علمی فناوری 06:05 - 04 خرداد 1394
باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد
این روزها با گرم شدن هوا تب استفاده از عینک‌های آفتابی بالا می‌گیرد، عینک‌هایی که در هر مکان امکان دسترسی به آنها وجود دارد اما آیا هر عینکی را می‌توان خریداری کرد؟

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ اولین حس از حواس پنجگانه گاهی دستخوش مشکلاتی می‌شود که جبران ناپذیرند. پلک، مژه، قرنیه و... اجزای این حس‌اند که باید حسابی مراقبشان باشید تا آسیب نبینید. این روزها با شروع فصل گرما و تابش بیشتر نور خورشید، تمایل مردم برای خرید عینک‌های آفتابی دو چندان می‌شود. هر چند محدود کردن استفاده از عینک فقط در فصل گرما تصوری اشتباه است، اما متاسفانه بازارها اینگونه می‌گویند. با توجه به هزینه‌هایی که هر روزه متحمل می‌شویم خرید یک عینک آفتابی مناسب و البته استاندارد امری ضروری است، چرا که بهای استفاده از عینک‌های تقلبی به خطر انداختن سلامتی چشم‌ها است.


سدی که مانع ورود امواج مضر می‌شود
هرمز شمس جراح و متخصص چشم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص لزوم استفاده از عینک آفتابی می‌گوید: در همه فصول سال استفاده از یک عینک آفتابی خوب و استاندارد یک امر لازم و ضروری است. عینکی که به اصطلاح نباید معمولی باشد، یعنی بتواند اشعه‌های مضر و زیان بار نور خورشید را از خود دور کند و حتی الامکان سدی باشد برای ورود این امواج به درون چشم‌، چرا که نور آفتاب موجب باز شدن مردمک چشم می‌شود. امواجی مانند مادون قرمز و ماوراء بنفش که در مراحل پیشرفته می‌تواند بسیار خطرناک هم باشد.


کالای لوکس اما خطرناک
اگر نگاهی دقیق به خیابانهای شهر بیاندازیم با دستفروشان عینک مواجه می‌شویم که کالای لوکس را با قیمتی بسیار مناسب عرضه می‌کنند. کالایی که استاندارد بودنشان همیشه در هاله‌ای از ابهام است انتخاب یک عینک خوب از میان اجناس دستفروشان بزرگترین خطری است که هر فرد برای چشمانش خریداری می‌کند چرا که یک عینک خوب و استاندارد باید 19 تا 100 درصد اشعه UV را جذب کند که متاسفانه حتی در همین مورد هم به دستگاه‌های یووی‌متر کنار خیابان اعتباری نیست.


کودکان هم به عینک آفتابی احتیاج دارند
وی تصریح کرد: کودکان لازم است در هر سنی که هستند از عینک‌های آفتابی استفاده کنند چرا که چشم در سنین کودکی بسیار آسیب پذیر است. همواره باید فیلترهایی بر روی عینک برای جلوگیری از ورود اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز وجود داشته باشد چرا که در طولانی مدت ممکن است موجب بروز آب مروارید، تخریب شبکیه و عوارض جدی شود.


برای خرید یک عینک آفتابی استاندارد باید به چشم پزشک و یا یک اپتومتریست مراجعه کرد و به وسیله دستگاهی به نام یووی‌متر از منع ورود اشعه‌های مضر به آن عینک اطمینان حاصل کرد.


هر عینک برای مصرفی خاص
شمس با بیان اینکه در برخی موارد برای هر کاری عینکی خاص مورد نیاز است، اظهار کرد: گاهی اوقات فرد برای تفریح به کوهنوردی و یا اسکی می‌رود که باید از عینک‌های ویژه‌ای برای این کار استفاده کرد. همچنین افرادی که از عینک‌های طبی استفاده می‌کنند باید دقت بیشتری در انتخاب عینک‌های آفتابی خود داشته باشند رانندگان و افرادی که تحت عمل آب مروارید یا لیزیک و لازک قرار گرفتند هم باید از عینک‌ آفتابی استفاده کنند.




گزارش از زهرا غلامی نژاد




انتهای پیام/

6437212
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هنگامی که سن افزایش می‌یابد، کاهش تدریجی سرعت و چابکی بدن ما غیرعادی نیست. خواه قدم زدن آرام در اطراف محله باشد یا دستیابی به کنترل تلویزیون، حرکات ما با افزایش سن کاهش می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در گرینلند بررسی کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که ربات انسان‌نمای اپتیموس شرکت تسلا احتمالا از سال ۲۰۲۵ فروش خود را آغاز می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل پس از واکنش‌های منفی کاربران یوتیوب، طراحی جدید این پلتفرم را از دسترس خارج کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد را افتتاح و از نصب یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری در این مرکز ابراز خرسندی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اشاره به شناسایی افرادی که ابزار ممنوعه به همراه داشتند، از داوطلبان آزمون سراسری برای رعایت دستورالعمل‌ها تشکر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است