علمی فناوری 22:21 - 31 تیر 1393
مطالعات جدید نشان می دهند معمولا حساس بودن به مواد غذایی نفاخ به تجربه مصرفشان مربوط است.

خانم ها در این زمان حبوبات نخورید

 



به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، در میان مواد غذایی با منشأ گیاهی، بهترین منبع پروتئین، مغزدانه ‏ها و حبوبات هستند. حبوبات به میزان قابل‏ توجهی پروتئین دارند، به طوری که 100 گرم نخود حاوی 30-25 درصد پروتئین است، مهم‏ترین مشکل مصرف حبوبات، کربوهیدرات‏ها و قندهای غیرقابل هضم آنهاست. ایجاد نفخ بعد از مصرف حبوباتی مانند نخود، به نوع قند موجود در آنها یعنی «رافینوز» و «استاکیوز» و «ممانعت‌کننده‌های آنزیمی» که در قسمت داخلی و پوست وجود دارند و باعث اختلال در هضم غذا می‌شوند، مربوط است. با توجه به اینکه مقدار قند موجود در حبوبات مانند نخود زیاد است، شکستن و تبدیل شدن آنها به گلوکز در دستگاه گوارش با محدودیت مواجه است بنابراین باقیمانده این ترکیب‏ ها به قسمت انتهای روده می‏رود و به‏ وسیله میکروارگانیسم‏ هایی که جزو فلور طبیعی هستند، تحت تخمیر بی ‏هوازی قرار می‏ گیرد و باعث ایجاد مقدار زیادی گاز (نفخ) می‏ شود.

 

معمولا حساس بودن به مواد غذایی نفاخ به تجربه مصرفشان مربوط است. افرادی که به مقدار متعادل حبوبات مصرف می‏ کنند، در مقایسه با کسانی که حبوبات کمتری می‏ خورند، سازگاری بیشتری با آن دارند و مشکل نفخ کمتر در آنها بروز می‏ کند. مصرف نخود منع محدودیتی ندارد اما با توجه به اینکه هضم و جذب موادمغذی در سالمندان مشکل تر است، بهتر است در مصرف این خوراکی زیاده ‏روی نشود. کسانی هم که به مشکلات گوارشی جدی مبتلا هستند، نباید در مصرف این خوراکی‌ها زیاده ‏روی کنند زیرا باعث تشدید مشکلات گوارشی‌شان خواهد شد. به علاوه خانم‌هایی که در دوران بارداری و شیردهی هستند نیز نباید زیاد حبوبات مصرف کنند.

 

برای کاهش نفخ حبوبات، بهتر است یک روز قبل آنها را در آب خیس کنید، با این کار تا حدودی مشکل نفخشان حل می‌شود. در ضمن، اگر حبوبات را 15 دقیقه در دمای 70 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر بجوشانید، تا حدود زیادی مشکل ممانعت‌کننده‌های آنزیمی از بین می‌رود. تمام حبوبات، محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها، حشرات و لارو محسوب می‌شوند، بنابراین بهتر است آنها را در مکانی خنک نگهداری کنید تا شرایط مناسب برای رشد باکتری و حشرات فراهم نشود.

 

2014


4301905
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از رشد افزایش ۸۷ درصدی صدور مجوز ماده اولیه فراورده‌های طبیعی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قدیمی‌ترین سن قطعی برآوردشده برای میدان مغناطیسی زمین نشان می‌دهد که این میدان ۳٫۷ میلیارد سال پیش و قبل از شکل‌گیری هسته جامد سیاره به‌وجود آمد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق داده‌های مطالعه‌ای جدید افرادی که شب‌ها کمتر از شش ساعت می‌خوابند، ۵۲ درصد بیشتر احتمال دارد بر اثر ابتلا به بیماری قلبی جان خود را از دست بدهند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در این مقاله قرار است تا به معرفی بهترین بازی‌های اول شخص اندروید بپردازیم و همچنین مروری بر ویژگی‌های هرکدام داشته باشیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سحابی حلقه یک سحابی سیاره‌ای دراز است، نوعی سحابی که زمانی ایجاد می شود که یک ستاره شبیه به خورشید تکامل می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش از آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیرعلوم در اجتماع دانشجویان مقابل دانشگاه تهران گفت: ما وجدان بیدار و حق طلبی مردم دنیا را می‌ستاییم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس سازمان اورژانس کشور در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد و در حاشیه مراسم آغاز عملیات ساخت پایگاه اورژانس جاده‌ای آب سفید بویراحمد از اضافه شدن ۵۰۰ دستگاه آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: فعالیت سکو‌های اینترنتی تنها در حوزه حمل دارو و با نظارت سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: فعالیت سکو‌های اینترنتی تنها در حوزه حمل دارو و با نظارت سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است