فرهنگی‌هنری 08:21 - 12 فروردین 1394
بهرام کلهرنیا در گفت‌وگو با فارس:
یک پژوهشگر عرصه فرهنگ و هنر گفت: با توجه به اینکه بهترین فصل برای ماندن در تهران فصل بهار است، عید نوروز امسال در تهرانِ پاک ماندم و نفس کشیدم.

ایام نوروز در تهرانِ پاک، نفس کشیدم/مدیران فرهنگی پشتیبان جریان‌های واقعی هنری نیستند

بهرام کلهرنیا از پژوهشگران عرصه فرهنگ و هنر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس پیرامون برنامه‌های سال 93 اظهار داشت: سال گذشته، برای عموم جامعه سال شلوغی بود؛ با توجه به اینکه مسائل فرهنگی و هنری هم تابع موقعیت‌های جامعه و مدیران فرهنگی است، برنامه‌ریزی دقیقی برای پروژه‌های فرهنگی نیز انجام نگرفت.

* تشکیل گروه منسجم هنرهای تجسمی در سال گذشته

وی ادامه داد: ما در سال گذشته یک گروه هنری منسجم در عرصه هنرهای تجسمی با افرادی که دارای طرز فکر و اندیشه مشترک هستند، تشکیل دادیم. تشکیل گروه منسجم یکی از پروژه‌هایی بود که من خیلی به آن وابسته بودم؛ سیاست‌های زیادی گذاشته شد؛ این گروه قرار است در درازمدت فعالیت کند و همچنین اولین نمایشگاه این گروه در اردیبهشت سال جاری برپا خواهد شد که مجموعه‌ای از پوسترها را به نمایش خواهیم گذاشت.

کلهرنیا با اشاره به اهداف تشکیل این گروه، گفت: متأسفانه هنرمندان ما در انزوا کار می‌کنند؛ هرکسی سرش به کار خودش است؛ این گروه منسجم به نوعی هنرمندان را از انزوا بیرون می‌کشد و به طور جمعی اهداف از پیش تعیین شده را دنبال خواهیم کرد.

* دنبال رگ و ریشه‌ فرهنگ و هنر ایرانی هستیم

این استاد دانشگاه با اشاره به اساس تفکر گروه هنرهای تجسمی، یادآور شد: کشور ما دارای تاریخ فرهنگ و هنر بسیار پیچیده، نیرومند و غنی است که مردمان در طول سال‌ها و دوران مختلف روی آن کار کردند و این فعالیت‌ها در صورت‌های متفاوتی و مجموعه‌ای از اندیشه‌ها تجلی پیدا کرد.

وی افزود: بنیان فکری این گروه تازه تأسیس شده، فرهنگ و هنر ملی و بومی ایرانی است؛ ما در این گروه به دنبال رگ و ریشه‌های ایرانی هستند. اینکه ایرانی چطوری زندگی می‌کرد؟ ارتباط و تقابل آنها با جهان چگونه بود؟ و چندین مسئله دیگر را پیگیری می‌کنیم.

کلهرنیا بیان داشت: یکی دیگر از کاربردهای این کارگروه این است که معاصر و نو بودن با تفکر و ریشه ملی و بومی را دنبال می‌کند و تلاش دارند، نفس و روح ایران را درک کند.

* مدیران فرهنگی پشتیبان جریان‌های واقعی هنری نیستند

وی ضمن گله‌مندی از مدیران فرهنگی کشور گفت: مدیران فرهنگی ما پشتیبان جریان‌های واقعی هنری نیستند و هرکدام ساز خودشان را می‌زنند و چندان ارتباطی با جامعه فرهنگ و هنر ندارند و این جای تأسف دارد.

* عید نوروز امسال در تهرانِ پاک، نفس کشیدم

کلهرنیا در خصوص برنامه‌ تعطیلات عید نوروز گفت: عید نوروز امسال در تهرانِ پاک، نفس کشیدم؛ بهترین فصل در تهران، فصل بهار است و تازه تهران بیشتر خودش را نشان می‌دهد. در روزهای ابتدایی در منزل‌مان گرفتم خوابیدم (خنده)؛ حقیقتاً آن قدر خستگی و فشار کار یک وقت‌هایی زیاد می‌شود که گاهی مجبور می‌شویم به تنبلی پاسخ مثبت بدهیم.

وی ادامه داد: البته چند روزی است که مشغول تکمیل طرحی‌هایی هستم؛ پس از تکمیل آن نمایشگاه انفرادی خواهم داشت.

*  آرزوی من برای سال 94

وی یادآور شد: یکی از آرزوهای من این است که امسال ادبیات جدیدی درباره خط فارسی ایجاد کنیم؛ در اصل باید سالیانه و ثابت یک بحث سنگین درباره خط را در یک مرکز فرهنگی راه‌اندازی کنیم و فعالان این عرصه دور هم جمع شوند و به گوشه‌های دیده شده و نشده بپردازند.

کلهرنیا بیان داشت: ما اکنون در فرهنگ‌مان جایگاهی برای قلم ایرانی نداریم. قلم‌های نوشتاری که داریم، پایه خط نسخ را دارند. حتی ناشرین ما قلم چاپی ندارند. شبکه‌های تلویزیونی ما قلم نوشتاری فارسی ندارند. می‌توان ادعا کرد که توسعه فرهنگی در گرو توسعه قلم نوشتاری است. لذا باید چیستی خط و ضرورت آن مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گیرد.


6121076
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است