دارد و می‌تواند بر هر جنبه‌ای از قبیل اثربخشی، کارایی یا قابلیت ردیابی مرتبط باشد.

چگونگی، چونی، حالت و وضعی که در چیزی حاصل باشد.

بهبود مستمر/ Continual؛ Constant Improvement: فعالیت‌ها و اعمال هدفمند، پی‌در‌پی و با توالی زمانی مشخص که، به‌منظور افزایش توانایی، برآورده کردن الزامات یا خواسته‌ها و یافتن فرصت‌هایی برای بهبود و ارتقای وضعیت موجود انجام می‌شود، به‌نحوی که باعث کاهش هزینه‌ها شده و قابل اندازه‌گیری ریالی باشد؛ فرآیندی که از طریق استفاده از یافته‌های ممیزی، نتایج ممیزی، تحلیل داده‌ها، بازنگری‌های مدیریّت یا سایر طرق انجام می‌گیرد و معمولاً منجر به اقدام اصلاحی یا اقدام پیشگیرانه می‌شود.

بهداشت حرفه‌ای/ Professional؛Occupational Healthcare: علم یا فن شناسایی، اندازه‌گیری و مقایسه با استاندارد و کنترل عوامل زیان آور محیط کار شامل عوامل شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی، مکانیکی و روانی و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از کار و ارتقای سطح سلامت افراد شاغل، از طریق کنترل عوامل زیان آور محیط کار که ممکن است روی سلامتی کارکنان یا شاغلان اثر بگذارد.

حفظ تندرستی و سلامت به صورت تخصصی، نگاه داشتن تندرستی، حفظ صحت، وسیله‌های نگاهداری سلامت.

بهداشت روانی/Mental Health؛ Hygiene: بخشی از مفهوم کلی بهداشت و به‌معنی توانایی کامل برای ایفای نقش‌های اجتماعی، روانی، جسمی و قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی، اجتماعی، حل تضادها و تمایلات شخصی، به‌طور منطقی، عادلانه و مناسب؛ بنابراین صرف نبود بیماری یا عقب ماندگی ذهنی بهداشت ‌روانی تلقی نمی‌شود.

بهداشت‌یار مدرسه/ School Health Assistant: دانش‌آموز دوره ابتدایی که با عضویت داوطلبانه در یک تشکل خاص، برای اجرای مطلوب برنامه‌های بهداشتی مدرسه، به‌صورت داوطلبانه با مراقب سلامت مدرسه همکاری می‌کند.


8952922
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است